Oto kilka nowych powodów, dla których warto pić kawę

http://pixabay.com/pl/kawa-ziarna-kawy-podwieczorek-563797/ CC0 1.0
Śmiało, wypij filiżankę kawy! Nie dość, że ma niezwykłą moc przeistaczania marudnych i zaspanych w nieźle funkcjonujące jednostki, to jeszcze wykazuje poparte naukowymi dowodami zalety zdrowotne. Specjaliści są zdania, że 3-5 filiżanek kawy dziennie może być częścią zdrowej diety, ze względu na zmniejszenie ryzyka chorób serca i cukrzycy typu 2. Niektóre z przedstawionych poniżej dowodów naukowych są dobrze znane, podczas gdy inne są mniej rozumiane i mogą prowadzić do przełomu w przyszłości. Łączy je jedna wspólna cecha: dostarczają mnóstwo wymówek, aby wypić kolejną filiżankę czarnego napoju.


Kawa a stwardnienie rozsiane

Nowe badania przedstawione na corocznym spotkaniu American Academy of Neurology pokazują, że picie kawy może zmniejszać prawdopodobieństwo zachorowania na stwardnienie rozsiane (więcej informacji o stwardnieniu rozsianym można znaleźć na stronie: https://portal.abczdrowie.pl/stwardnienie-rozsiane). Kiedy naukowcy porównali osoby z SM do osób zdrowych, okazało się, że kawowi abstynenci wykazali o około 1,5 razy większe ryzyko zachorowania w porównaniu do osób spożywających 4 lub więcej filiżanek kawy.


W kawie znajduje się wiele związków, które mogą wpływać na uzyskane wyniki. Kofeina to przekonujące powiązanie, biorąc pod uwagę, że może chronić przed chorobą Parkinsona oraz chorobą Alzheimera (poznaj korzyści spożywania napojów z kofeiną: https://portal.abczdrowie.pl/10-zaskakujacych-korzysci-z-kofeiny). Co ciekawe, wpływa na funkcjonowanie komórek układu odporności w mózgu, ale również inne potencjalnie ważne procesy. Specjaliści są zdania, że wyniki, o ile zostaną potwierdzone, mogą prowadzić do nowych opcji leczenia stwardnienia rozsianego.


Kawa może zmniejszać ryzyko raka skóry

Badania ze stycznia 2015 roku pokazały, że osoby wypijające 4 filiżanki kawy dziennie wykazały o 20 proc. niższe ryzyko czerniaka – najbardziej śmiertelnej odmiany raka skóry. Badania przeprowadzono na 500 tys. dorosłych osób w ciągu 11 lat. Autorzy pracy sądzą, że kawa może zapobiegać rozwojowi raka poprzez ochronę przed uszkodzeniami DNA.


Oczywiście należy przy tym pamiętać, że samo picie kawy przy jednoczesnym opalaniu się na słońcu nie ochroni nas przed rakiem. Niezwykle ważne w tym względzie jest zapobieganie przed nadmiernym wystawieniem się na promieniowanie UV, aplikując kremy z filtrami ochronnymi na skórę.

Kawa powiązana jest z niższym ryzykiem raka piersi

Wyniki badań są sprzeczne, ale duża ilość sugeruje, że większe spożycie kawy wiąże się ze spadkiem zagrożenia rakiem piersi. Badania pokazały, że starsze kobiety pijące więcej niż 5 filiżanek kawy dziennie wykazały znacznie niższe ryzyko jednego z rodzajów nowotworu piersi – chociaż czynniki wynikające ze stylu życia mogą częściowo wyjaśnić to powiązanie. Niektóre badania pokazały też mniejsze ryzyko raka jamy ustnej, gardła czy endometrium wśród kawoszy.

Kawa zapobiega śmierci

Żeby było jasne – kawa nie jest eliksirem nieśmiertelności, ryzyko śmierci wynosi 100 proc. Jednak duże badania przeprowadzone na 400 tys. osób w wieku 50 i więcej lat pokazały, że wielbiciele kawy wykazują znacznie mniejsze prawdopodobieństwo śmierci w ciągu 13 lat trwania badań. Im więcej spożytej kawy, tym mniejsze ryzyko. Inne badania dla młodszej grupy osób pokazały podobne powiązanie.

Kawa (a raczej kofeina) sprawia, że bardziej lubisz ćwiczenia

Niewielkie badania przeprowadzone na rowerzystach pokazały, że godzinna aktywność fizyczna była przyjemniejsza i nie tak trudna, kiedy spożywali kofeinę w przeciwieństwie do grupy przyjmującej placebo. Autorzy twierdzą, że wywołany przez kofeinę wzrost hormonów szczęścia, takich jak dopamina czy serotonina, może wyjaśniać, dlaczego tak się dzieje.

Kofeina to popularny wzmacniacz wśród sportowców. Dowody naukowe mówią, że pomaga dłużej ćwiczyć wytrzymałościowo, np. kiedy uprawiamy jogging i jeździmy na rowerze, oraz zwiększa wydajność podczas krótszych, bardziej intensywnych ćwiczeń. Nawet umiarkowana ilość kofeiny – ekwiwalent około 2-3 filiżanek kawy, w zależności od wagi ciała oraz mocy napoju – wystarczy, aby osiągnąć te efekty.

Zdrowa konsumpcja kawy

Pomimo wszystkich zalet z picia kawy pamiętajmy, że dodawanie do napoju wszelkich pianek, śmietanek i cukru, a co gorsza zamawianie takich mieszanek w sieciowych kawiarniach, szybko doda zbędnych kalorii. Dlatego też lepiej pić kawę bez dodatków lub ograniczać je do minimum.