Dowiedz się, dlaczego warto używać monitora pracy serca

http://pixabay.com/pl/elektrokardiografia-znaczenia-tego-36732/ CC0 1.0
Gadżety sportowe stały się nieodłącznym elementem każdego entuzjasty aktywności fizycznej. To dzięki nim jesteśmy w stanie obliczać spalone kalorie i sprawdzać ilość przebytych kilometrów. Jednak – zdaniem specjalistów – najważniejszym ze wszystkich urządzeń może być monitor pracy serca, ponieważ pozwala na całkowitą kontrolę treningu.


Zalety monitora pracy serca

Jeśli jesteś zapalonym sportowcem, monitor pracy serca to gadżet, który może pomóc w ustaleniu idealnego tempa biegu i przeciwdziałać przesadzie w ćwiczeniach. Co więcej, urządzenie jest relatywnie niedrogie w porównaniu do innych, mniej przydatnych gadżetów i niezwykle łatwe w użyciu. Sprawdź, w jaki sposób korzystać z monitora pracy serca, aby uzyskać jak najlepsze wyniki treningu.


Poznaj maksymalne tętno serca

Być może brzmi to banalnie, ale ustalenie maksymalnego tętna to całkiem podchwytliwa sprawa – zasada 220 minus wiek jest tylko szacunkowa. Monitory pracy serca odgrywają tu niebagatelną rolę. Jeśli biegasz, załóż urządzenie na bieg pięciokilometrowy lub HIIT (trening przedziałowy o wysokiej intensywności), aby poznać maksymalne tętno. Kluczem do tej strategii jest całkowity wysiłek. Najwyższa uzyskana liczba to najprawdopodobniej maksymalne tętno, które pomoże ci w innych rodzajach treningu. Kiedy już uzyskasz odczyt, możesz użyć go na następujące sposoby.


Sprawdź, co jest dla ciebie łatwe

Nie chodzi tu o leniwy weekend przed telewizorem. Okazuje się bowiem, że „łatwe” treningi są świetnym sposobem na równoważenie aktywności fizycznej i regeneracji. Jednak wielu osobom trudno zwolnić i tu przydaje się monitor pracy serca: dzięki niemu będziemy w stanie kontrolować pracę serca i tym samym nasz wysiłek. Zwłaszcza dla biegaczy łatwiejsze treningi to dobry sposób na aktywną regenerację i budowanie wytrzymałości. Specjaliści uważają, że podczas tych lekkich biegów liczba uderzeń na minutę powinna wynosić około 140 lub mniej, niektórzy sugerują trzymanie się 65-70 proc. maksymalnego tętna.


Wytrzymałość

Aby obserwować poprawę osiągów podczas ćwiczeń aerobowych, należy budować wytrzymałość, a monitor pracy serca może w tym pomóc podczas dłuższych sesji ćwiczeniowych (dowiedz się, czym jest trening kardio: https://portal.abczdrowie.pl/trening-kardio). Początkujący powinni trzymać się 50-65 proc. maksymalnego tętna podczas treningu wytrzymałościowego, podczas gdy bardziej zaawansowani 60-75 proc., a doświadczeni powinni celować w 70-85 proc.

Trening tempowy

Treningi tempowe to sekretna broń biegaczy – dzięki nim mogą biec szybciej przez dłuższy czas. Poprzez przystosowywanie organizmu do bardziej efektywnego zużywania tlenu trening tempowy może pomóc wzmocnić maksymalny punkt wytrzymałości. Niełatwo jest ustalić, jak szybko powinno bić serce podczas treningu tempowego – celem powinno być około 85-90 proc. maksymalnego tętna. Należy upewnić się, że tempo jest niedogodne, ale można sobie dać z nim radę i utrzymać je przez około 20 minut.

Trening HIIT

HIIT (ang. High Intensity Interval Training – trening przedziałowy o wysokiej intensywności) to szalony trening, dzięki któremu można wspomagać metabolizm, wytrzymałość i spalić niewiarygodną ilość kalorii. Plan działania jest taki: po pierwsze, przygotuj się na duży wysiłek. Następnie, wykonaj rundy szybkościowe (powinny wynosić 80-95 proc. maksymalnego tętna) oraz rundy regeneracyjne (40-60 proc. maksymalnego tętna). W zależności od tego, jak wygląda twój trening, rundy szybkościowe powinny trwać od 5 do 8 minut, a regeneracyjne – tak samo lub nawet dłużej.

Warto zwrócić uwagę, że treningi HIIT są bardziej wysiłkowe niż te oparte na tętnie. Innymi słowy, zwraca się przy nich uwagę na osiągnięcie całkowitego wysiłku zamiast konkretnej liczby na monitorze pracy serca.

Podsumowanie

Nie każdy gadżet sportowy jest wart zachodu, ale monitory pracy serca mogą pomóc wyrównać trening kardio oraz zapobiegać zbyt małemu bądź zbyt dużemu wysiłkowi na treningu (dowiedz się, jakie gadżety warto mieć podczas treningu: https://portal.abczdrowie.pl/tanie-gadzety-ktore-pomoga-ci-cwiczyc ). Najważniejsze jest zatem obliczenie maksymalnego tętna, które pozwoli osiągnąć lepsze efekty w treningu biegowym, tempowym czy o wysokiej intensywności.