Nie potrzebujesz już kawy – oto jedzeniowe zastrzyki energii

http://pixabay.com/pl/truskawki-owoc%C3%B3w-jab%C5%82ka-jagody-552238/ CC0 1.0
Czy często sięgasz po kawę i słodycze, aby pobudzić się w ciągu dnia? Według dietetyków to nie najlepszy pomysł. Zmęczenie odbija się na zdrowiu fizycznym i emocjonalnym oraz ma negatywny wpływ na układ odpornościowy, zwiększając tym samym podatność na choroby, depresję, a nawet problemy z sercem. Odpowiednie odżywianie pozwoli uzyskać dostateczną ilość energii – sprawdź, jak to zrobić!


Żelazo roślinne

Niektóre składniki odżywcze, a zwłaszcza żelazo, pomagają kobietom uzyskać więcej energii. Około 10 proc. kobiet w wieku 20-49 lat cierpi na niedobór tego minerału, co może powodować zmęczenie i ograniczać wytrzymałość fizyczną i psychiczną. Żelazo potrzebne jest, aby dostarczać tlen komórkom, może również powodować obniżenie odporności.


Najnowsze badania pokazały, że kobiety spożywające największe ilości żelaza ze źródeł roślinnych wykazały o 35 proc. mniejsze ryzyko PMS niż kobiety spożywające go najmniej. Najlepsze źródła żelaza to fasola, soczewica, szpinak, ziarna sezamu, a spożywanie ich z produktami bogatymi w witaminę C zwiększa jego wchłanianie w organizmie.


Najlepsze połączenie produktów

Najlepszym sposobem na uzyskanie maksimum energii to połączenie owoców i warzyw z pełnymi ziarnami, chudym białkiem, tłuszczem roślinnym i ziołami lub przyprawami. Tych 5 ważnych składników zapewnia odpowiednią równowagę organizmowi.

Energetyzujące śniadanie

Nie ograniczaj porannego posiłku do protein czy węglowodanów. Śniadanie powinno być zbilansowane. Dlatego też zamiast jeść jedynie jogurt, dodaj do niego świeże owoce bogate w antyoksydanty, dobre tłuszcze, np. orzechy czy nasiona oraz płatki owsiane (poznaj zdrowe pomysły na śniadanie: https://portal.abczdrowie.pl/najzdrowsze-pomysly-na-sniadanie).


Jedz duże ilości nieprzetworzonej żywności

Nieprzetworzona żywność jest bliższa naturze, więc lepiej spożywać pełnoziarniste produkty zamiast chipsów czy krakersów, świeże owoce zamiast soku kupionego w sklepie itd. Taka prosta zasada spowoduje nie tylko przypływ energii, ale również spadek wagi.

Owoce to superprodukty

Spożywanie owoców, takich jak jabłka czy owoce leśne, powoduje eksplozję energii. Kluczową sprawą wydaje się tutaj różnorodność, tzn. jedzenie codziennie banana na śniadanie ogranicza wachlarz składników odżywczych i antyoksydantów, co może powodować zmęczenie. Lepiej spożywać taką samą ilość owoców, ale wybierać różne, najlepiej sezonowe.

Nie zapominaj o zdrowych tłuszczach

Utarło się przekonanie, że tłuszcz jest zły i powoduje przybieranie na wadze, ale to nieprawda. Istnieje wiele tłuszczów, które są zdrowe i niezbędne dla dobrego samopoczucia i większych dawek energii (dowiedz się, co jeść, aby mieć dobry nastrój: https://portal.abczdrowie.pl/dieta-ktora-poprawia-humor-i-zwieksza-energie). Tłuszcz potrzebny jest organizmowi, aby wchłaniać niektóre kluczowe antyoksydanty, dlatego warto polać sałatkę oliwą z oliwek lub dodać do niej kilka orzechów – zaspokoi nie tylko nasze kubki smakowe, ale również potrzebę na energię.

Sięgaj po sezonowe produkty

Według wielu specjalistów energię z jedzenia można uzyskać, wybierając produkty lokalne i sezonowe. Wizyta na targu jest obowiązkowa dla wszystkich, którzy chcą zwalczać zmęczenie. Produkty, jakie tam znajdziemy, są zwykle zrywane mniej niż 48 godzin przed naszym zakupem, a ponieważ są lokalne, mogły dłużej dojrzewać, przez co zawierają więcej składników odżywczych.

Mrożonki też nie najgorsze

Świeże i lokalne produkty są istotne, jednak mrożone warzywa mogą być świetnym źródłem witamin w okresie zimowym. Proces mrożenia sprawia, że w warzywach zostają zachowane składniki odżywcze. W związku z tym, jeśli w mrożonce brak składników dodatkowych, może ona być równie odżywcza jak świeży produkt, chyba że warzywa lub owoce zostały niedawno zerwane. Pamiętajmy, że zaraz po zebraniu świeże warzywa i owoce zaczynają tracić na wartości odżywczej.

Unikaj pułapek energetycznych i daruj sobie kawę

Zdrowa dieta, pełna różnorodnych produktów to nie wszystko. Należy jeszcze ograniczyć niektóre złe nawyki, takie jak spożywanie sztucznej, przetworzonej żywności, przetworzonych cukrów i ziaren, opuszczanie posiłków oraz picie zbyt dużej ilości kawy i alkoholu. Pomimo właściwości zdrowotnych wynikających z picia kawy, nie sięgaj po nią, kiedy czujesz zmęczenie. Zdaniem ekspertów w takim przypadku kawa daje fałszywe poczucie przypływu energii, a niedługo po jej spożyciu uczucie zmęczenia wraca ze zdwojoną siłą.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0O pracy w tym miejscu marzą setki osób. Tylko oferta dla stolarza wzbudziła drwiny
Bella Happy Pants 0 0Mniej powodów do zmartwień. 5 gadżetów – twoje dziecko będzie bezpieczniejsze
0 0Powiedzieli "sprawdzam". Oto, co się stało ze 100 obietnicami partii Kaczyńskiego
0 0Przestajemy wierzyć, że może być inaczej. Polacy wiedzą, kto wygra wybory
WYBORY2019 0 0Pozwolił powiesić plakaty kandydata PiS i teraz żałuje. "Popełniłem błąd i właśnie za niego płacę"
0 0Parodiował niepełnosprawnych? Pszoniak: Trzeba się puknąć w głowę!