nt_logo

Benefity powinny odpowiadać na potrzeby pracowników, ale jak je odczytać? Pytamy eksperta

Ola Gersz

20 września 2022, 09:01 · 1 minuta czytania
Jak pracodawca może odczytać potrzeby swoich pracowników w kwestii benefitów pozapłacowych i innych udogodnień w firmie? Pytamy ekspertki, dr Moniki Sońty z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym Akademii Leona Koźmińskiego.


Benefity powinny odpowiadać na potrzeby pracowników, ale jak je odczytać? Pytamy eksperta

Ola Gersz
20 września 2022, 09:01 • 1 minuta czytania
Jak pracodawca może odczytać potrzeby swoich pracowników w kwestii benefitów pozapłacowych i innych udogodnień w firmie? Pytamy ekspertki, dr Moniki Sońty z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym Akademii Leona Koźmińskiego.
Dr Monika Sońta wykłada na Katedrze Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym Akademii Leona Koźmińskiego Fot. pro science

Jak pracodawca może odczytać potrzeby swoich pracowników?

Dr Monika Sońta: Potrzeby i oczekiwania pracowników możemy odczytać na kilka sposobów. Jednym z nich jest People Analytics, czyli Analityka HR, której przykładem jest analiza wykorzystania karty uprawniającej do wejścia do obiektów sportowych. Obserwujmy linie trendu i wyciągajmy wnioski. Jeśli pojawiają się jakieś pytania, np. o nagły spadek poziomu wykorzystania takiej karty, szukajmy źródła.

Kolejnym sposobem na odczytanie potrzeb pracownika jest tzw. Entry oraz Exit Interview, czyli rozmowa z pracownikiem "na wejściu" i "na wyjściu" z organizacji. Jeśli dany wątek często powraca przy rozmowach z wieloma pracownikami, warto to sprawdzić dodatkowymi badaniami. Pomocna jest również ankieta zaangażowania – tutaj bardzo wiele powiedzą nam dobrze skonstruowane pytania otwarte.

Pracodawca powinien również badać postrzeganie benefitów. Warto sprawdzać na bieżąco, które benefity są pożądane, a które ukończyły cykl życia w organizacji i wyczerpały swój format. Pomocne są także pilotaże. Prototypujmy rozwiązania i testujmy je w mniejszej skali, aby móc na podstawie zebranych danych podjąć decyzje, które mechanizmy wykorzystać. O rozwiązaniach tych nie powinniśmy myśleć w sposób narzucający pracownikom, a projektować je i dopasowywać z myślą o nich.

Inne badania, które umacniają dialog z pracownikami to np. wywiady grupowe. Tutaj, zgodnie z koncepcją Josha Bersina, czyli learning in the flow of work, polecam przygotowanie takiego scenariusza spotkań, który pozwala pracownikom wyrazić swoje opinie, wysłuchać innych i zintegrować się z innymi pracownikami np. kreatywne warsztaty prowadzone technikami projekcyjnymi.