Czy dobry tłuszcz istnieje?

cottonseedoil
W organizmie ludzkim znaleźć można dwa rodzaje tłuszczu. Podczas gdy jeden z nich pomaga człowiekowi w utrzymaniu właściwej ciepłoty ciała, drugi gromadzi się, prowadząc do zwiększenia masy ciała. Okazuje się jednak, że ćwiczenia fizyczne mogą pomóc nam zamienić „zły” tłuszcz w „dobry”, czyli bardziej aktywny metabolicznie.

Czym jest „dobry” tłuszcz?
U ludzi występują dwa rodzaje tłuszczu – brunatny, czyli „dobry”, oraz biały, czyli „zły”. Pierwszy z nich spala kalorie w celu wytworzenia ciepłoty ciała, podczas gdy drugi powstaje w wyniku nagromadzenia nadmiernej ilości kalorii i stanowi rezerwę energetyczną dla organizmu. Osoby posiadające większą ilość tłuszczu brunatnego są z reguły szczuplejsze i utrzymują wysoką ciepłotę ciała nawet w chłodniejsze dni. Z kolei ludzie, u których magazynowane są duże pokłady tłuszczu białego najczęściej prowadzą siedzący tryb życia.

Według badaczy z ośrodka Joslin w Bostonie, istnieją dwa rodzaje brunatnej tkanki tłuszczowej. Pierwszy z nich – typ klasyczny – tworzony jest w okresie płodowym, podczas gdy drugi, zwany tkanką beżową, produkowany jest w obrębie tkanki białej wskutek działania określonych czynników metabolicznych. W celu sprawdzenia, gdzie gromadzone są zapasy brunatnej tkanki tłuszczowej u człowieka, pozyskali oni próbki z pięciu obszarów szyjnych operowanych ludzi.

Po analizie materiału naukowcy stwierdzili, że najwięcej brunatnej tkanki tłuszczowej znajduje się w okolicy mięśnia długiego szyi i przy pochewce naczyń szyjnych. Taka lokalizacja komórek tłuszczowych pomaga w podgrzewaniu krwi i regulowaniu ogólnej ciepłoty ciała. Zespół badawczy porównał także szybkość spalania kalorii przez białą i brunatną tkankę tłuszczową, odkrywając, że komórki pobrane z okolic mięśnia długiego szyi były o wiele bardziej aktywne niż biała tkanka tłuszczowa.

Jak zmienić „zły” tłuszcz w „dobry”?
Najnowsze badania przeprowadzone przez naukowców z Bostonu miały na celu określenie wpływu ćwiczeń fizycznych na „złą” tkankę tłuszczową. Badacze stwierdzili, że u myszy oraz u mężczyzn, którzy przeszli serię intensywnych treningów, nastąpiło zbrązowienie białej podskórnej tkanki tłuszczowej. Ludzie poddani testom jeździli na rowerze przez 12 kolejnych tygodni, a myszy biegały w kołowrotku przez 11 dni. W porównaniu z posiadaną uprzednio tkanką tłuszczową, która gromadziła się w wyniku siedzącego trybu życia, nowy, brunatny tłuszcz wykazywał wyższą aktywność metaboliczną.

Następnie naukowcy przeszczepili zmienioną tkankę tłuszczową myszom, które nie były aktywne fizycznie, aby sprawdzić, w jaki sposób tłuszcz brunatny wpłynie na zużycie przez organizm glukozy. Okazało się, że po transplantacji u myszy zwiększyła się tolerancja glukozy i wrażliwość na insulinę, który to stan trwał co najmniej kolejne trzy miesiące. Według Kristin Stanford z ośrodka Joslin wyniki ukazują, że sport wpływa korzystnie nie tylko na tkankę mięśniową, ale także na tłuszcz. Gdy zostaje on poddany ćwiczeniom, staje się bardziej brązowy i aktywniejszy metabolicznie. Naukowcy podejrzewają, że „zdrowy” tłuszcz uwalnia do układu krwionośnego substancje, które wpływają na „złą” tkankę tłuszczową.

Nie wiadomo jednak, czy zmodyfikowany tłuszcz wykazuje podobne działanie u ludzi, gdyż obecnie niemożliwe jest przeprowadzenie u nich przeszczepu tkanki tłuszczowej. Dr Laurie Goodyear z Harwardzkiej Szkoły Medycznej podkreśla, że w wyniku ćwiczeń fizycznych charakter tkanki tłuszczowej może się drastycznie zmienić, a jej metabolizm polepszyć. Dodaje, że wewnętrzna tkanka tłuszczowa prowadzi do cukrzycy i innych schorzeń powstających wskutek oporności na insulinę, podczas gdy tkanka zlokalizowana podskórnie adaptuje się w sposób istotny z metabolicznego punktu widzenia. Z przyczynami i leczeniem cukrzycy zapoznasz się na abcZdrowie.pl.

Badacze podsumowują, że tłuszcz zmieniony na brunatny wpływa na poprawę składu ciała, zmniejszenie zawartości tłuszczu w organizmie oraz zwiększenie wrażliwości na glukozę i insulinę u myszy. Stanford podkreśla, że odkrycie dostarcza dodatkowej motywacji do ćwiczeń, ponieważ nawet w przypadku, gdy osoba aktywna fizycznie nie utraci zbędnych kilogramów, będzie ona w stanie usprawnić procesy metaboliczne organizmu oraz wpłynąć na ogólny stan zdrowia.
Skomentuj