Jakich zwrotów nie używać, kiedy się odchudzasz?

http://pixabay.com/pl/dieta-przek%C4%85ski-zdrowia-%C5%BCywno%C5%9Bci-617756/ CC0 1.0
Zdaje się, że czasami jesteśmy swoim największym wrogiem w kwestii odchudzania. Wbrew pozorom słowa, które wypowiadamy przed i po posiłku, mają ogromny wpływ na motywację i wytrwałość. Sprawdź, czy ty też potrzebujesz pilnować tego, co mówisz, nawet jeśli robisz to tylko w myślach.


„Nie powinno się tego jeść”

Nie psuj doświadczenia tego, co spożywasz negatywnymi myślami. Zamiast cieszyć się smakiem, planujesz od razu, jak odkupić winy poprzez większą ilość ćwiczeń, opuszczenie kolejnego posiłku czy rezygnację z przekąski. W związku z tym ćwiczenia stają się karą i czujesz, że musisz zasłużyć na prawo do jedzenia.


Poczucie winy i pozbawianie się przyjemności to dwa najpotężniejsze emocjonalne czynniki odpowiedzialne za przejadanie się. Jedzenie, kara i powtarzanie tych czynności wpycha nas w pułapkę jo-jo. Zmień swoje nastawienie – specjaliści zalecają jeść to, co lubimy, ciesząc się tym i zwracając uwagę na każdy kęs. Doceniajmy smak potraw bez żalu czy poczucia winy.


„To jest zakazane”

Zamiast robić listę produktów, które są zabronione w menu, naucz się, jak cieszyć się danym posiłkiem i czuć się dobrze, ponieważ to jeden z sekretów długotrwałego odchudzania. Ważne są jednak porcje – dzienny przydział na kalorie pochodzące z cukru, tłuszczu i alkoholu to 250 dziennie dla zdrowej dorosłej osoby, która jest umiarkowanie aktywna fizycznie (poznaj sekrety zdrowego odżywiania: https://portal.abczdrowie.pl/sekrety-zdrowego-odzywiania). Jeśli jest się bardziej aktywnym, można dodać nieco więcej kalorii.


„Znowu się nie udało”

Zapomnij o perfekcji w odchudzaniu. Bardzo często podchodzimy do diety z nastawianiem wszystko albo nic, co prowadzi tylko do poczucia winy i przejadania. Lepiej podejść do tego zupełnie inaczej. Jeśli spożyjesz więcej, niż to było przewidziane, to nic wielkiego – przy kolejnym posiłku przyłóż się bardziej do wolniejszego jedzenia. W przeciwnym razie błąd w postaci nadprogramowych 500 kalorii może zmienić się w 2000 kalorii przy zajadaniu poczucia winy.

„Zaczynam od poniedziałku”

Istnieje przekonanie, że nie można odżywiać się zdrowo przed początkiem tygodnia, zwłaszcza że w weekendy zwykle sięgamy po pizzę, przekąski i alkohol. Jednak należy zrozumieć, że jeden kaloryczny posiłek nie niszczy starań całego tygodnia. Zapomnij o tym i wróć do zdrowego sposobu odżywiania, wybierając jabłko czy owsiankę na swój kolejny posiłek.

„Należy mi się to”

Zawsze należy ci się jedzenie i masz prawo jeść, co tylko zapragniesz. To normalne, że zjesz coś słodkiego od czasu do czasu. Jednak specjaliści przestrzegają przed używaniem jedzenia jako sposobu nagradzania się lub pocieszania. Jedzenie nie jest w stanie rozwiązać problemów, a traktowanie go jak nagrody może prowadzić do cyklu wstydu, poczucia winy i odchudzania.

„Nic na to nie poradzę, jestem uzależniony/a od cukru”

Wmawianie sobie, że dotyczy cię uzależnienie od cukru, to samospełniająca się przepowiednia, ponieważ w taki sposób przesyłasz mózgowi instrukcję dotyczącą zachowania. Zamiast dawać niektórym produktom władzę nad swoją osobą, pamiętaj, że to ty masz wolny wybór dotyczący tego, co jesz (dowiedz się, jak można schudnąć bez diety: https://portal.abczdrowie.pl/12-sposobow-na-odchudzanie-bez-diety).

„Nie potrafię kontrolować apetytu”

Im więcej walczysz, tym trudniejsze staje się odchudzanie. Kiedy jesz, zrelaksuj się. Uwierz w swoją zdolność podejmowania decyzji – przecież chodzi o twoje zdrowie i samopoczucie. Przykładaj uwagę do tego, co jesz i przede wszystkim pamiętaj, że to, co zdrowe naprawdę może być smaczne i przyjemne. Nie rezygnuj ze swoich ulubionych potraw, a raczej naucz się przygotowywać ich zdrowszą i bardziej odżywczą wersję. Jeśli lubisz słodycze, na śniadanie jedz owsiankę ze świeżymi słodkimi owocami, rodzynkami czy kawałkami gorzkiej czekolady. Pizza zawsze kojarzy ci się z weekendem? Przygotuj ją w domu wspólnie z przyjaciółmi, stosując dużo świeżych warzyw, a mniejszą ilość sera, ale za to różne jego rodzaje, np. pleśniowy czy mozarella.

Przykładaj więcej uwagi do tego, jak wygląda twoje doświadczenie jedzenia i połącz to z wiedzą na temat odżywiania. Nie dość, że zgubisz zbędne kilogramy, to pokochasz jedzenie.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
NATEMAT EXTRA 0 0“To jakby odbity człowiek”. Tutaj zachowały się ślady krwi powstańców
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Rządy PiS nazywała reżimem. Ta Czeszka może napsuć krwi Kaczyńskiemu bardziej niż Timmermans
0 0To po to PiS przerwał posiedzenie Sejmu? Arłukowicz mówi o "handlu"