Sauna może poprawić stan twojego zdrowia

http://pixabay.com/pl/%C5%82awka-kabina-zdrowia-ciep%C5%82a-gor%C4%85cy-16910/ CC0 1.0
Jak najprędzej udaj się do spa. Naukowcy z Finlandii odkryli związek pomiędzy częstszym chodzeniem na saunę a obniżonym ryzykiem śmierci z powodu choroby serca.


Wpływ sauny na serce

W badaniach opublikowanych w JAMA Internal Medicine przeanalizowano zwyczaj chodzenia do sauny u fińskich mężczyzn w średnim wieku, włącznie z tym, jak często i jak długo korzystali z sauny. Następnie naukowcy przez kolejnych 20 lat sprawdzali stan ich zdrowia, włącznie z przypadkami, gdzie doszło do nagłego zgonu sercowego, chorób układu krążenia, choroby wieńcowej i innych.


Naukowcy odkryli związek pomiędzy częstszym korzystaniem z sauny a niższym ryzykiem śmierci w okresie badania. Zwłaszcza mężczyźni, którzy chodzili na saunę 2-3 razy w tygodniu, wykazali o 27 proc. niższe ryzyko śmierci z powodu choroby układu krążenia w porównaniu do tych, którzy robili to jedynie raz w tygodniu. Ryzyko było jeszcze niższe – aż o 50 proc. – dla tych, którzy uczęszczali na saunę 4-7 razy w tygodniu.


Większa częstotliwość korzystania z sauny została także powiązana z mniejszym o 40 proc. ryzykiem śmierci z jakiejkolwiek przyczyny dla osób chodzących na saunę 7 razy w tygodniu, w porównaniu do tych, którzy robią to tylko raz. Czas spędzony w saunie również miał znaczenie, przynajmniej w przypadku ryzyka śmierci z powodu problemów sercowych. Spędzanie ponad 19 minut w saunie powiązano z 52-procentowym spadkiem ryzyka nagłego zgonu sercowego w porównaniu ze spędzaniem tam mniej niż 11 minut.


Specyfika tradycyjnej fińskiej sauny

Należy zwrócić uwagę, że badania przeprowadzono w Finlandii, gdzie korzystanie z sauny ma bardzo specyficzną definicję, którą naukowcy opisali w swojej pracy: „Tradycyjna sauna fińska cechuje się suchym powietrzem (wilgotność wynosi 10-20 proc.), a temperatura jest wysoka. Zalecana temperatura sauny to zwykle 80-100 stopni Celsjusza na poziomie twarzy. Wilgotność jest tymczasowo zwiększana z pomocą polewania wodą gorących kamieni sauny”.

Naukowcy przyjrzeli się jedynie efektowi kąpieli w fińskiej saunie i przestrzegają, że wyniki nie mogą być bezpośrednio zastosowane w przypadku podobnych sytuacji, takich jak łaźnia parowa czy zażywanie gorącej kąpieli, ponieważ występują tam niższe temperatury niż w tradycyjnej fińskiej saunie i nie ma możliwości polewania kamieni wodą (dowiedz się, czym jest fińska sauna: https://portal.abczdrowie.pl/sauna-finska).

Autorzy pracy mają nadzieję, że w przyszłości zostaną przeprowadzone kolejne badania, aby wyjaśnić wpływ wysokich temperatur i wilgotności na zmiany fizjologiczne w układzie krążenia. Co więcej, potencjalny wpływ zdrowotny sauny – a zwłaszcza suchych i ciepłych saun fińskich – może pochodzić z ich zdolności do podnoszenia tętna, podobnie jak ma to miejsce podczas aktywności fizycznej (sprawdź, dlaczego warto korzystać z sauny: https://portal.abczdrowie.pl/dlaczego-warto-korzystac-z-sauny).

Taki stan ma pozytywny wpływ na naczynia krwionośne, czynniki ryzyka oraz powoduje znacznie lepsze odprężenie. Poza tym powtarzane wizyty w saunie mogą poprawić funkcjonowanie naczyń krwionośnych w przypadkach, gdy istnieje ryzyko choroby wieńcowej bądź niewydolności czy choroby serca.

Należy przy tym pamiętać, że poprzednie badania wykazały szkodliwy wpływ sauny na zdrowie. Możliwe różnice w wynikach badań fińskich i tych przeprowadzonych w innych krajach mogą być spowodowane specyfiką fińskiej sauny. Zdaniem naukowców, sucha sauna wydaje się być bezpieczna, i nawet pacjenci po przebytym zawale serca czy w stabilnym stanie z chorobą niedokrwienną serca lub niewydolnością mogą korzystać z dobrodziejstw sauny bez uszczerbku na zdrowiu. Z drugiej strony niektóre osoby, zwłaszcza z niedociśnieniem, powinny zachować ostrożność.

Badania nie pokazały związku przyczynowo-skutkowego, a jedynie korelację pomiędzy korzystaniem z sauny a ryzykiem śmierci. Nie wiadomo, dlaczego mężczyźni częściej korzystający z sauny cieszyli się dłuższym życiem – czy chodzi tu o czas tam spędzony, czas relaksu, tryb życia pozwalający odprężać się częściej, czy fakt, że w saunie spędza się czas z innymi – ale jest jasne, że chwile spędzone w saunie to czas dobrze wykorzystany.