Przerywany sen tak szkodliwy jak jego brak

https://www.flickr.com/photos/whatmegsaid/3192634050 by whatmegsaid / CC BY 2.0
Każdy świeżo upieczony rodzic przyzna, jak cenną rzeczą jest noc nieprzerwanego płaczem dziecka snu. Potwierdzają to również eksperci – dopiero ciągły sen jest w stanie zapewnić nam całkowity odpoczynek. A co ze snem przerywanym? Czy obowiązuje zasada, że „lepsze coś niż nic”? Wyniki najnowszych badań mogą zaniepokoić nie tylko młodych rodziców, lecz także wszystkich, którzy nie mogą pozwolić sobie na to, aby w nocy spać spokojnie.


Przerywany sen – jak nam szkodzi?
Zaburzone procesy poznawcze, problemy z koncentracją uwagi, negatywny nastrój – oto skutki przerywanego snu wymieniane przez izraelskich naukowców. W pierwszym tego typu przeprowadzonym badaniu prof. Avi Sadeh, wraz z grupą uczonych z Katedry Psychologii Uniwersytetu w Tel Awiwie, zajął się wyjaśnieniem, dlaczego przerywany sen może być równie wycieńczający fizycznie jak jego zupełny brak.


Badania przeprowadzono na grupie 61 ochotników – studentów tego samego uniwersytetu w przedziale wiekowym od 20 do 29 lat. Każdy z nich został zaopatrzony w umieszczane na nadgarstku niewielkie urządzenie – aktygraf, monitorujący aktywność ruchową i ustalający na jej podstawie dobowy rytm aktywności i spoczynku.


Podczas pierwszej nocy eksperymentu studenci przespali nieprzerwanie 8 godzin. Następnej nocy, każdy ze studentów został cztery razy obudzony telefonicznie, otrzymując przy tym do wykonania krótkie zadanie na komputerze. Po wykonaniu zadania, czyli po mniej więcej 10–15 minutach aktywności, uczestnik badania mógł wrócić do łóżka.


Rano uczestnicy otrzymali do wykonania szereg zadań komputerowych sprawdzających czujność i zdolność koncentracji. Oprócz tego badani mieli wypełnić także ankietę z pytaniami dotyczącymi ich nastroju. Już po upływie jednej nocy naukowcy odkryli bezpośredni związek pomiędzy zakłóceniami w cyklu snu a ogólnym pogorszeniem kondycji badanych osób. Uczestnicy badania okazali się być o ok. 24% bardziej zdezorientowani, o 29% bardziej przygnębieni i o 43% bardziej zmęczeni niż po spokojnie przespanej nocy.

W celu sprawdzenia wiarygodności uzyskanych wyników przeprowadzono drugą część eksperymentu. W jej trakcie studenci przespali w nocy cztery godziny bez przerw. Uzyskali przy tym podobne wyniki jak po śnie przerywanym. Co to oznacza? Sen przerywany może równać się z zaledwie czterema godzinami snu nieprzerywanego, a więc tylko połową optymalnej długości snu (zobacz, jaka powinna być długość snu: http://portal.abczdrowie.pl/jak-duzo-snu-naprawde-potrzebujemy).

Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim sen przerywany zaburza nasz naturalny rytm dobowy. Rytm ten decyduje o tym, że budzimy się mniej więcej ze wschodem słońca i zasypiamy z jego zachodem. Gdy śpimy, nasze ciało przechodzi przez konieczne fazy snu wolnofalowego, czyli głębokiego, i fazy snu płytkiego. Jeśli nie pozwalamy sobie osiągnąć tych głębszych faz snu, nasz mózg pozbawiony jest odpoczynku. W rezultacie czujemy wyczerpanie, pogarsza się nasz nastrój oraz wydajność intelektualna.

Wpływ na rodziców
– Nasze badanie pokazuje skutki tylko jednej niespokojnej nocy – mówi prof. Sadeh. – Ale wiemy, że skutki te się kumulują i dlatego cena, jaką za sen dziecka płacą młodzi rodzice, miesiącami budzeni od trzech do dziesięciu razy każdej nocy, jest ogromna. Poza odczuwaniem fizycznych skutków przerywanego snu rodzice często rozwijają też w sobie uczucia gniewu wobec swoich dzieci, a następnie odczuwają przez to poczucie winy.

Problemy ze snem dotyczą jednak nie tylko młodych rodziców. – Lekarze na dyżurze, którzy w ciągu nocy otrzymują po kilka telefonów, również doświadczają skutków wybudzeń.
Prof. Sadeh przyznaje, że do tej pory nie przykładano większej wagi do tego, w jaki sposób przerywany sen wpływa na nasze zdrowie.

– Badanie snu od przeszło 50 lat skupia się jedynie na bezsenności, praktycznie ignorując oddziaływanie nocnych wybudzeń, które są powszechne wśród ludzi z wielu różnych środowisk. Mam nadzieję, że nasze badanie zwróci uwagę naukowców i lekarzy na to, z czym zmagają się osoby, które zmuszone są regularnie znosić tego typu przerwy w śnie.
Wyniki izraelskich badań opublikowane zostały w czasopiśmie „Sleep Medicine”.

Przeczytaj, jak cieszyć się zdrowym snem: http://portal.abczdrowie.pl/jak-cieszyc-sie-zdrowym-snem.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...