Nazwę pożyczono od limuzyny, ale ta niepozorna Skoda najlepiej sprawdzała się na rajdach

Fot. Skoda
Ostatni odcinek naszego cyklu o historii ciekawych modeli marki Skoda postanowiłem poświęcić wspomnieniu o pierwszej seryjnie produkowanej Skodzie z przednim napędem: modelowi Favorit.

Przedmiot marzeń wielu Polaków w schyłkowym okresie istnienia PRL zaczął swój żywot w roku 1982, gdy kierownictwo Komunistycznej Partii Czech zgodziło się na przygotowanie produkcji nowego samochodu osobowego, zaopatrzonego w modny na Zachodzie przedni napęd. Dyrekcja Skody oczywiście świetnie zdawała sobie sprawę, że seria 105/120 to samochody przestarzałe, za granica traktowane jako nieszkodliwe kurioza. Prace projektowe zaczęły się jednak dopiero w 1983 roku, a kłótnie Czechów z Nuccio Bertone sprawiły, że projekt nadwozia zaczęto tworzyć dopiero w dwa lata później (notabene powstała także wersja sedan, ale w jej przypadku skończyło się na rysunkach). Gotowy samochód z dumą pokazano na targach w Brnie w 1987 roku. Nazwę, "Favorit", zapożyczono z wygodnej limuzyny, produkowanej w latach 1936-1941.
Model Favorit, którego miano wyprodukować w sumie ponad 700 tysięcy, spodobał się klientom. Po pewnym czasie zaoferowano im także wersję Kombi o nazwie Forman oraz użytecznego pickupa. Przez cały żywot samochodu napędzał go ten sam silnik o pojemności 1,3 litra, wywodzący się z jednostki napędowej sędziwej Skody 1000MB. Komory spalania projektowała renomowana angielska firma doradcza Ricardo, zaś poduszki silnika - Porsche w Weissach. Po przejęciu przez koncern VW udziałów w Skodzie, w 1991 roku wprowadzono pierwsze zmiany modernizacyjne, a potem kolejne - obejmowały między innymi zastosowanie systemu wtrysku paliwa i katalizatora.
Chyba nikt nie pamięta o ogromnym sukcesie Skody Favorit w rajdach samochodowych - zawdzięczała go wprawdzie częściowo genialnym kierowcom fabrycznym, takim jak Pavel Sibera, ale jednak sukces był faktem. Otóż w 1993 roku Skody Favorit zajęły w Rajdzie Monte Carlo pierwsze i drugie miejsce w klasie do 1300 cm³, a zarazem 18. i 23. w klasyfikacji generalnej. W kolejnym zaś roku fabryczne Skody zdobyły aż 43 punkty w Rajdowych Mistrzostwach Świata, co dało Czechom rajdowe mistrzostwo świata w klasie do 2 litrów - mimo że skromna Skoda miała silnik o pojemności zaledwie 1,3 litra! Czeskim kierowcom kilka razy udało się też zdobyć miejsca w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej na rajdach w mistrzostwach świata, wśród gigantycznie mocniejszych, także zaopatrzonych w napęd na cztery koła samochodów.
Nie wolno zatem nigdy śmiać się ze Skody Favorit - nie tylko zmotoryzowała licznych zwykłych ludzi we wschodniej Europie, ale także zdobyła najwyższe sportowe laury w sposób naprawdę wyjątkowy. Kto wie, może za parę lat kolejny nowy model Skody też nazywać się będzie Favorit?

Artykuł powstał we współpracy z marką Skoda.

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Trwa ładowanie komentarzy...