Czy zdrowe jest jedzenie cały czas tego samego?

http://pixabay.com/pl/%C5%BCywno%C5%9Bci-pyszne-jedzenie-tabela-590099/ CC0 1.0
Planowanie i przygotowywanie posiłków to wyzwanie – zwłaszcza w tygodniu, kiedy termin goni termin, a ostatnia rzecz, o jakiej chcemy myśleć, to odwieczne pytanie: „Co na obiad?”. Łatwo wytworzyć nawyk kupowania, przygotowywania i jedzenia tych samych potraw dzień w dzień. Na szczęście, to niekoniecznie złe podejście w kontekście zdrowia.


Co dziś zjemy? To, co wczoraj

Zdaniem specjalistów z Tufts University większa różnorodność produktów spożywczych prowadzi do jedzenia większych porcji. Wyobraźmy sobie bufet pełen dań warzywnych oraz tylko jedną miskę z sałatką. W pierwszej sytuacji zjemy więcej, ponieważ będziemy chcieli spróbować różnych opcji. Niestety instynkt ten aktywuje się nawet wtedy, kiedy zamienić zdrowy bufet warzywny na bardziej realistyczną opcję – fast food. Z tego powodu eksperci są zdania, że ograniczony wybór produktów może być sposobem na kontrolowanie przejadania.


Instynkt skierowany na różnorodność nie bierze się jednak znikąd. Żaden produkt nie zawiera wszystkich składników odżywczych potrzebnych organizmowi w optymalnych ilościach, co oznacza, że zbilansowana dieta prawdopodobnie dostarczy dostateczną ilość każdego z nich.


Jednak skąd mamy wiedzieć, ile różnorodności wystarczy, a kiedy może być jej za dużo? Badania przeprowadzone w Harvard School of Public Health pokazały, że kobiety, które regularnie spożywały 16-17 produktów z listy zdrowej żywności, włącznie z owocami, warzywami, pełnymi ziarnami, rybami oraz niskotłuszczowym nabiałem, wykazały 42-procentowy spadek wskaźnika zgonu z jakiegokolwiek powodu, w porównaniu do tych, które jadły mniej niż 9 produktów z listy.


Z drugiej strony istnieją inne badania, które sugerują, że spożywanie zróżnicowanych produktów może mieć negatywne skutki w kontekście mikrobiomu – chodzi o sieć mikroorganizmów zamieszkujących ciało i wspierających układ trawienny, kontrolujący apetyt oraz inne podstawowe funkcje. Zwykle zróżnicowanie drobnoustrojów jest pozytywne, np. w jelitach. Jednak badania na zwierzętach pokazały, że mieszanka produktów zmniejsza liczbę i różnorodność mikrobów w jelitach.

Zdaniem naukowców, nie chodzi o to, że różnorodność jest zła, a raczej o to, że niektóre połączenia produktów mogą wywoływać nieoczekiwane efekty. Nie ma wątpliwości, że jako gatunek spożywamy teraz więcej produktów niż w przeszłości, ale czy to dobrze, czy źle nie jest jeszcze jasne.

Co jeść, aby nie przesadzić?

Lepiej zatem jeść to samo czy nie? Jedzenie rogalika na śniadanie, kanapki na drugie śniadanie, a ziemniaków ze schabowym i surówką na obiad sprawi, że zabraknie wielu podstawowych składników odżywczych potrzebnych organizmowi (dowiedz się, jak przygotować dietetyczne śniadanie: https://portal.abczdrowie.pl/dietetyczne-sniadanie). Jednak jeśli proste posiłki będą pełne warzyw zawierających duże ilości witamin i minerałów, sytuacja będzie wyglądać inaczej. Specjaliści podkreślają, aby warzywa były różnokolorowe, co oznacza, że zawarte są w nich inne składniki odżywcze (więcej informacji o diecie pełnej warzyw znajdziesz na stronie: https://portal.abczdrowie.pl/dieta-z-warzyw). Z drugiej strony należy ograniczyć warzywa zawierające skrobię, takie jak ziemniaki, które nie oferują bogatego wachlarza witamin, a zawierają więcej węglowodanów.

Oto przykładowe menu, które zawiera prawie wszystko, co potrzebuje organizm, nawet jeśli jeść to każdego dnia:

1. Jogurt grecki ze świeżymi owocami na śniadanie.
2. Szpinak lub jarmuż z kurczakiem i warzywami na lunch.
3. Smoothie z owocami i orzechami na przekąskę.
4. Danie chińskie z warzyw i brązowym ryżem na obiad.

Oczywiście istnieje mnóstwo innych sposobów na skomponowanie dań, aby uzyskać wszystkie konieczne składniki odżywcze w kilku posiłkach. Nie musisz ograniczać się do tak prostego planu, jednak nie jest też konieczne szaleństwo z milionem różnych egzotycznych superproduktów, aby zachować zdrowie. Dlatego też nie daj się ponieść fantazji i z dystansem podchodź do modnych diet.

Specjaliści są zgodni, że ulubione zdrowe potrawy można z powodzeniem jeść nawet codziennie. Najlepszym przykładem może być owsianka ze świeżymi owocami na śniadanie – taki zestaw, mimo że jedzony każdego dnia, zawsze będzie działać na naszą korzyść.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Gliński weźmie artystów za twarz, jak w PRL? Prawda może was zaskoczyć
0 0Krótka ławka PiS. Nowy minister finansów debiutował jeszcze u Tuska
POLECAMY 0 0"Ostatnio pytali o trolle Ziobry". Uczy WOS-u w podstawówce i tak ocenia świadomość 14-latków
WYBORY 2019 0 0"Wyborcza": opozycja ma szansę odsunąć PiS od władzy. Jest nowy sondaż