Dieta bezglutenowa mimo wielu swoich zalet niekoniecznie dla wszystkich?

Zdjęcie autorstwa Stacy Spensley / CC BY 2.0 / flickr.com
Dla osób z celiakią, czyli około 400 tysięcy ludzi w Polsce, odżywianie zgodne z dietą bezglutenową to jedyny sposób, aby układ odpornościowy nie zaatakował jelita cienkiego. Niektóre osoby niecierpiące na celiakię czy nietolerancję glutenu myślą jednak, że restrykcyjna dieta bezglutenowa jest zdrowa. Badania przeprowadzone wśród Amerykanów pokazują, że ponad 60 procent respondentów uważa, że dieta bezglutenowa poprawia zdrowie fizyczne i psychiczne.

Dieta bezglutenowa – dobra dla zdrowych osób?

Gluten to nazwa proteiny znajdującej się w pszenicy, jęczmieniu i życie. Rezygnacja z tego białka oznacza niespożywanie produktów go zawierających, takich jak chleb, makaron, płatki śniadaniowe, piwo i innych.

Wbrew rozpowszechnionej opinii, gluten nie jest szkodliwy dla zdrowia i nie powoduje przybierania na wadze. Występuje w wielu produktach pełnoziarnistych oferujących bogactwo witamin, minerałów i błonnika, które są kluczowe dla zdrowej diety. Osoby spożywające trzy porcje pełnych ziaren dziennie mają o 30 proc. mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Odpowiednie połączenie węglowodanów zawartych właśnie w produktach pełnoziarnistych, to najlepszy sposób na kontrolę cukru we krwi i napadów głodu.

Zdaniem lekarzy, pacjenci często czują się lepiej na diecie bezglutenowej przez tydzień lub dwa (więcej informacji o diecie bezglutenowej przeczytasz na tej stronie: http://portal.abczdrowie.pl/dieta-bezglutenowa-prezentacja-edukacyjna). Przypisuje się to efektowi placebo lub po prostu mniejszej ilości spożywanych pokarmów. W przypadku niektórych osób powracają objawy, więc decydują się one na wyeliminowanie z diety kolejnej grupy produktów. Przeważnie sytuacja się powtarza, przez co dokonuje się jeszcze bardziej drastycznych zmian w diecie.

Mity związane z dietą bezglutenową

Wyniki ankiety przeprowadzonej na ponad tysiącu Amerykanów pokazują, że aż 60 proc. respondentów uważa dietę bezglutenową za lepszą dla ciała i umysłu (jeśli chcesz przejść na dietę bezglutenową, zajrzyj na tę stronę: http://portal.abczdrowie.pl/najwazniejsze-informacje-o-diecie-bezglutenowej). Większość z nich stwierdziła, że poprzez rezygnację z glutenu można osiągnąć lepsze trawienie, wspomóc układ pokarmowy, zdrowo stracić na wadze, mieć więcej energii, niższy cholesterol oraz silniejszy układ odpornościowy.


Większość osób, które z własnej woli rezygnują z produktów zawierających gluten, nie rozumie pozytywnego wpływu, jaki ma on na ludzki organizm. Badania dowodzą, że zrównoważone ilości glutenu w diecie poprawiają poziom tryglicerydów i ciśnienie krwi. Gluten wspomaga zdrowe bakterie w układzie pokarmowym, co pomaga zmniejszyć stany zapalne. Rezygnacja z glutenu oznacza zwiększone ilości tłuszczu czy cukru w diecie.

Jeśli chodzi o największe oczekiwanie wśród modnych diet, 1/3 respondentów uważa, że dieta bezglutenowa pomoże im zgubić zbędne kilogramy. Jednak w związku z większą ilością kalorii, cukru i tłuszczu, zazwyczaj efekt jest wręcz przeciwny. Przegląd badań opublikowanych w czasopiśmie Journal of Medicinal Food pokazał, że dieta bezglutenowa zdaje się zwiększać ryzyko nadwagi czy otyłości.

Nie dajmy się zwieść – „bezglutenowy” nie znaczy automatycznie „niskokaloryczny” czy „zdrowy”. W produktach tego typu może znajdować się więcej cukru czy kalorii, aby zrekompensować niewyrazisty smak, jeśli używany jest produkt zastępczy. Przykładowo, niektóre makarony bezglutenowe zawierają więcej węglowodanów niż zwykłe. Poza tym produkty bezglutenowe zwykle mają mniejszą ilość błonnika niż odpowiedniki. Brak ostrożności w stosowaniu diety bezglutenowej może doprowadzić do niedoborów witaminy B, wapnia, żelaza, cynku czy magnezu.

Utrata wagi bierze się ze zbilansowanej, zdrowej diety – z glutenem czy bez. Jeżeli starasz się zgubić zbędne kilogramy, najważniejsze jest spożywanie pełnych, prawdziwych produktów, mięsa bez hormonów i antybiotyków oraz warzyw i owoców bez pestycydów. Jeżeli musisz zrezygnować z glutenu, skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem w celu ustalenia najlepszego planu dla prowadzonego stylu życia. Na ogół jednak wybieraj warzywa, owoce, chude mięsa oraz więcej ziaren, które naturalnie nie zawierają glutenu, np. brązowy ryż lub quinoa.
Trwa ładowanie komentarzy...