nt_logo

Kupujesz opony po raz pierwszy? Podpowiadamy, jak się za to zabrać

redakcja naTemat.pl

30 marca 2023, 15:25 · 5 minut czytania
I znowu po zimie przyszła wiosna... Co to oznacza dla kierowców? Tak jest – wymianę opon z zimowych na letnie. A co jeśli robicie to po raz pierwszy i nie wiecie, jakie opony kupić? Spokojna głowa! Razem z firmą Goodyear przygotowaliśmy dla was mały poradnik, na co zwrócić uwagę, przy wyborze opon.


Kupujesz opony po raz pierwszy? Podpowiadamy, jak się za to zabrać

redakcja naTemat.pl
30 marca 2023, 15:25 • 1 minuta czytania
I znowu po zimie przyszła wiosna... Co to oznacza dla kierowców? Tak jest – wymianę opon z zimowych na letnie. A co jeśli robicie to po raz pierwszy i nie wiecie, jakie opony kupić? Spokojna głowa! Razem z firmą Goodyear przygotowaliśmy dla was mały poradnik, na co zwrócić uwagę, przy wyborze opon.
Dobór odpowiedniej opony do pojazdu jest niezwykle istotny. Fot. Materiały prasowe Goodyear

Każdy początkujący kierowca, który posiada własny pojazd z pewnością w którymś momencie musi stanąć przed dylematem: jakie letnie opony kupić, żeby były najodpowiedniejsze dla jego auta? I serio, jest to ważna sprawa.

Bo nie sztuką jest kupić pierwszy lepszy "kawałek gumy". Wbrew pojawiającym się czasami lekceważącym opiniom, opony są naprawdę kluczowym elementem pojazdu. Ich jakość i technologia wykonania przekładają się przede wszystkim na bezpieczeństwo.

Jeśli wybierzemy zbyt słabe ogumienie, możemy podczas jazdy łatwo stracić przyczepność na śliskiej nawierzchni i wpaść w poślizg, który może być trudny do opanowania. Kto kiedykolwiek znalazł się w tak niebezpiecznej sytuacji, ten wie, o czym piszę.

Ponadto odpowiednio dobrane i dobre jakościowo opony oznaczają wysoki komfort jazdy, warto więc zwrócić uwagę na ich wielkość oraz wskaźnik dotyczący zewnętrznego hałasu toczenia.

Ale bezpieczeństwo i komfort jazdy to nie wszystko. Dobrze dobrane opony przekładają się także na niższe koszty eksploatacji pojazdu – jeśli opony charakteryzują się większym oporem toczenia, to samochód będzie więcej spalał.

Na co konkretnie zwracać uwagę? Oto nasze 5 konkretnych wskazówek.

1. Dopasujcie opony do swoich potrzeb i stylu jazdy

Zacznijcie od podstaw, czyli od wyboru opon, które będą pasowały do waszego modelu samochodu i silnika.

Rozmiar opony możecie sprawdzić w dokumentacji pojazdu, internecie lub najprościej – na boku opon, których aktualnie używasz. Przy zakupie opon zawsze podawajcie pełny rozmiar, czyli nie tylko, np. 205/55R16, ale też dodatkowe oznaczenia, jak 91V – czyli indeksy nośności i prędkości. Wszystkie są zapisane na boku opony, jak widać na poniżej zaprezentowanej oponie Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6.

Zwróćcie też uwagę na wszystkie oznaczenia przy rozmiarze – np. XL. W epoce smartfonów możesz też zrobić zdjęcie, które pokażesz później specjaliście od opon.

Poza tym zastanówcie się, jak korzystacie z pojazdu. Jeśli głównie do jazdy po mieście, gdzie notorycznie stoicie w korkach być może kupno opony sportowej nie jest odpowiednim rozwiązaniem. Z kolei jeśli macie SUV-a i pokonujecie codziennie część trasy po błotnistych bezdrożach, to warto rozważyć zakup opon dopracowanych pod kątem aut terenowych.

2. Zwróćcie uwagę na technologię wykonania opon

Największym wrogiem letniej opony jest mokra nawierzchnia. Czasami wystarczy tylko kilka minut wiosennego mocnego deszczu, żeby droga stała się bardziej wymagająca i niebezpieczna dla kierowcy. Dlatego też warto przyjrzeć się, jakie technologie zastosowano w danych oponach.

Pewne pojęcie o tym, jak opona radzi sobie w hamowaniu daje jeden z trzech parametrów widocznych na etykiecie oponiarskiej, im jest wyższy, tym lepiej, choć to zaledwie wierzchołek góry lodowej, bo nie mówi nic o zachowaniu w zakrętach czy o radzeniu sobie z kałużami, czyli o aquaplaningu.

Tego jak opona radzi sobie z odprowadzeniem wody spod bieżnika nie dowiecie się z etykiety, ale z testów prowadzonych przez niezależne instytuty badawcze czy prasę motoryzacyjną. Jeżeli widzicie, że jedna opon traci przyczepność przy 70 km/h a druga przy 80 km/h – wybierzcie tą drugą. Wyższą szkołą (bezpiecznej) jazdy jest wczytanie się w opis producenta i zobaczenie, z jakiej mieszanki wykonano dane opony, jaką mają konstrukcję, co ją wyróżnia od poprzednika oraz zwrócenie uwagi na bieżnik opony – jak ma ułożone rowki i lamele odprowadzające nadmiar wody.

Na przykład jeśli wczytacie się w opis opon Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, to będziecie wiedzieli, że w mokrych warunkach wierzchnia mieszanka jej bieżnika, wykorzystująca innowacyjny system żywic, pozwala na zwiększenie mikro kontaktu opony z nawierzchnią drogi, zapewniając lepszą przyczepność. Przekłada się to na skrócenie drogi hamowania oraz pewne prowadzenia na mokrej nawierzchni.

Wiem, że są to już spore technikalia, ale jeśli zależy wam na bezpieczeństwie, to są to dane, które powinniście przetworzyć i znać.

3. Popatrzcie na bieżnik opony

Nie dla wszystkich jest to oczywiste, ale dobór odpowiedniego wzoru bieżnika do danego typu samochodu ma ogromne znaczenie. Opony symetryczne wciąż mają zastosowanie przy samochodach o małej mocy silnika i niższych osiągach. Ich zaletą jest ułatwiona rotacja pomiędzy stronami i osiami pojazdu w późniejszym okresie eksploatacji.

Przy bardziej dynamicznej jeździe lub mocniejszym silniku wybierajcie jednak bieżnik asymetryczny, czyli taki, w którym wewnętrzna część bieżnika będzie miała więcej nacięć, co sprawi, że opony będą lepiej odprowadzały nadmiar wody. Z kolei zewnętrzna część bieżnika, bardziej zwarta, będzie dawała lepszą przyczepność, szczególnie w zakrętach.

Taki asymetryczny bieżnik został zastosowany np. w oponach Dębica Presto HP2.

4. Liczy się też wytrzymałość i komfort

Kupując letnie opony zwróćcie uwagę nie tylko na półkę cenową, o której później jeszcze wspomnę, ale także na ich wytrzymałość. Nie chcecie przecież po każdym sezonie szukać kolejnych.

Dlatego ważne, żeby sprawdzić materiały producenta opony i informacje o tym, czy mieszanka, która została zastosowana była optymalizowana pod kątem wysokich przebiegów. Jeżeli wybierzecie oponę, która została zaprojektowana do tego, żeby "kleiła się" do drogi na suchej nawierzchni to niekoniecznie musi ona zrobić wysoki przebieg czy mieć niskie opory toczenia. Nie do tego została stworzona.

Już tu widać, że różne rodzaje nawierzchni i warunki eksploatacji wymagają od konstruktorów opon różnych, czasem sprzecznych rozwiązań. Jeżeli zaczęło wam się właśnie wydawać, że zakup pierwszych letnich opon zaczyna was przerastać, to mamy dobrą informację.

W oponach cena jest odzwierciedleniem osiągów więc kupując marki premium kupujesz właśnie dostosowanie do maksymalnie zróżnicowanych warunków drogowych. Oczywiście nie każdy może sobie pozwolić na zakup takich opon i wtedy warto kierować się kolejnym uproszczeniem. Jeżeli kupujecie oponę tańszego segmentu wybierajcie najlepszą pod kątem osiągów oponę w dany segmencie.

Dobrym przykładem będzie tu Dębica Presto HP2. To bardzo dobre połączenie dobrej ceny ze świetnymi parametrami. Opony te zostały wykonane z gumowej mieszanki z domieszką krzemionki, która optymalizuje twardość opony i wpływa na skrócenie drogi hamowania oraz pewne zachowanie w trudnych warunkach.

5. Zwróćcie uwagę na markę oraz cenę

Pamiętajcie, żeby przy wyborze letnich opon poczytać sobie trochę o producentach opon, które wpadły nam w oko – od ilu lat są na rynku, w czym się głównie specjalizują i w jakich testach jakości biorą udział ich produkty.

Kolejną sprawą i może dla wielu z was najbardziej kluczową, jest cena. Wiadomo, że nie każdy może sobie od razu pozwolić na zakup z górnej półki, tym bardziej, teraz gdy liczy się każdy grosz, ale mamy dobrą wiadomość: nawet na tak zwanej "budżetowej półce" znajdziecie dziś zaawansowane opony letnie, wsparte innowacyjnymi technologiami, które w dodatku nie zrujnują waszego domowego budżetu.

Wystarczy spojrzeć na przykład na wspomniane opony Dębica Presto HP2. Nie dość, że Dębica jest bardzo rozpoznawalną i solidną marką, która od 80 lat jest obecna na rynku polskim i europejskim, to jeszcze sam model Presto HP2 jest bardzo wydajny i innowacyjny jak na tę półkę cenową.

Jeśli dysponujecie większym budżetem możecie pokusić się o opony z segmentu premium jak Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 oraz Goodyear EfficientGrip Performance 2.

Opony z segmentu premium zapewniają lepsze odczucia z jazdy, pozwalają na szybsze wykonywanie manewrów, a także na skrócenie drogi hamowania. Ponadto są o wiele bardziej wytrzymałe i generują niższy poziom hałasu.