Nie tylko produkcja leków, czyli co robią firmy farmaceutyczne, a o czym nie zawsze wiemy

Nowoczesne laboratorium kontroli jakości leków. Od lewej: Ilona Soja - Kozłowska, burmistrz dzielnicy Białołęka, Joanna Drewla, dyrektor generalna Servier Polska, Colm Murphy, dyrektor Zakładu Produkcyjnego Servier, Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju
Nowoczesne laboratorium kontroli jakości leków. Od lewej: Ilona Soja - Kozłowska, burmistrz dzielnicy Białołęka, Joanna Drewla, dyrektor generalna Servier Polska, Colm Murphy, dyrektor Zakładu Produkcyjnego Servier, Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju Katarzyna Rainka / materiały prasowe
Wiele chorób, które dziś są całkowicie uleczalne lub stały się schorzeniami przewlekłymi jeszcze niedawno było śmiertelnym zagrożeniem. Ta zmiana, to w dużej mierze zasługa innowacyjnego przemysłu farmaceutycznego, który rozwija się w niesamowicie szybkim tempie. Dzięki sektorowi farmaceutycznemu zyskujemy jednak nie tylko nowe leki na nieuleczalne do tej pory choroby, ale też wymierne korzyści dla gospodarki. Trudno nie pamiętać również o tym, że niektóre firmy farmaceutyczne nie tylko produkują nowoczesne leki, ale też podejmują działania wspierające profilaktykę zdrowotną.

Sektor farmaceutyczny to jedna z najszybciej rozwijających się branż nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. W Polsce przemysł farmaceutyczny stanowi 1 proc. PKB, co czyni go największym rynkiem w Europie Środkowej i szóstym co do wielkości w UE.

Według raportu McKinsey "Polska 2025 - Nowy motor wzrostu w Europie”, największy udział w wartości dodatniej w branży farmaceutycznej stanowi produkcja (70-90 proc.), dystrybucja generuje do 15 proc. wartości sektora (handel detaliczny i hurtowy), a logistyka – 3-5 proc. Ta prężnie rozwijająca się branża ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne Polaków i rozwój krajowej gospodarki. Wobec tego ważne jest stymulowanie przemysłu farmaceutycznego w kierunku innowacyjności i zwiększonego dostępu pacjentów do nowoczesnych terapii.
Joanna Drewla
Dyrektor generalna Servier Polska

Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom rynku, dbamy o zdrowie Polaków poprzez najwyższej jakości terapie, eksportujemy leki, dajemy miejsca pracy, inwestujemy w badania, rozwój i nowe rozwiązania technologiczne. To jest nasz wkład w polską gospodarkę i jeszcze nie powiedzieliśmy ostatniego słowa.

Nowa jakość laboratorium

O tym, że firmy farmaceutyczne chętnie rozwijają się w Polsce i inwestują w nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne może świadczyć chociażby fakt, że Servier uruchomił właśnie nowoczesne laboratorium kontroli jakości leków.

Polska dla firmy Servier od początku była atrakcyjnym, dynamicznie rozwijającym się rynkiem, pozwalającym na szybkie i bezpieczne wdrożenie technologii przeniesionych z UE. O inwestycji w naszym kraju zadecydował przede wszystkim potencjał kadr i położenie w Europie Środkowej. W ciągu 25 lat udało się firmie rozbudować zakład produkcyjny na warszawskiej Białołęce, uruchomić nowoczesną linię butelkującą i pakującą. Teraz Servier otworzył nowoczesne laboratorium kontroli jakości świadczące usługi także na rzecz firm z innych krajów Europy.


Powstały nowoczesne i wielofunkcyjne pomieszczenia badawcze, zainstalowano specjalistyczną infrastrukturę laboratoryjną, zaprojektowano i wykonano system profesjonalnej klimatyzacji oraz wentylacji.

– Laboratorium zyskało nową jakość, co oznacza zwiększone możliwości wykonywania usług laboratoryjnych, a także bezpieczne warunki pracy – tłumaczy Colm Murphy, dyrektor Zakładu Produkcyjnego firmy Servier.

Jednak produkcja leków to nie wszystko jeśli chodzi o działalność Servier w Polsce. Firma prowadzi też bardzo znane i cenione programy edukacyjne wspierające profilaktykę zdrowotną. Od 15 lat realizuje – "Servier dla Serca”, 11 lat – "Forum Przeciw Depresji”, a w tym roku firma rozpoczęła nowy projekt "Servier – Wyłącz Raka”.


Cenna pomoc w profilaktyce
– Działania profilaktyczne są niesłychanie ważne. Szczególnie w takich obszarach jak kardiologia, diabetologia, czy depresja, w której trudno mówić o typowej profilaktyce, ale świadomość i wiedza, dotycząca depresji pozwala skrócić drogę do lekarza i szybciej otrzymać pomoc – mówi naTemat Katarzyna Urbańska, dyrektor komunikacji i spraw zewnętrznych Servier Polska.

Tak naprawdę programy profilaktyczne powinny być domeną państwa, jednak w sytuacji niedoborów finansowych, każdy rodzaj wsparcia w tym obszarze jest istotny.

– Idealna sytuacja, to taka kiedy mamy narodowe programy profilaktyczne . W niektórych obszarach takie inicjatywy są podejmowane , np. w kardiologii i onkologii – uważa Katarzyna Urbańska.

Jej zdaniem Servier jako firma, która jest na polskim rynku od 25 lat musi myśleć również o tym, jak wesprzeć działalność edukacyjną i profilaktyczną w obszarze chorób cywilizacyjnych.
Katarzyna Urbańska
Dyrektor komunikacji i spraw zewnętrznych Servier Polska

Filozofią firmy Servier jest stawianie pacjenta w centrum naszych działań. Dlatego profilaktyka i edukacja są naszym priorytetem. I dlatego nasze działania są długofalowe. Od 15 lat prowadzimy kampanię kardiologiczną, od 11 lat przeciwdepresyjną. Od ubiegłego roku działamy także w obszarze profilaktyki onkologicznej. Mamy takie marzenie i plan, żeby te kampanie kontynuować przez wiele lat. Jest to działalność potrzebna z punktu widzenia społecznego, ale też daje nam, pracownikom bardzo dużo satysfakcji. Dla zespołu, którym kieruje, a który zajmuje się programami profilaktycznymi od wielu lat jest to źródło ogromnej motywacji.

Milionowe inwestycje
Dotychczas firma Servier zainwestowała w polską gospodarkę ponad 733,7 mln zł, z czego 150 mln zł w sam Zakład Produkcyjny Firmy Servier na Białołęce, który jest obecnie piątą co do wielkości fabryką Grupy. To właśnie tu wytwarzane są te najważniejsze leki: kardiologiczne, diabetologiczne i przeciwdepresyjne. Polska fabryka została także wybrana jako miejsce produkcji preparatów złożonych w kardiologii.

– 60 proc. naszej produkcji trafia na polski rynek, reszta na eksport. Dziś leczymy ponad milion Polaków, a co piąty pacjent przyjmuje nasze leki złożone. Cieszy fakt, że jesteśmy w stanie zadbać o bezpieczeństwo zdrowotne nie tylko mieszkańców Polski, ale także Czech, Łotwy, Estonii, Litwy, Chorwacji, Słowacji, Słowenii i Serbii. Warto też podkreślić, że aż 25 proc. produkcji zakładu trafia na rynek francuski – podsumowuje Colm Murphy, dyrektor Zakładu Produkcyjnego Servier Polska.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...