Dlaczego magnez jest dobry na stres?

http://pixabay.com/pl/strony-tabletki-choroby-281963/ CC0 1.0
Magnez nazywany jest naturalnym środkiem uspokajającym. Dzięki jego zwiększonym dawkom można pozytywnie wpłynąć na układ nerwowy i przeciwdziałać stresowi, skurczom mięśni czy poprawić jakość snu.


Magnez – idealne rozwiązanie problemu stresu?

Zwiększenie dawki magnezu relaksuje nerwy i rozluźnia mięśnie, jednocześnie budując i wzmacniając kości oraz wspomagając krążenie krwi. Stres, słaba jakość snu, zaparcia, spazmy mięśni, bóle głowy i migreny to tylko niektóre objawy, których można doświadczyć, jeśli dieta nie zawiera wystarczającej dawki magnezu.


Spożywanie produktów bogatych w magnez, takich jak jarmuż, pestki dyni, szpinak, burak, banany oraz quinoa pomoże przy niedoborach. Inne bogate źródła magnezu to zielonoliściaste warzywa, migdały, kakao czy pełne ziarna, np. nasiona słonecznika. Co więcej, specjaliści zalecają codzienną kąpiel w soli Epsom oraz picie herbaty rooibos, ponieważ oba specyfiki zawierają magnez.


Czym jest magnez?

Magnez to podstawowy minerał, który potrzebny jest każdemu organowi do wykonywania różnych procesów, takich jak budowa kości, białek czy kwasów tłuszczowych. Magnez bierze udział w aktywacji witamin B i D, rozluźnieniu mięśni, regulacji poziomu wapnia, krzepnięciu krwi oraz wydzielaniu insuliny. Niestety, wiele osób nie otrzymuje dostatecznej ilości magnezu z diety – dorośli potrzebują około 300-400 miligramów dziennie.


Zalety magnezu

Cały czas naukowcy próbują ustalić zalety zdrowotne magnezu, ale są przekonani, że zachowanie jego odpowiedniego poziomu działa pozytywnie w leczeniu i łagodzeniu dolegliwości, takich jak astma, cukrzyca, fibromialgia, nadciśnienie, migreny, osteoporoza, stan przedrzucawkowy, zespół napięcia przedmiesiączkowego czy syndrom niespokojnych nóg. Istnieją dowody na to, że magnez pomaga zapobiegać chorobom układu krążenia, poprawiać funkcjonowanie mięśni, a nawet pomagać w depresji czy dysfunkcjach psychiatrycznych.

Niektóre badania sugerują, że niedobór magnezu zwiększa ryzyko osteoporozy po okresie menopauzy, a zwiększenie ilości spożywanego pierwiastka może zapobiegać problemom kostnym, które prowadzą do osteoporozy. Dodatkowo magnez może odgrywać ważną rolę w leczeniu bezsenności, która w wielu wypadkach związana jest z działaniem stresu (więcej informacji na temat stresu można znaleźć na stronie: https://portal.abczdrowie.pl/stres).

Wady magnezu

Nie ma negatywnych aspektów zachowania dostatecznej ilości magnezu w organizmie za pomocą diety oraz suplementów, jednak nadmierna suplementacja może prowadzić do problemów z żołądkiem i biegunki. Suplementy mogą wchodzić w reakcję i hamować działanie innych leków, więc skonsultuj się z lekarzem, zanim zaczniesz stosować jakikolwiek specyfik. Lekarz doradzi, co jest najlepsze dla ciebie. Cierpiący na choroby nerek bądź serca powinni być szczególnie ostrożni przy przyjmowaniu suplementów magnezu.

Jak suplementować magnez?

Każdy z nas musi zadbać o odpowiednią ilość magnezu, który dostarczamy organizmowi. Skonsultuj się z dietetykiem, jeśli nie otrzymujesz wystarczającej ilości z diety. Warto pamiętać, że zbyt dużo stresu, przetworzona żywność, kofeina i alkohol lub obfite miesiączki mogą obniżać poziom magnezu. Wbrew pozorom dość łatwo popaść w niedobór tego cennego pierwiastka, ale proste zmiany w diecie lub suplementy pomagają utrzymać go na optymalnym poziomie.

Specjaliści są zdania, że najlepiej spożywać produkty bogate w magnez razem z produktami zawierającymi witaminę B6 lub suplementy, które łączą oba związki, gdyż ma to wpływ na wchłanianie magnezu w organizmie. Szczególnie bogate w witaminę B6 są: wątróbka, orzechy włoskie, ryby, banany, szpinak, awokado czy mąka pełnoziarnista.

Czy cierpisz na niedobór magnezu?

Czy powieki drgają, kiedy odczuwasz zmęczenie? Czy cierpisz na skurcze nóg w nocy, bóle głowy lub bolesne miesiączki? Może to oznaczać, że potrzebujesz więcej magnezu, który spełnia wiele funkcji, włącznie z rozluźnianiem mięśni. Odpowiednia dieta jest w stanie zlikwidować te objawy, ale suplementacja może być konieczna przy powtarzających się skurczach mięśni łydek. Warto również wypróbować przyjmowanie magnezu przed snem, aby poprawić jego jakość (dowiedz się, jak dieta może wpływać na nasze sen: https://portal.abczdrowie.pl/dieta-na-dobry-sen-prezentacja-edukacyjna).