"Cukier krzepi"? Tak, ale tylko w rozsądnych ilościach

Cukier spożywany z umiarem nie jest szkodliwy.
Cukier spożywany z umiarem nie jest szkodliwy. Prawo autorskie: nungning20 / 123RF Zdjęcie Seryjne
Przed wojną Melchior Wańkowicz wymyślił chyba najsłynniejsze hasło reklamowe: „Cukier krzepi”. W tamtych czasach raczej nie nadużywano cukru, więc miało zachęcać do zmiany tych nawyków. Niestety, chyba za bardzo uwierzyliśmy Wańkowiczowi, bo przez te lata sporzycie cukru bardzo wzrosło i niekorzystnie odbiło się na naszym wyglądzie i zdrowiu. Jednak Wańkowicz nie kłamał, cukier ma także zalety.

Prawda, ale nie do końca
Obecnie wszyscy przekonują, że cukier uzależnia, powoduje próchnicę, wywołuje cukrzycę. To oczywiście nie do końca prawda. Owszem, spożywanie słodkich potraw powoduje, że czujemy się lepiej, mamy lepszy humor, jednak nie można tu mówić o prawdziwym uzależnieniu.



Próchnica z kolei atakuje tych, którzy nie myją zębów. Nie trzeba jeść cukru, żeby mieć popsute zęby. Popsują się, jeśli nie będziemy ich myć. Co do cukrzycy, to też duża nadinterpretacja. Sam cukier nie powoduje cukrzycy. Do tej typu 2 doprowadza jednak nadwaga i otyłość, czyli np. spożywanie zbyt dużej ilości cukru. Jednak ci, którzy przesadzają z jedzenie w ogóle i od tego tyją, tak samo mogą w końcu mieć cukrzycę typu 2.

Cukier, choć oczywiście nie koniecznie ten z cukiernicy, jest nam zwyczajnie potrzebny. Glukoza, czyli jeden z cukrów prostych stanowi źródło energii dla naszego organizmu. Jest ona wykorzystywana do prawidłowej pracy mózgu, a także sprawia, że nasze mięśnie funkcjonują prawidłowo. Dzięki glukozie możemy wykonywać codzienne czynności, jak również uprawiać sporty.

Zbyt mała ilość cukrów w pożywieniu sprawia, że odczuwamy zmęczenie, mamy problemy z koncentracją, a także jesteśmy rozdrażnieni.

Zachować umiar
Kluczem do doskonałej sylwetki i zdrowia jest zwyczajnie umiar. By zachować szczupłą sylwetkę oraz cieszyć się zdrowiem należy przestrzegać zasad zbilansowanej diety. Większość z nas, potrzebuje codziennie 45-55 proc. energii pochodzącej z węglowodanów - przede wszystkim złożonych, ale zaliczają się do nich cukry proste, które występują naturalnie oraz dodane do żywności.
Agnieszka Piskała
Dietetyczka

Co ciekawe Polacy mają problem ze spożywaniem nadmiernej ilości tłuszczu, a nie cukru. 20 proc. energii powinno w diecie pochodzić z tłuszczów, a tymczasem okazuje się, że w diecie przeciętnego Polaka jest ich aż 40 proc.

Jak spożywać, żeby nie przesadzić
Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), maksymalna dzienna dawka spożytego cukru (zarówno dodanego, jak i występującego w produktach) powinna stanowić 10 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego, co każdy z nas może w łatwy sposób wyliczyć:
Słodka kampania
"Uczymy jak słodzić", to kampania edukacyjna, która zainicjował Związek Producentów Cukru w Polsce zrzeszający cztery firmy zajmujące się produkcją cukru - Krajową Spółkę Cukrową S.A., Pfeifer & Langen Polska S.A., Südzucker Polska S.A. oraz Nordzucker Polska S.A. Związek chce obalić stereotypy dotyczące cukru.

Celem kampanii, jak zapewniają jej twórcy, nie jest namawianie do spożywania cukru, a jedynie pokazanie, że składnik ten może być elementem zbilansowanej diety, pod warunkiem zachowania umiaru oraz wprowadzenia w życie aktywności fizycznej.

W akcję zaangażowała się dietetyczka, Agnieszka Piskała, która stworzyła na potrzeby kampanii raport podsumowujący dotychczasową wiedzę dotyczącą cukru i jego spożywania ,a także znany restaurator i szef kuchni - Mateusz Gessler.

Umiar to słowo klucz jeśli mówimy o zdrowiu i dobrym wyglądzie. Od niewielkiej ilości cukru ani nie zachorujemy, ani nie nabawimy się nadprogramowych kilogramów. Niestety my nie możemy zrozumieć, że jedna kostka czekolady smakuje tak samo jak cała tabliczka. Stąd nasze problemy.
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...