Koniec z oszpecaniem polskich miast: prezydent ustawą uderza w reklamową samowolkę

Prezydent przedstawił projekt ustawy, która ma położyć kres reklamowej samowolce.
Prezydent przedstawił projekt ustawy, która ma położyć kres reklamowej samowolce. Fot. Franciszek Mazur / Agencja Gazeta
Kancelaria Prezydenta przedstawiła projekt przepisów, które mają uregulować status reklam w polskiej przestrzeni publicznej. Dzięki zmianom w prawie będzie władze będą mogły m.in. karać za "szpecenie krajobrazu" i nakładać opłaty reklamowe.

CosNowego.pl poczytaj o
Ustawa przedstawiona przez Kancelarię Prezydenta ma pozwolić na określenie, jakie elementy naszego krajobrazu mają podlegać szczególnej ochronie, co ma położyć kres panującej w wielu miejscach kraju reklamowej samowolce – informują Wirtualne Media.


Przepisy mają zdefiniować dokładnie, czym jest reklama, czym krajobraz, i wedle jakich zasad reklamy mogą funkcjonować w przestrzeni publicznej. Samorządy zostaną też wyposażone w klarowne reguły ustalania opłat reklamowych. Obowiązek ich wnoszenia do samorządowej kasy będą mieli właściciele lub użytkownicy nieruchomości, na której znajduje się np. billboard.

Olgierd Dziekoński
sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP

Obecnie reklamy to dziki rynek, kakofonia i zaśmiecanie przestrzeni publicznej, a ich natłok sprawia, że reklamy tracą sens także dla reklamodawców. W nowych przepisach chcemy zapisać, że sklepy, organizacje turystyczne, obiekty kultury będą oznakowane przez swoich zarządców, administratorów. Chodzi o to, aby to znakowanie nie stanowiło reklamy, od której trzeba będzie uiścić opłatę. CZYTAJ WIĘCEJ


Wedle informacji “Wirtualnych Mediów” władze gmin będą też mogły zakazywać na swoim terenie reklam i ograniczać ich liczbę. Projekt ustawy wprowadza też pewne zmiany w sposobie ochrony ładu przestrzennego, dotyczące koloru czy wysokości nowopowstających budynków.

Ustawa ma być poddana miesięcznym konsultacjom społecznym, później zostanie skierowana do Sejmu.

Źródło: Wirtualnemedia.pl

Czytaj też:

"Na krańcach stereotypów" – protest przeciwko reklamie PKO z Majewskim. Pankowski: "Może wzbudzać mieszane uczucia"

"Warszawa nie jest dziwką", czyli spór o reklamę Louis Vuitton
Trwa ładowanie komentarzy...