Grupa naTemat

Odkryto nową planetę układu słonecznego - znacznie większa od Ziemi. Może to być legendarna planeta X

Na razie dowodami na istnienie planety są odchylenia orbit.
Na razie dowodami na istnienie planety są odchylenia orbit. fot. kadr z YouTube/Science Magazine
Naukowcy z California Institute of Technology ogłosili, że odnaleźli nową planetę Układu Słonecznego. Ma mieć rozmiary Neptuna i znajdować się znacznie dalej od skreślonego z listy kilka lat temu Plutona.

Kilka lat temu naukowcy uznali, że Pluton jest planetą karłowatą i nie będzie go w wykazach dotyczących Układu Słonecznego. Wszystko wskazuje jednak na to, że niedługo Układ Słoneczny znów będzie oficjalnie posiadał 9 planet opisanych według standardów naukowych.
Sama planeta jest łączona z tajemniczą planetą X, o której istnieniu trwały debaty od XIX wieku. Według obliczeń astronomów z Kalifornii planeta okrąża słońce w ciągu około... 15-20 tysięcy lat. Prawdopodobnie znajduje się na obrzeżach układu słonecznego od samego początku jego rozwoju.

Dopóki jednak planeta nie zostanie zaobserwowana za pomocą teleskopu w nauce jej istnienie będzie uznane za hipotezę. W środowisku astronomów zapanowało więc poruszenie - każdy chce bowiem zobaczyć planetę jako pierwszy.

źródło: sciencemag.org