Dla kogo śpiewa Lisowska? Tajemniczy milionerzy ze Złotowa z Media Expert chcą przekrzyczeć Media Markt

Media Expert inwestuje głównie w mniejszych miastach. Tu akurat tłumy w Zielonej Górze.
Media Expert inwestuje głównie w mniejszych miastach. Tu akurat tłumy w Zielonej Górze. fot. Anna Kraśko /Agencja Gazeta
W tym biznesie liczy się, by krzyczeć najgłośniej, że sprzedaje się najtaniej. Dlatego kiedy 20 listopada w telewizji pojawiły się pierwsze reklamy z Eweliną Lisowską, nowo-otwarty salon Media Expert w Łodzi obległo kilkaset osób. "Dziennik Łódzki" opisywał jak pomimo zimnego poranka kolejka opasała cały parking przed marketem. Media Expert to taki Lidl wśród elektromarketów, tyle że zamiast o płaty z karpia, klienci walczą 39-calowe telewizory po 900 zł, markowe pralki wystawione za 500 zł i czajniki po 35 zł.

Już wiadomo, że irytująca reklama przyniosła sieci handlowej sukces.
– Według najnowszych raportów tylko obroty naszego sklepu internetowego wzrosły o 130 procent w porównaniu do poprzedniego roku – mówi naTemat Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.
Instytut Monitorowania Mediów podaje jeszcze ciekawsze dane. Media Expert po względem wydatków na reklamę i pozycji w mediach zajmuje zazwyczaj 3 miejsce - po Media Markt z Saturnem oraz polskiej sieci Euro RTV AGD. Jednak pod koniec listopada i w grudniu sklep zasypuje media reklamami chcąc zdobyć klientów kupujących prezenty na gwiazdkę.



Pierwszy sukces przyniosła im "naga Doda". Rok temu pojawiła się reklama z piosenkarką owiniętą tylko w taśmę z logo sklepu. Wtedy po raz pierwszy polskiemu sklepowi udało się przebić konkurencję w medialnym zgiełku. Atak Lisowskiej przyniósł marketowi kolejne punkty. Trudno było przegapić reklamę, która na przestrzeni miesiąca wyemitowano ponad 10 tys. razy.
Rodzinny biznes
Jeszcze 5-6 temu spora część Polaków nawet nie słyszała o firmie, która dziś ma 316 salonów. To o ponad setkę więcej więcej, niż prowadzi Euro RTV AGD, przedstawiający się jako lider branży (3 mld obrotów i 35 mln zł. zysku). Również liderem tytułują się Media Markt oraz Saturn – przedsięwzięcia niemieckiego koncernu Metro Group.

Teraz okazuje się, że główni rywale niemieckiego giganta to rodzinny biznes ze Złotowa w Wielkopolsce. Prowadzi go 64-letnia Teresa Grzebita oraz dwaj 40-latkowie Marek i Maciej Grzebita. Nigdy nie wypowiadali się w mediach. Rzecznik prasowy firmy odmówił udzielania informacji o właścicielach. Niewiele potrafią o nich powiedzieć nawet biznesowi współpracownicy. – Choć większość najemców znam osobiście, o nich niewiele potrafię powiedzieć. Podobno nieźle im się wiedzie – mówi szef firmy zarządzającej galeriami handlowymi, w których salony otworzył Media Expert. Dodaje, że był zdziwiony, iż polska firma w walce o miejsce wygryzła Saturna i Media Markt.

Grzebitowie stanowczo odmówili wywiadu kiedy miała powstać książka o znanych mieszkańcach Złotowa. Historia ich sukcesu miała być opisana obok m.in Julii Kuczyńskiej, blogerki modowej Maffashion, znanych lekarzy i właścicielki agencji PR.
Tajemnice milionerów
Ile zarabia Media Expert? To także tajemnica. Ostatnie dane pochodzą z 2011 roku - wówczas udziałowiec marketu spółka Terg odnotowała 1,4 mld złotych przychodu i i prawie 20 mln złotych zysku. Danych z ostatnich trzech lat, kiedy Media Expert zwiększył skalę działania, nie ma już w dokumentach spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Trudno uwierzyć, że ogólnopolska sieć wyrosła z małego sklepu AGD w Złotowie, bez kapitału na marketing i rabatów u dostawców jakie mogli wynegocjować więksi i bogatsi. W 2002 roku kilkoro rozsianych w Polsce przedsiębiorców z branży postanowiło połączyć siły i stworzyć nową markę. Współzałożycielami Media Expert byli m.in Ryszard i Teresa Tomalowie, milionerzy z Sandomierza, właściciele sklepów Domex, które później zmieniły nazwę na Avans. Przez kilka lat Media Expert działał jako zlepek lokalnych biznesów, gdzie każdy z udziałowców dysponował kilkudziesięcioma sklepami, ale pod wspólnym szyldem. Ponieważ duże miasta były zdominowane przez niemieckie elektromarkety, inwestowali głównie w małych miastach i miasteczkach.

Siła także w internecie
W 2007 roku Teresa Grzebita założyła sklep internetowy Elektro.pl - szybko rozwijający się biznes realizuje dziś 27 tys. zamówień miesięcznie. Trzeba przyznać, że Grzebitowie prowadzą biznes solidnie. Dbają o pozytywne opinie, a na oceniającym sklepy portalu Opineo mają już 66 tys. recenzji. Nawet tych złych nigdy nie pozostawiają bez komentarza lub odpowiedzi. Kiedy ich partnerzy z Avansu zbankrutowali, jako pierwsi ustawiali się w kolejce do przejęcia blisko 200 lokalnych sklepów.

W ten sposób tajemniczy milionerzy ze Złotowa wygrywają już wyścig w „Polsce powiatowej”. Zawładnęli także sporą częścią internetu. W czerwcu 2013 Media Expert podpisał umowę o współpracy z Komputronikiem – jednym z największych w Polsce sklepów komputerowych. W sumie sojusznicy są w Polsce sprzedawcą elektroniki m.in. w takich grupach jak: laptopy, tablety, smartfony, drukarki, dyski twarde. Całkiem nieźle jak na nowoczesny i konkurencyjny biznes, w którym najwięcej do powiedzenia ma 64-letnia Pani Teresa.
Trwa ładowanie komentarzy...