
Autor badania zwrócił uwagę przy tym na ważną prawidłowość – im przeciwdziałająca ubóstwu interwencja jest wcześniejsza, tym można uniknąć tych wszystkich problemów w sposób bardziej wydajny i mniej kosztowny. – Dzieci, które żyją w niedostatku, zagrożone są wykluczeniem społecznym. Dlatego zapewnienie im godnych warunków życia jest tak istotne dla ich prawidłowego rozwoju. W przeciwnym razie są narażone na brak poczucia akceptacji, która jest jedną z ich ważniejszych potrzeb życiowych – komentuje psycholog dziecięca, Dorota Maciejec.
Wsparcie zdrowego rozwoju dzieci z najuboższych rodzin przyświeca organizatorom kampanii ''Mała pomoc, wielka radość''. W ramach wspólnego przedsięwzięcia Procter & Gamble (P&G), Polskiego Czerwonego Krzyża (PCK) i Carrefour Polska wystartowała właśnie druga odsłona akcji, która poprzez troskę o małe rzeczy – podstawowe, bo związane z wyżywieniem i higieną, potrzeby dzieci – ma przeciwdziałać ich wykluczeniu wśród rówieśników.
Bo u podstaw wykluczenia, zwłaszcza gdy mowa o najmłodszych, często stoi prozaiczny powód. Brak schludnych ubrań czy szkolnych przyborów mogą być nie tylko przyczynkiem do ostracyzmu ze strony kolegów/koleżanek, ale także wywierają bezpośredni wpływ na samopoczucie dziecka, obniżając jego pewność siebie. Niska samoocena skutkuje zaś wycofaniem się z życia w grupie, a stąd już tylko krok do wykluczenia społecznego. Czyli mechanizm błędnego koła.
Akcja ma uniwersalny charakter, co oznacza, że mogą zaangażować się w nią wszyscy konsumenci. Każdy, kto do 30 kwietnia, robiąc zakupy w dowolnym sklepie sieci Carrefour, kupi produkty P&G np. pieluszki Pampers, proszek Vizir, szampon Head & Shoulders, pastę do zębów Blend-a-Med czy maszynkę do golenia Gillette, dołoży własną cegiełkę na rzecz pomocy najmłodszym i najbardziej potrzebującym podopiecznym PCK. 1 proc. dochodu uzyskanego ze sprzedaży wybranych artykułów zostanie w całości przekazany najbiedniejszym rodzinom. Dodatkowo beneficjenci otrzymają od firmy P&G zestawy produktów do higieny i pielęgnacji. – Ta kampania jest dość wyjątkowa na tle innych akcji z partnerami korporacyjnymi, głównie dlatego, że dzieci objęte są pomocą indywidualną. Odpowiadamy na ich rzeczywiste potrzeby, które badają nasze oddziały w całej Polsce – tłumaczy Jolanta Chełmińska z Prezydium Zarządu Głównego PCK.
Poprzednia odsłona akcji pozwoliła pomóc 1500 rodzinom z całej Polski, które otrzymały zestawy podstawowych środków higienicznych. Poza tym ponad 500 rodzin otrzymało 700 wyprawek, w których znalazły się dodatkowe artykuły takie jak pościele, przybory szkolne i ubrania. Tegoroczna akcja tak jak poprzednia ma ogólnopolski zasięg i angażuje wszystkich klientów Carrefour, którzy zrobią zakupy we wskazanym czasie.
Artykuł powstał we współpracy z Procter & Gamble