SENSowny system znakowania żywności Carrefoura pomoże schudnąć i zdrowo się odżywiać. Wystartuje już jesienią

System SENS ułatwi wybór odpowiednich produktów podczas zakupów.
System SENS ułatwi wybór odpowiednich produktów podczas zakupów. Prawo autorskie: defotoberg / 123RF Zdjęcie Seryjne
Otyłość i nadwaga to coraz większy problem w Polsce. Tycie i chorowanie od tego tycia powoli wymyka się spod kontroli i przybiera rozmiar epidemii. Ponad 60 proc. Polaków i 50 proc. Polek ma nadwagę. Dopadają ich choroby cywilizacyjne, takie jak cukrzyca typu 2, nadciśnienie, choroby serca. Wszystkie te nieszczęścia są efektem złego odżywiania i braku zdrowego wysiłku fizycznego.

Oczywiście wszyscy zapytają, a co to znaczy zdrowo się odżywiać? W internecie znajdziemy setki jak nie tysiące mądrości dotyczących odżywiania i tyle samo zasad dotyczących zdrowego żywienia. Co wybrać? Warto postawić na rozsądek i przede wszystkim słuchać tych, którzy mają kwalifikacje, żeby mówić nam jak mamy jeść. Myślę o dietetykach i lekarzach, czyli profesjonalistach.



Czytaj etykiety!
Oni oczywiście mogą również dawać różne zalecenia. Każdy pewnie ma swoje "sposoby”. Jednak dobierają nam dietę kierując się wartościami odżywczymi produktów spożywczych i zalecają spożywanie określonych ilości tego jedzenia.

No i w końcu musimy zacząć czytać etykiety na jedzeniu. Ci, którzy sumiennie wykonują tą czynność podczas zakupów, wiedzą że zajmuje ona wiele czasu i trzeba trochę wiedzy, żeby to czytanie miało jakiś sens. Wielu się zniechęca i właśnie oni ucieszą się z dodatkowego systemu znakowania żywności jakie wprowadza Carrefour Polska.

Oczywiście ci, którzy będą chcieli szczegółowo znać skład jedzenia, które kupują w tej sieci handlowej, również będą mieli taką informację, bo do umieszczania jej obliguje producentów prawo.

Jaki to ma SENS?
Carrefour Polska wprowadza nowy, dodatkowy system znakowania żywności, który w przystępny i szybki sposób informuje konsumentów o wartościach odżywczych i zalecanej częstotliwości spożywania danych produktów.

Wdrażanie systemu SENS na opakowaniach artykułów spożywczych marek własnych Carrefour oraz Jakość z Natury planowane jest jesienią 2017 roku. Inicjatorem i współtwórcą systemu jest Grupa Carrefour, a Polska będzie pierwszym krajem, w którym sieć zastosuje to znakowanie.

SENS, czyli Uproszczony System Znakowania Żywności (z fr. Système d’Étiquetage Nutritionnel Simplifié) to innowacyjny sposób przekazywania klientom wiadomości żywieniowych. Został stworzony, aby pomóc konsumentom w dokonywaniu świadomego wyboru produktów, a przez to ułatwić im układanie zdrowej, zbilansowanej diety. SENS powstał we współpracy Grupy Carrefour z francuskim środowiskiem naukowym, a Polska jest pierwszym krajem, w którym wdrożony zostanie ten system.
– Cieszę się, że mogę zaprezentować klientom Carrefour Polska naszą nową, pionierską inicjatywę. Jesteśmy prekursorem na rynku we wdrażaniu systemu SENS. Polscy konsumenci skorzystają  z niego jako pierwsi. Zawsze słuchamy naszych klientów i podejmujemy wysiłki, aby odpowiedzieć na ich oczekiwania. W tym roku wprowadzamy kilka innowacyjnych rozwiązań handlowych. System SENS zdobył uznanie oraz pozytywne opinie środowiska naukowo-badawczego nie tylko we Francji, ale również w Polsce – mówił podczas konferencji prasowej Guillaume de Colonges, prezes i dyrektor generalny Carrefour Polska.

Zadaniem SENS jest szybkie, jasne i intuicyjnie informowanie klientów o zalecanej częstotliwości spożywania danych produktów. Z tego powodu artykuły spożywcze podzielone zostały na cztery kategorie: produkty, które można spożywać bardzo często, często, umiarkowanie oraz sporadycznie lub w małych ilościach.

– Większość produktów spożywczych jest potrzebna w zbilansowanej diecie, jednak  w przypadku niektórych należy zwrócić szczególną uwagę na częstotliwość ich spożywania oraz na wielkość porcji. Taką szybką i łatwą ocenę zapotrzebowania na poszczególne produkty umożliwi klientom system SENS, czyli Uproszczony System Znakowania Żywności – mówi Barbara Kowalska, dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju Carrefour Polska.

– Dzięki nowemu znakowaniu produktów klienci będą mogli dokonywać wyborów, które pomogą w zapewnieniu zrównoważonego i zróżnicowanego odżywiania, nie dyskryminując żadnego produktu – dodaje.

Przejrzysta, czytelna grafika SENS, umieszczona z przodu opakowania, pomoże konsumentom w zrozumieniu złożonych informacji żywieniowych, których interpretacja wymaga czasu. SENS uzupełnia aktualne, prawnie obowiązujące oznakowania. Nie zastępuje ich, ale przyspiesza i usprawnia proces podejmowania nieprzypadkowych decyzji zakupowych. Ponadto, dostarcza informacji w odniesieniu do całego produktu i obejmuje artykuły zarówno jedno-, jak i wieloskładnikowe.

SENS jest dodatkową, dobrowolną inicjatywą Grupy Carrefour, która powstała w wyniku współpracy z przedstawicielami świata nauki we Francji. System jest odpowiedzią na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1169/2011, przewidujące wprowadzanie dobrowolnego systemu informacji o wartości odżywczej.

Został opracowany ze wsparciem merytorycznym Krajowego Instytutu Badań w Dziedzinie Agronomii (Institut National de la Recherche Agronomique INRA) przy Jednostce Badawczej ds. Odżywiania, Otyłości i Ryzyka Zakrzepowego w Marsylii (Unité Mixte de Recherche Nutrition, Obésité et Risque Thrombotique UMR NORT). System uzyskał również pozytywne opinie polskich jednostek badawczych i naukowych.

Tylko pozytywnie
SENS jest systemem pozytywnym. Nie wyklucza żadnego artykułu spożywczego. Grupuje produkty pod względem zalecanej częstotliwości ich spożywania. Czterem kategoriom produktów odpowiadają odpowiednie trójkąty o różnych kolorach i wypełnieniu. Nawiązują one do zawartości składników odżywczych i odnoszą się do zalecanej częstotliwości spożycia. Im bardziej wypełniony jest trójkąt, tym więcej i częściej można dany produkt spożywać.

Produkty oznakowane systemem SENS pojawią się we wszystkich sklepach sieci Carrefour  już jesienią. Oznakowane nimi będą artykuły spożywcze marek własnych Carrefour oraz Jakość  z Natury. Sieć jest jednak otwarta na współpracę z innymi podmiotami działającymi na rynku spożywczym.
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...