A co, gdyby tak w korku nie musieć prowadzić samochodu? To możliwe, ale nie w każdym kraju

Materiały prasowe
Pilot jazdy w korkach Audi AI to pierwszy na świecie system umożliwiający wysoce zautomatyzowaną jazdę. Koncern z Ingolstadt prezentuje to innowacyjne rozwiązanie na przykładzie systemu zamontowanego w nowym Audi A8, przejmującego zadanie prowadzenia samochodu w korku lub w wolno poruszającym się ruchu drogowym, gdy prędkość nie przekracza 60 km/h.

Gdy pilot jazdy w korkach jest włączony, kierowca nie musi stale nadzorować prowadzenia pojazdu i skupiać się na drodze. Musi jednak zachować czujność i być gotowym do ponownego przejęcia kontroli nad pojazdem, gdy system tego zażąda. Dziennikarze z wielu krajów mieli możliwość testowania pilota jazdy w korkach Audi AI w realnych warunkach w okolicach Düsseldorfu – jednego z bardziej zatłoczonych regionów Niemiec.



W sytuacji, gdy nowe Audi A8 porusza się w szyku „jeden za drugim” po jezdni autostrady lub drogi szybkiego ruchu z barierami odgradzającymi przeciwległe pasy ruchu i z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, pilot jazdy w korkach Audi AI przejmuje zadanie prowadzenia pojazdu. W takiej sytuacji zarządza ruszaniem, przyspieszaniem, manewrowaniem i zwalnianiem w granicach obranego pasa ruchu. Radzi sobie również z nagłymi sytuacjami, np. z takimi gdy inny pojazd wjeżdża na pas tuż przed naszym Audi. Sygnały sterujące, których system potrzebuje dla zautomatyzowanej jazdy, pozyskiwane są z centralnego sterownika systemu wsparcia kierowcy (zFAS) oraz metodą wtórnej fuzji danych ze sterownika czujników radarowych.
Gdy kierowca aktywuje pilota jazdy w korkach Audi AI przyciskiem na konsoli środkowej, może zdjąć nogę z pedału gazu, a ręce z kierownicy. Musi jednak zachować czujność i być zdolnym do ponownego przejęcia kontroli nad pojazdem, kiedy system tego zażąda. Inaczej niż podczas jazdy automatycznej na poziomie 2., osoba prowadząca nie musi ciągle nadzorować pojazdu i może skupić się na innych aktywnościach proponowanych przez pokładowy system infotainment. Zakres możliwości automatycznej jazdy i możliwości zajęcia się innymi czynnościami, zależy jednak ściśle od przepisów prawa obowiązujących w danym kraju. Audi virtual cockpit w nowym Audi A8 wyświetla wtedy stylizowany obraz poruszającego się pojazdu
i jego otoczenia.

W trakcie pracy pilota jazdy w korkach Audi AI, kierowcę cały czas monitoruje kamera, sprawdzająca, czy prowadzący jest gotów do ponownego przejęcia kontroli nad pojazdem. Kamera analizuje pozycję i ruchy głowy oraz powiek i generuje pliki anonimowych danych. W sytuacji, gdy na przykład oczy kierowcy są zamknięte przez określony czas, system zmusza go do ponownego przejęcia zadania prowadzenia. Może to nastąpić w trzech fazach – od ostrzeżenia dźwiękowego i wizualnego, aż do wdrożenia hamowania awaryjnego. Jeśli prędkość pojazdu przekroczy 60 km/h lub
W sytuacji, gdy korek się rozładuje, pilot jazdy w korkach również informuje kierowcę
o konieczności przejęcia kontroli nad pojazdem. Gdy osoba prowadząca zignoruje wezwania i odpowiednie ostrzeżenia, Audi A8 zahamuje awaryjnie i zatrzyma się
w obrębie wybranego pasa ruchu.

Wdrożenie pilota jazdy w korkach Audi AI wymaga zarówno jasności co do przepisów prawa obowiązujących w danym kraju, jak i adaptacji i przetestowania systemu na konkretnym rynku. Ponadto brać należy pod uwagę różne procedury homologacyjne w różnych państwach i różne terminy ich trwania. Stąd Audi podjęło decyzję, że system pilota jazdy w korkach w nowym A8 będzie wprowadzany na rynki stopniowo, w zależności od dostosowania przepisów prawnych tam obowiązujących.

Więcej o samym Audi A8 napiszemy wam w listopadzie, gdy będziemy mieli okazję zapoznać się z nim jeszcze bliżej.
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...