POPULARNE Staliśmy się "Chińczykami Europy". Biedniejemy

Dieta, która ochroni Cię przed alzheimerem

Alzheimer jest schorzeniem degeneracyjnym, wpływającym na ośrodkowy układ nerwowy. W jego wyniku u chorego pojawiają się objawy otępienia. Jest to choroba postępująca, powodująca zaniki pamięci i zaburzenia świadomości. Chociaż dokładna przyczyna jej występowania nie jest do końca znana, specjaliści domyślają się, że wpływ na rozwój alzheimera ma zarówno genetyka, jak i czynniki środowiskowe. Tymczasem badania dowodzą, że znaczący wpływ na ryzyko wystąpienia schorzenia u osób starszych ma dieta.

virtusincertus
Kwasy tłuszczowe a ryzyko alzheimera
Jak wskazują badania, sporadyczna choroba Alzheimera powodowana jest częściowo przez nagromadzenie peptydów beta-amyloidu w mózgu chorego. Peptydy te mogą łączyć się z lipidami, ich białkowymi nośnikami lub występować w stanie wolnym. Okazuje się, że poziom ostatnich ze wspomnianych peptydów beta-amyloidu w osoczu jest wyższy u osób z chorobą Alzheimera, jednak niewiele jak dotąd wiemy o tych związkach w płynie mózgowo-rdzeniowym.

Zespół badawczy z dr Angelą J. Hanson z Uniwersytetu w Waszyngtonie na czele poddał testom 20 osób niewykazujących zaburzeń poznawczych o średniej wieku 69 lat, a także 27 osób dotkniętych łagodnymi zaburzeniami poznawczymi o średniej wieku 67 lat. Pacjenci losowo poddawani byli diecie o wysokim indeksie glikemicznym, bogatej w tłuszcze nasycone – 45% energii czerpali oni z tłuszczu, 25% z tłuszczów nasyconych. Inni badani spożywali pokarmy o niskim indeksie glikemicznym i niskiej zawartości tłuszczów nasyconych – 25% energii pochodziło z tłuszczu, w tym mniej niż 7% z tłuszczów nasyconych.

W wyniku badań okazało się, że poziom peptydów był wyższy u osób z łagodną postacią zaburzeń poznawczych niż u osób zdrowych. Naukowcy wskazują, że dieta o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych obniża poziom peptydów beta-amyloidu w osoczu, podczas gdy jadłospis zawierający produkty bogate w tłuszcze zwiększa ich stężenie. Badacze zaznaczają jednak, że zanim wyniki zostaną ostatecznie potwierdzone, konieczne jest powtórzenie badania na większej grupie osób. W każdym razie wysnuli oni pierwsze wnioski, donosząc, że poziom peptydów amyloidowych może odgrywać znaczącą rolę w procesach patologicznych choroby Alzheimera, a wpływ na stężenie związku ma określona dieta.

Dieta w walce z alzheimerem
Tymczasem wpływem diety na zdolności poznawcze człowieka naukowcy zainteresowali się już wcześniej. Jak wiadomo, nasz jadłospis warunkuje łatwość zapamiętywania, myślenia czy skupiania uwagi. Dietetycy wskazują na zbawienny wpływ diety śródziemnomorskiej na zmniejszenie ryzyka zachorowania na chorobę Alzheimera. Charakteryzuje się ona dużym spożyciem owoców i warzyw, pełnoziarnistych produktów zbożowych oraz ryb morskich. Jest to dieta bogata w błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy oraz flawonoidy.

Ważną zasadą w zapobieganiu zachorowaniu na choroby degeneracyjne jest ograniczenie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych, które powodują podniesienie cholesterolu całkowitego i LDL, zwiększają ryzyko zapaleń i podnoszą krzepliwość krwi, co może powodować miażdżycę. Zdrowe tłuszcze znajdziemy przede wszystkim w rybach. W mniejszym zakresie wykorzystać można oleje roślinne bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Jak wskazują naukowcy, niedobór kwasu dokozaheksaenowego powiązany jest z rozwinięciem choroby Alzheimera.

Według licznych badań, choroba Alzheimera powstawać może wskutek podwyższonego poziomu homocysteiny, prowadzącej do uszkodzenia komórek nerwowych. Jej stężenie wzrasta przy niedoborze witamin z grupy B i kwasu foliowego, zawartego choćby w zielonych warzywach, owocach czy pieczywie pełnoziarnistym. Warzywa i owoce, w szczególności te ciemnogranatowe, są także bogatym źródłem antyoksydantów. Badacze donoszą, że spożywanie czarnych jagód może mieć korzystny wpływ na pamięć u osób starszych. Więcej informacji o antyoksydantach znajdziesz na abcZdrowie.pl.

Jak podkreśla dr Katarzyna Wolnicka, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia, ważną rolę w zapobieganiu chorobie Alzheimera odgrywa kurkuma. Zawiera ona cudowny składnik pomocny w niszczeniu białek odpowiedzialnych za rozwój schorzenia. Znajdziemy go przede wszystkim w curry. Pamiętać należy także o produktach bogatych w żelazo, magnez, cynk oraz lecytynę, która wspomaga neuroprzekaźniki i co za tym idzie, poprawia pamięć.
ZOBACZ TAKŻE:

PROMOWANE

  • Dwa widoki

    Homo malcontentus i Homo optymictus czytaj więcej

  • Wychowaliśmy takie pokolenie mężczyzn

    Wsiadłam kilka dni temu do pociągu. - Przepraszam pana, czy mógłby pan pomóc mi włożyć walizkę na półkę? Walizeczka mała na jeden dzień, ale jednak, dla mnie i wysoko i stoi obok mężczyzna... - Nie. Mam chory kręgosłup. Ani przepraszam, ani pani wybaczy… Nic. Wcześniej włożył swoją wielką walizę bez wysiłku. Wstała obok siedząca pani i powiedziała:- Pomogę pani. Wzięła moją walizkę zanim zdążyłam zaprotestować i wrzuciła na górną półkę. czytaj więcej

  • Nie wrzucajcie mnie do jednego worka!

    Długo zbierałem się do tego wpisu. Wolałem jednak poczekać i sprawdzić, jak rozwinie się sytuacja. Od kilku dni obserwuję spektakl pod tytułem „strajk matek dzieci/osób niepełnosprawnych w Sejmie”, na którym korzystają wyłącznie politycy. Wbrew słowom organizatorów, nie pomaga on społeczności ludzi chorych, a wręcz im szkodzi. Nie chcę być – a z tego co wiem, moi znajomi również – wrzucany do jednego worka z obywatelami okupującymi Wiejską. czytaj więcej

  • Prawdziwy. Prawdziwszy. Trup

    W PWN-owskim podręczniku dla ośmiolatków znalazłam wierszyk: „Katechizm polskiego dziecka”: Kto Ty jesteś? Polak mały (...) Coś jej winien? Oddać życie. I tak dalej …. Wierszydło zostało napisane około roku 1900 przez Władysława Bełzę. Drugorzędnego poetę, mocno na wyrost nazywanego piewcą polskości. Naiwny, drażniący ucho tekścik od ponad stu lat jest narzędziem indoktrynacji i prania małych mózgów. Bo, jak inaczej nazwać (w XXI wieku) przekonywanie, że ośmioletnie dziecko rośnie po to, by oddać życie za kawałek ziemi? czytaj więcej