Dlaczego warto przyjmować kwas foliowy?

http://pixabay.com/pl/tabletki-suplementy-diety-%C5%BC%C3%B3%C5%82ty-347609/ CC0 1.0
Kwas foliowy to podstawowa witamina B, dlatego każdy z nas powinien dostarczyć organizmowi jej odpowiednią ilość, aby cieszyć się dobrym zdrowiem. Kobiety w ciąży szczególnie dbają o jego suplementację, ale korzyści mogą czerpać wszyscy, którzy chcą zapobiegać chorobom serca, udarom, a nawet niektórym nowotworom.

Ochronne właściwości kwasu foliowego

Produkty naturalnie bogate w folian są na wyciągnięcie ręki: szpinak, brokuły, szparagi, owoce – takie jak banany, melony i cytryny, fasola, grzyby czy sok pomidorowy. To właśnie dzięki niemu organizm jest w stanie przeprowadzać procesy budowy komórek i ich regeneracji.



Kwas foliowy w formie suplementu stosuje się w leczeniu niedoborów folianu oraz jego komplikacji, które powodują niektóre rodzaje anemii i inne problemy. Niedobory częściej występują u osób, które mają problemy z trawieniem, choroby nerek lub wątroby oraz nadużywają alkoholu. Stosuje się go także w przypadku anemii oraz niezdolności jelit do prawidłowego wchłaniania składników odżywczych.

W leczeniu niedoborów kwas foliowy często łączy się z witaminą B12, ponieważ suplementy te mogą działać razem w poprawie zdrowia neurologicznego. Kwas foliowy może być stosowany w celu zmniejszenia toksyczności leku metotreksat, który podaje się w leczeniu ciężkich przypadków łuszczycy lub reumatoidalnego zapalenia stawów.

Poza właściwościami związanymi z tworzeniem i regeneracją komórek w organizmie, kwas foliowy wykazuje właściwości ochronne. Badania pokazują, że kwas foliowy zmniejsza ryzyko niektórych rodzajów raka, chorób układu krążenia, włącznie z udarem i chorobą wieńcową oraz dolegliwości neurologiczne, takie jak choroba Alzheimera, demencja starcza lub osłabienie zdolności poznawczych i depresja (więcej o chorobie Alzheimera znajdziesz na stronie: https://portal.abczdrowie.pl/choroba-alzheimera).

Niektórzy stosują kwas foliowy jako ochronę przed rakiem odbytu czy szyjki macicy, w zapobieganiu chorobom serca, udarom oraz zmniejszaniu poziomu homocysteiny we krwi. Wysoki poziom homocysteiny może oznaczać większe ryzyko choroby serca.

Kwas foliowy – szczególnie ważny dla kobiet w ciąży

Przyszłe mamy powinny zadbać o odpowiednią dawkę kwasu foliowego – specjaliści zalecają dawkę 400 mcg dziennie. Kobiety, które w przeszłości urodziły dziecko z wadami cewy nerwowej lub cierpiące na cukrzycę, epilepsję, celiakię lub z dużą nadwagą, mogą wymagać większej dawki (dowiedz się, jaki wpływ ma kwas foliowy na rozwój dziecka: https://portal.abczdrowie.pl/zelazo-i-kwas-foliowy-w-ciazy).

Bardzo często zaleca się suplementację, zarówno w okresie starania się o dziecko oraz przez pierwsze 12 tygodni trwania ciąży. Powszechnie wiadomo, że dzięki temu można zmniejszyć ryzyko wad wrodzonych cewy nerwowej aż o 70 proc. Najczęściej występujące wady przy niedoborach kwasu foliowego to rozszczep kręgosłupa tylny oraz bezmózgowie. Co więcej, kwas foliowy może zmniejszać ryzyko stanu przedrzucawkowego oraz przedwczesnego porodu.

Przeciętny dorosły potrzebuje 200 mcg kwasu foliowego dziennie. Najlepsze naturalne źródła kwasu foliowego to: szpinak, brokuły, fasola, soczewica, cytryny, banany czy melony. Najlepiej wchłania się, kiedy dostarczamy organizmowi równocześnie odpowiednią dawkę witaminy C oraz witaminy z grupy B.

Dlaczego dodatkowo przyjmować kwas foliowy, skoro możemy pozyskać go z żywności? Kwas foliowy jest rozpuszczalny w wodzie i w związku z tym szybko zostaje wydalony z organizmu. Suplementacja może być sposobem na zachowanie odpowiedniej ilości kwasu foliowego w ciele.

Suplementacja kwasu foliowego jest uważana za bezpieczną, a efekty uboczne są rzadkie, ale zdarza się, że wysokie dawki mogą powodować mdłości, gazy i bezsenność. Kwas foliowy może również wchodzić w interakcję z niektórymi lekami na epilepsję i hamować ich działanie. Dlatego zawsze konieczna jest konsultacja z lekarzem, jeśli zamierzamy przyjmować suplementy diety. Wiele innych, np. leki na cukrzycę, tabletki nasenne czy niektóre antybiotyki, mogą zmniejszyć ilość wchłanianego kwasu foliowego. Co więcej, kwas foliowy może maskować objawy poważnych i niebezpiecznych niedoborów witaminy B12, dlatego często przyjmuje się go w połączeniu z innymi witaminami z grupy B.
Trwa ładowanie komentarzy...