Slow jogging dla zdrowia i na spalenie kalorii. Wypróbuj go

https://www.flickr.com/photos/allys_scotland/13936899404 / CC BY 2.0
Slow jogging polega na bieganiu w wolniejszym tempie od chodu, co wspomaga wytrzymałość, spowalnia procesy starzenia i pomaga zachować zdrową wagę ciała. Metoda stworzona przez prof. Hiroyaki Tanaka z Uniwersytetu w Fukuyoce cieszy się ogromną popularnością wśród seniorów w Japonii i zdobywa coraz więcej zwolenników w Polsce.


Dlaczego trenować slow jogging?

Bieganie poprawia kondycję serca i płuc, spala tkankę tłuszczową, wzmacnia mięśnie, pozytywnie wpływa na jakość snu oraz pomaga pacjentom z depresją i innymi problemami psychicznymi. Jednak biegacz nie musi trenować do maratonów czy uprawiać sprintu, aby korzystać z zalet tego rodzaju aktywności fizycznej. Każdy rodzaj biegania ma korzystny wpływ na zdrowie, chociaż spalanie kalorii i tłuszczu zależy od dystansu i szybkości.


Spalane kalorie nie odzwierciedlają bezpośrednio spalonej tkanki tłuszczowej. Głównym źródłem energii organizmu jest glikogen, czyli węglowodany odkładane w mięśniach. Kiedy spada poziom glikogenu, ciało spala tłuszcz, uzyskując energię. W związku z tym spożycie węglowodanów przed treningiem zwiększy poziom glikogenu i spowolni spalanie tłuszczu. Podczas długich przebieżek ciało spali mniej glikogenu, a więcej tłuszczu.

Utrata tkanki tłuszczowej to różnica pomiędzy kaloriami spalonymi a spożytymi. Nie bez znaczenia jest jednak rodzaj treningu – bardziej intensywne ćwiczenia są lepsze w spalaniu tłuszczu, ponieważ zużywamy więcej kalorii na minutę. Oznacza to, że im więcej spalonych kalorii, tym więcej spalonego tłuszczu. Z drugiej strony mniej intensywne ćwiczenia są równie skuteczne, jeśli będziemy je wykonywać dostatecznie długo.


Entuzjaści slow joggingu zapewniają, że ich metoda polegająca na truchtaniu w wolniejszym tempie niż chód pozwala spalać dwa razy więcej kalorii w porównaniu z chodzeniem na tym samym dystansie (więcej informacji o slow joggingu znajdziesz na stronie: https://portal.abczdrowie.pl/slow-jogging-nowa-forma-aktywnosci). Wbrew pozorom slow jogging nadaje się dla osób, które chcą zgubić zbędne kilogramy. Zdaniem specjalistów, szybkie bieganie wcale nie jest konieczne do utraty wagi.

Należy pamiętać o tym, jak ważna jest technika, aby osiągnąć pożądane efekty – istotne jest miękkie lądowanie na śródstopiu wykorzystujące zdolności stopy do amortyzacji. Stawiane kroki powinny być małe, a oddech swobodny. Nie bez znaczenia jest zachowanie właściwej postawy – plecy powinny być wyprostowane, a podbródek skierowany delikatnie ku górze.

Slow jogging jest dla każdego – początkujących biegaczy, małych dzieci i seniorów (dowiedz się, jak zacząć biegać: https://portal.abczdrowie.pl/jak-zaczac-biegac). Poleca się go również osobom, które obawiają się kontuzji, gdyż ten rodzaj sportu nie powoduje urazów czy obciążenia stawów. Dzięki treningowi możemy poprawić nie tylko zdrowie, ale również sprawność intelektualną. Poruszanie się z szybkością około 5 km/h sprawia, że mamy czas na podziwianie natury i czerpanie przyjemności z ćwiczeń. Po zakończonym treningu nie odczuwa się zadyszki ani wyczerpania.

Trenerzy metody zalecają, aby biegać przynajmniej 30-60 minut dziennie. Dokładne instrukcje dotyczące slow joggingu można znaleźć w książce „Slow jogging. Japoński sposób na bieganie, zdrowie i życie”, która dostępna jest już w Polsce.

Powolne bieganie również poprawia zdrowie

Bieganie w wolnym tempie ma zaskakująco dobry wpływ na naszą długowieczność. Badania na 55 tys. dorosłych wykazały, że osoby biegające z prędkością mniej niż 9,5 km/h wciąż wykazywały niższe wskaźniki śmiertelności niż osoby niebiegające wcale:

- 30 proc. mniejsze ryzyko śmierci z jakiejkolwiek przyczyny;
- 45 proc. mniejsze ryzyko śmierci z powodu udaru czy choroby serca;
- średnia długość życia wzrosła o 3 lata.

Co ciekawe, wśród osób biegających nie stwierdzono znaczących różnic w długości życia bez względu na szybkość, częstotliwość i dystans. Zalety dotyczące długości życia pozostały w mocy, nawet biorąc pod uwagę czynniki, takie jak nadwaga, palenie papierosów czy problemy zdrowotne. Jednak ważna okazała się wytrwałość – osoby średnio biegające przez 6 lat miały najlepsze wyniki dotyczące długowieczności oraz zmniejszyły ryzyko udaru i chorób serca o 50 proc.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Od dziś zupełnie nowe naTemat.pl 4.0. To największa zmiana w historii serwisu
0 0Grupa naTemat nigdy nie była tak popularna jak teraz. Dziękujemy!
0 0Ostatni przystanek twojego pupila: witamy w krematorium dla zwierząt
0 0Radziecki sprzęt i brak śpiworów. Żołnierz opisuje, co zobaczył w wojsku: "Nie wiedziałem, że jest aż tak źle"
0 0Hejterzy śmieją się z jego roli w filmie Tarantino. Jednak to Rafał Zawierucha "wygrał życie"