Duży zasięg i mnóstwo przestrzeni. Na tę premierę czekało wielu fanów i fanek "elektryków"

MATERIAŁ REKLAMOWY
Wreszcie jest! Gustujący w samochodach elektrycznych kierowcy i kierowczynie mają już za sobą premierę IONIQ 9. Ten flagowy SUV i zarazem największy model elektryczny Hyundaia ma niemałą szansę zawojować nasz rodzimy rynek samochodowy. Powód? W zasadzie każdy jego parametr da się uznać za wiodący w klasie. Co konkretnie sprawia, że najnowsze auto japońskiej marki może zrobić furorę na polskich drogach?
IONIQ 9 został zaprojektowany tak, by stać się atrakcyjnym wyborem dla wszystkich tych, którzy poszukują dużego pojazdu elektrycznego z rozwiązaniami zaspokajającymi potrzeby nawet najbardziej wymagających miłośników i miłośniczek czterech kółek. Przekonać ich do wyboru tego modelu mają przede wszystkim takie walory jak: "rodzinne" rozmiary, duży zasięg, jakość premium, imponująca przestrzeń i ładny design.

Pierwszy atut, czyli rozmiary – najpierw wyjaśnienie, jak należy rozumieć określenie "rodzinne". Otóż flagowy SUV z logo Hyundaia może się pochwalić długością ponad 5 metrów. To naprawdę pojazd, z którym można się zabrać w przejażdżkę z dużą rodziną czy większą paczką przyjaciół w wygodnych warunkach podróży. IONIQ 9 dostępny jest w dwóch wersjach. Pierwsza przewiezie 6 osób, a druga ma aż 7 miejsc do zajęcia.
Wrażenie robi zasięg IONIQ-a 9. W zależności od wersji samochód jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu od 600 do 620 km. To nie tylko zasługa rekordowej pojemności akumulatora 800V, która wynosi 110,3 kWh, ale także współczynnika oporu aerodynamicznego nadwozia, porównywalnego z tym dla niewielkiego samochodu typu kombi. Na ten wynik złożyło się kilka rozwiązań konstrukcyjnych.
Najważniejsze, co interesuje każdego, to zasięg i czas ładowania. Mamy tu najlepszą technologię na rynku. Jest to technologia 800-woltowa, która wciąż jest bardzo rzadko stosowana na rynku, a to oznacza z punktu widzenia klienta, że ładowanie jest szybsze i efektywniejsze. Całe nadwozie zostało opracowane komputerowo i w tunelu aerodynamicznym, ale ma wiele rozwiązań powodujących, że jest jeszcze mniejszy opór powietrza, który jest kluczowy, jeżeli chodzi o zużycie energii. Mamy tu chociażby dopracowane panele, jeżeli chodzi o kształt samochodu, ale również są aktywne klapy pod zderzakiem z przodu, które się otwierają lub zamykają.
Artur Milczarczyk
Product manager w Hyundai Motor Poland
Twórcy IONIQ-a 9 dołożyli też starań, by w znacznie przystępniejszej cenie "dowieźć" przyszłym posiadaczom i posiadaczkom tego modelu jakość premium. Wyposażony w trzy rzędy siedzeń samochód elektryczny Hyundaia sięga tego poziomu, gdy mowa zarówno o wyposażeniu i wykończeniu wnętrza, jak i o innowacyjnych i nowoczesnych technologiach rozwijanych dziś z myślą o jeżdżących na prąd pojazdach osobowych.

Pogodne i przestronne wnętrze tworzy imponującą przestrzeń. Sporo tu harmonijnych kształtów, eliptycznych akcentów i stonowanych kolorów w klimatach kabiny klasy biznes. Do zajęcia miejsca zaprasza oświetlenie nastrojowe. Całkowicie płaska podłoga ułatwia siedzenie. Komfort pasażerów podnosi przesuwana konsola Universal Island 2.0 i dwukierunkowe podłokietniki. Do dyspozycji jest aż 6 gniazd USB-C o mocy 100 W.
Do wykończenia wnętrza użyto wielu materiałów nie tylko najwyższej jakości, ale także pochodzenia naturalnego lub z recyklingu. Do wyboru są skóra nappa, skóra ekologiczna, wełna lub materiał z wykorzystaniem ponownie przetwarzanych tworzyw. Do produkcji poszczególnych elementów wykorzystano PET, stare sieci rybackie, aluminium z odzysku, trzcinę cukrową, kukurydzę oraz olej rzepakowy.
Na osobny komentarz zasługują komfortowe fotele. Siedzenia drugiego i trzeciego rzędu z bardzo wygodnym podparciem nóg można składać i rozkładać elektrycznie. Fotele drugiego rzędu są obrotowe, co przydaje się podczas postoju. Wszystkie siedzenie wyposażono w funkcję masażu Dynamic Touch Massage. Po złożeniu oparć trzeciego rzędu na płasko można zwiększyć pojemność bagażnika z 620 do 1323 litrów bagażu.

IONIQ 9 wprowadza nowy styl designu o nazwie "Aerosthetic", który jest i elegancki, i futurystyczny. Opływowe i pełne miękkich linii nadwozie z całkowicie gładką przednią częścią samochodu i inspirowaną kształtem łodzi jego tylną częścią ma do zaoferowania aż 16 kolorów. Nowe odcienie obejmują: Celadon Gray Matte, Celadon Gray Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl i Cosmic Blue Pearl.
Reflektory i światła przednie tworzone są przez kwadratowe piksele, natomiast pionowe lampy tylne eksponują motyw świetlnych pikseli. Wśród designerskich akcentów wyróżniają się ukryte anteny, podświetlane klamki, nowy system aktywnych klap powietrza i ładne obręcze kół – 3 nowe wzory felg w rozmiarze od 19 do 21 cali. W rodzinie Hyundai IONIQ 9 reprezentuje model z najdłuższym rozstawem osi, bo wynoszącym aż 3130 mm.
Dzisiaj definicja SUV-a jest bardzo szeroka, tak naprawdę IONIQ 9 to jest nasz największy model, ewidentnie ma nadwozie typu SUV, ponieważ jest to samochód, który jest podwyższony, zapewnia nam dobrą widoczność, a także łatwe wsiadanie i ma odpowiednio dużą ilość miejsca wewnątrz. Wygląd IONIQ 9 nie jest typowy i to jest zamierzony efekt, dlatego że mamy tu umiejętne połączenie opływowych kształtów nadwozia, bardzo aerodynamicznego, z charakterystyczną stylistyką dla Hyundaia. To m.in. piksele, które widzimy z przodu i z tyłu nadwozia
Artur Milczarczyk
Product manager w Hyundai Motor Poland
Zgodnie ze standardami jakości przyjętymi przez producenta IONIQ 9 został objęty 5-letnią nieograniczoną gwarancją na przebieg, czyli bez limitu kilometrów. Oznacza to dla właściciela/właścicielki auta 5 lat spokoju o swój pojazd. Dodatkowo na baterię wysokiego napięcia (wysokowydajny polimerowy akumulator litowo-jonowy) przysługuje gwarancja przez 7 lat lub 160 000 km, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

IONIQ 9 trafi do salonów sprzedaży w kilku układach napędowych: 218 KM (bazowy silnik), 313 KM (wariant AWD) i 435 KM (odmiana Performance). Pierwsze egzemplarze nowego samochodu elektrycznego dotrą do Polski na przełomie sierpnia i września 2025 roku. Cena podstawowej wersji flagowego SUV-a Hyundaia ma wynieść ok. 310 000 zł. Więcej informacji o tym modelu auta można znaleźć na jego oficjalnej stronie.

Materiał powstał we współpracy z Hyundai




Autorzy artykułu:

Dawid Wojtowicz

dziennikarz