Dialog z mieszkańcami za pomocą sztuki? Zobacz, jak to robią w stolicy!

Fundacja Dom Development City Art stawia sobie za cel wprowadzenie dzieł sztuki do miejskiej przestrzeni w Warszawie
Fundacja Dom Development City Art stawia sobie za cel wprowadzenie dzieł sztuki do miejskiej przestrzeni w Warszawie Materiały prasowe
Chcemy pięknie mieszkać i pięknie żyć. Polacy stają się estetami i coraz częściej przywiązują wagę do otaczającej ich przestrzeni, w której przebywają na co dzień. Zmieniają się biura – z jeszcze niedawno modnych i praktycznych open space'ów przechodzą metamorfozę, stając się doskonale zaprojektowanym, wygodnym, przytulnym i przyjaznym miejscem, w którym po prostu chce się przebywać, a nie tylko pracować. Zmieniają się przestrzenie handlowe – najlepszym przykładem jest nowo otwarty sklep Carrefour Pro typu omnichannel. Ten absolutnie nowatorski koncept inteligentnie łączy w sobie wielokanałowość: usługi handlowe z nowymi technologiami cyfrowymi ze sztuką. Wnętrze nowoczesnego giganta zdobią ukochane przez warszawiaków kolorowe neony, które dotąd dostępne jedynie w przestrzeni miejskiej niepostrzeżenie przeniknęły do wnętrz, wprost na salony.

I wreszcie exterior, czyli ulice, główne arterie czy osiedla mieszkaniowe, gdzie sztuka zawitała za sprawą jednego z warszawskich deweloperów, który jako pierwszy wprowadził dzieła sztuki do przestrzeni osiedli mieszkaniowych. Neony, murale, graffiti czy rzeźby, zaprojektowane przez artystów, spotkały się z wielkim uznaniem. Co więcej, stały się symbolem nie tylko nowego trendu w budownictwie, ale także miasta oraz formą dialogu z mieszkańcami. Droga do upiększania metropolii jest jednak wyboista m.in. przez brak systemowych rozwiązań, które mogłyby być wsparciem zarówno dla mecenasów, jak i samych twórców. Jaka jest na to recepta?

– Polskie miasta powoli przechodzą wielowymiarową metamorfozę komunikacyjną, technologiczną, stając się coraz bardziej „smart”. Doganiamy, a w niektórych dziedzinach nawet przeganiamy europejskie stolice, również w zakresie estetyki. Polacy są coraz bardziej mobilni i otwarci na świat, podróżują za granicę, podpatrują tamtejsze rozwiązania w przestrzeni miejskiej, które chcieliby wcielić u siebie. I te zmiany się dzieją. Wprowadzenie ich jest możliwe dzięki oddolnym inicjatywom, organizacjom pozarządowym, urzędnikom miejskim, aktywistom, a także deweloperom i inwestorom. Na razie to proces dość powolny, ale systematyczny. Główną przeszkodą jest brak systemowego rozwiązania i zdefiniowania procesów inwestowania w sztukę w przestrzeni miasta, co ma bezpośredni wpływ na jakość tej przestrzeni. Nie pozostajemy obojętni i jako niedawno powołana Fundacja, tworzymy długofalowy, perspektywiczny plan wsparcia dla sztuki w przestrzeni miejskiej. Powstają konkretne projekty, które są sukcesywnie realizowane – mówi Radosław Bieliński, Prezes Fundacji Dom Development City Art.
Banalny przykład – ogrodzenie placu budowy. W Nicei, w której aktualnie budowana jest nowoczesna linia tramwajowa, ogrodzenie wykorzystano do komunikacji z mieszkańcami: znajdują się tam wizualizacje budowanych stacji, pociągów, które będą wozić pasażerów, a także elementy edukacyjne i ciekawostki liczbowe dotyczące projektu. Dla odmiany w Warszawie z inicjatywy Dom Development City Art (FDDCA) ogrodzenie terenu przyszłych budynków mieszkalnych pomiędzy ulicami Powązkowską i Przasnyską zdobi artystyczne dzieło znanego artysty, Marka Sobczyka, pt.” Kolory Żoliborza”.

Murale i graffiti w miejskiej przestrzeni? Niezaprzeczalnym mistrzem w tej dziedzinie jest Banksy. Za pomocą swoich niestandardowych pomysłów, które realizował pod osłoną nocy, sprawił, że sztuka uliczna, jaką tworzył, nie tylko zdobiła budynki i ulice miast, ale też stała się nośnikiem wiadomości, bawiąc przechodniów, a nierzadko inicjując temat debaty publicznej. To, co robił, wywarło ogromny wpływ na rozwój sztuki w przestrzeni miejskiej na całym świecie. Inicjatywę wcielania elementów artystycznych zaczerpniętych m.in. ze sztuki ulicy o charakterze edukacyjnym i tym razem podjęła fundacja Dom Development City Art. Wystarczy odwiedzić jedno z warszawskich osiedli, Artystyczny Żoliborz, które zaskakuje synergią architektury ze sztuką, w tym muralami, instalacjami i rzeźbami. To tam w sierpniu b.r. odsłonięto sławny Neon „Komedy”. Ponadto już niebawem fundacja odsłoni kolejne murale na osiedlu mieszkaniowym Amsterdam na warszawskim Targówku, wykonane przez Rafała Dominika techniką sgraffito.

Chcemy stymulować rozwój kultury i sztuki w przestrzeni publicznej i inicjować debatę na temat tego, jak powinny się rozwijać miasta. Zależy nam, by pokazać, że sztuka łagodzi obyczaje i może wejść w dialog z mieszkańcami metropolii. Wiele elementów, które już zrealizowaliśmy m.in. na nowo wybudowanych osiedlach, odgrywa rolę edukacyjną i utrwala pamięć wielkich polskich twórców, artystów, pisarzy, reżyserów, których dorobek ukształtował to, kim jesteśmy dziś i kim będziemy jutro – dodaje Jacek Sosnowski, kurator Fundacji Dom Development City Art.
Fundacja Dom Development City Art powołana do życia we wrześniu bieżącego roku już ma na koncie kilka pomyślnie zrealizowanych projektów. Z prawdziwym impetem ruszy jednak w nadchodzącym roku. Wszystko wskazuje na to, że jej głos zostanie usłyszany i wysłuchany, a to oznacza realny wpływ na kierunki rozwoju estetycznego stolicy. Jednym z zamierzeń FDDCA jest partnerskie uczestnictwo w najważniejszych wydarzeniach artystycznych w Polsce, takich jak Warsaw Gallery Weekend. Do wspólnego kształtowania przestrzeni miejskiej Fundacja chce także zaangażować młodych twórców w ramach współpracy z uczelniami wyższymi o profilu artystycznym. Już wkrótce ogłoszone zostaną pierwsze konkursy na najlepsze projekty, które wpiszą się w krajobraz miasta.

Artykuł opracowany przez Dom Development City Art

POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...