O leki zapytaj magistra farmacji. On wie więcej niż dr Google

Farmaceuta to wysokiej klasy specjalista, który fachowo doradzi w sprawie leków, sprzętu medycznego, czy pomoże w drobnych problemach zdrowotnych.
Farmaceuta to wysokiej klasy specjalista, który fachowo doradzi w sprawie leków, sprzętu medycznego, czy pomoże w drobnych problemach zdrowotnych. Screen spotu kampanii "Po pierwsze farmaceuta" / YouTube Fundacja Aflofarm
Kim jest pani lub pan, który wydaje nam leki w aptece? Magister farmacji to wysoko wykwalifikowany specjalista, który fachowo doradzi w sprawie leków, może nam pomóc w drobnych problemach zdrowotnych, nauczyć obsługi urządzeń medycznych, czy sprawdzić kwestie interakcji lekowych. Niestety nie wszyscy są tego świadomi.


Wbrew pozorom to nie internet jest najlepszym, dostępnym dla nas źródłem wiedzy o lekach, a farmaceuta z pobliskiej apteki. Jednak mało kto o tym wie.

Pani farmaceutka to nie pani sklepowa
Jak wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego przez agencję Biostat na zlecenie Fundacji Aflofarm i Naczelnej Izby Aptekarskiej. Polacy ufają farmaceutom, ale nie wiedzą, czego mogą od nich oczekiwać - ich pracę kojarzą przede wszystkim ze sprzedażą leków.


Fundacja Aflofarm i Naczelna Izba Aptekarska zdecydowały, że najwyższy czas pokazać pacjentom z jakimi problemami mogą przyjść do farmaceuty i rozpoczęły kampanię wizerunkową "Po pierwsze farmaceuta”. Celem kampanii jest przede wszystkim pokazanie Polakom, że farmaceuta nie tylko wydaje leki w aptece, to przede wszystkim ekspert w dziedzinie farmakologii i zdrowia.

– Chcemy pokazać polskim pacjentom, że mogą oczekiwać od nas czegoś więcej, że nasze kompetencje i uprawnienia nie sprowadzają się jedynie do wydawania leków. To pierwsza tak nowoczesna i korzystająca z tak licznych kanałów dotarcia kampania samorządu aptekarskiego w Polsce – podkreśla prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.

W 14 tys. polskich aptek pracuje 27 tys. farmaceutów. Codziennie spotyka ich 2 mln Polaków, którzy odwiedzają apteki, zwykle po to by kupić lek (70 proc. pacjentów). Tak wynika z badania przeprowadzonego przez niezależną agencję badawczą Biostat na zlecenie Fundacji Aflofarm i Naczelnej Izby Aptekarskiej.

To pierwsze w historii tak kompleksowe badania, w których udział wzięło 380 farmaceutów i 1067 pacjentów. Ich celem było sprawdzenie, jak obie grupy postrzegają zawód farmaceuty i jak wygląda relacja na linii magister farmacji - pacjent.


Mają zaufanie, a nie korzystają
Z badania wynika, że aby uzyskać poradę w zakresie drobnych dolegliwości zdrowotnych do apteki udało się jedynie 13,4 proc. Polaków. Po poradę dotyczącą leków - jeszcze mniej, bo zaledwie 10,2 proc. To nie przez brak zaufania do magistrów farmacj, bo jak wynika z badania, ufa im ponad 90 proc. Polaków.
Tomasz Furman
Prezes zarządu Fundacji Aflofarm

Wynik na poziomie 90,4 proc. oznacza wyjątkowo duży kredyt zaufania, jaki pokładamy w farmaceutach. Dlaczego więc pacjenci nie korzystają z ich porad? Bo nie wiedzą, że mogą o nie poprosić.

Niestety aż trzy czwarte Polaków kojarzy pracę farmaceuty przede wszystkim ze sprzedażą leków. Trzykrotnie mniej (27 proc.) - z udzielaniem fachowych porad na ich temat. Nie wiedząc, że specjalistę od leków mają na wyciągnięcie ręki, informacji o działaniu leków, czy skutkach ubocznych pacjenci szukają przede wszystkim w Internecie (64 proc.). Farmaceuta/apteka jako źródło wiedzy o lekach wymieniany jest jedynie przez 34 proc. Polaków.

To nie jest pozytywne zjawisko. Internet to nie tylko kopalnia wiedzy ale też wielki śmietnik. Ktoś, kto nie jest specjalistą może skorzystać z internetowych treści dotyczących leków, które nie mają wiele wspólnego z rzetelną wiedzą naukową. Dlatego zamiast dr Googla warto wybrać farmaceutę z naszej apteki.

Farmaceuta doradza fachowo
Czy w ogóle zwracamy uwagę na to co rekomenduje nam farmaceuta, jeśli chodzi o zakup leków? I tak i nie. Jeśli traktujemy go jak zwykłego sprzedawcę, to zwyczajnie nie zawsze mu ufamy, co do tych rekomendacji. Szkoda, bo moglibyśmy wiele zyskać, w końcu to nie jest zwykły sprzedawca, a ktoś kto najlepiej zna się na lekach.

Wspomniane wcześniej badanie pokazało na przykład, że 83,4 proc. magistrów farmacji uważa, że pacjenci kierują się ich rekomendacjami podczas podejmowania decyzji o zakupie leku. Tymczasem tylko 11 proc. pacjentów przyznało, że faktycznie tak jest.

Największy wpływ na lekowe decyzje Polaków ma lekarz - i zgadzają się z tym obie grupy (aż 92,6 proc. farmaceutów i 63,4 proc. pacjentów).

Dużą różnicę widać też w tym, jak obie grupy postrzegają samą aptekę. Dla 94,5 proc. farmaceutów jest to ważny punkt konsultacji zdrowotnych, niezależny od gabinetów lekarskich. Jednocześnie tylko 35 proc. pacjentów kojarzy aptekę jako miejsce, w którym otrzymać można poradę w zakresie zdrowia. A przecież można…

Spoty edukacyjne i miliony ulotek
Kampania "Po pierwsze farmaceuta” Będzie realizowana do września przy użyciu różnorodnych środków i kanałów komunikacji.
Elżbieta Piotrowska-Rutkowska
Prezes Naczelnej Izby Aptekarskiej

Taka kampania jest niezbędna, nie tylko w kontekście promocji zawodu farmaceuty, ale również rozwiązań prawnych. Mam tutaj na myśli długo oczekiwaną przez całe środowisko ustawę o zawodzie farmaceuty.

W ramach kampanii planowana jest emisja spotu wizerunkowego promującego zawód farmaceuty oraz czterech animowanych spotów edukacyjnych. Polacy dowiedzą się z nich, w czym może im pomóc magister farmacji i jak wygląda proces jego kształcenia.

Jeden z filmów opowiadać będzie o zawodzie farmaceuty szpitalnego, z którego istnienia niewielu pacjentów zdaje sobie sprawę. Ostatni spot poruszy natomiast temat opieki farmaceutycznej i pokaże, jaką rolę może odgrywać farmaceuta w polskim systemie opieki zdrowotnej, o ile rozwiązanie to zostanie wprowadzone w naszym kraju w sposób systemowy. Badania pokazały, że 39,4 proc. Polaków nie wie, czym jest opieka farmaceutyczna i jaki mógłby być jej zakres.
– Zależy nam przede wszystkim na tym, by dotrzeć bezpośrednio do pacjentów. Dlatego będziemy szeroko dystrybuować tysiące ulotek informacyjnych mówiących o uprawnieniach farmaceuty. Polacy dowiedzą się z nich m.in. o tym, że magister farmacji pomoże im skompletować wakacyjną apteczkę, doradzi, jak przechowywać leki, poinformuje o interakcjach czy udzieli porad w drobnych problemach zdrowotnych, a w razie potrzeby zaleci wizytę u specjalisty – prezes zarządu Fundacji Aflofarm, Tomasz Furman.

Organizatorzy chcą także zaangażować w dyskusję o zawodzie środowisko akademickie, w tym przede wszystkim studentów farmacji. Dlatego zaplanowali dyskusje panelowe, które odbędą się na wybranych uczelniach medycznych w całym kraju w kwietniu i w maju.

Akcję edukacyjną zakończy merytoryczna debata na temat przyszłości zawodu farmaceuty w Polsce, która odbędzie się we wrześniu, podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza.

Na stronie www.popierwszefarmaceuta.pl znajdziemy pełny raport oraz komplet informacji na temat tego, co może dla nas zrobić farmaceuta.

Minister Zdrowia Łukasz Szumowski objął honorowym patronatem Ministra Zdrowia kampanię promującą zawód farmaceuty „Po pierwsze farmaceuta”.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
"Lodowiec cofnął się o 2 kilometry". Polak na własne oczy widział, co w Arktyce zrobiła zmiana klimatu
Widać dym z kosmosu. Tak płoną lasy w Amazonii i na Syberii. To NIE JEST lokalny problem

AFERA HEJTERSKA

WYWIADJak zorganizowana grupa przestępcza? Prawnik wylicza, jakie paragrafy mogli złamać ludzie Ziobry
O TYM SIĘ MÓWI"Gersdorf wyp***". Kampania nienawiści była wymierzona też w I prezes SN