Spacer po obiedzie zmniejszy ryzyko cukrzycy

versageek
W Stanach Zjednoczonych na cukrzycę typu 2 choruje ok. 79 milionów ludzi. W Polsce liczba ta przekroczyła dwa miliony. Nadwaga, która dotyka coraz większą część społeczeństwa, oraz siedzący tryb życia dodatkowo zwiększają ryzyko zachorowania. Okazuje się, że lekarstwem na wysoki poziom cukru we krwi u osób starszych, narażonych za cukrzycę, jest ruch fizyczny. Nowe badania dowodzą, że już 15-minutowy spacer po każdym posiłku pozwala na poprawę poziomu cukru we krwi. Naukowcy zapewniają, że chodzenie skuteczniej obniża poziom glukozy we krwi niż inne formy aktywności fizycznej, a trzy krótkie przechadzki dziennie przynoszą więcej korzyści niż jeden spacer 45-minutowy. Wykształcenie nawyku regularnego chodzenia może więc skutecznie zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia cukrzycy u starszej osoby bez konieczności nadmiernego obciążania organizmu intensywnymi ćwiczeniami.


Znaczenie 15 minut w walce z cukrzycą
Loretta DiPietro, działająca na terenie Uniwersytetu Jerzego Waszyngtona, podkreśla, że okres tuż po spożyciu posiłku jest szczególnie istotny dla osoby starszej, obarczonej ryzykiem cukrzycy, gdyż właśnie wtedy maleje produkcja insuliny. Kładąc się spać z wyraźnie podniesionym poziomem glukozy we krwi, naraża się ona na rozwinięcie schorzenia. DiPietro potwierdza, że krótkie spacery zmniejszą ryzyko cukrzycy, pod warunkiem, że odbywać się będą o odpowiednich porach i z właściwą regularnością. Po raz pierwszy dowiadujemy się, jak długo powinna trwać aktywność fizyczna, aby osiągnąć zamierzony skutek. Autorka badania podaje także, że spacer należy rozpocząć pół godziny po zakończeniu posiłku – wcześniej pokarm powinien się przetrawić. W przeciągu pół godziny glukoza zaczyna gromadzić się we krwi i wtedy, za pomocą mięśni pracujących dzięki aktywności fizycznej, zostaje ona usunięta z krwiobiegu.

Zespół badawczy skrupulatnie kontrolował poziom cukru we krwi u 10 osób w wieku co najmniej 60 lat, które z powodu siedzącego trybu życia i przekroczonej normy poziomu glukozy we krwi na czczo były zagrożone wystąpieniem cukrzycy typu 2. Zostały one poproszone o zastosowanie trzech różnych planów ćwiczeń w odstępach 4-tygodniowych. Podczas każdego z programów treningowych badani spędzali dwie doby w specjalnym pomieszczeniu, pozwalającym naukowcom na zmierzenie wydolności organizmu i poziomu spalanej energii. Jeden dzień pobytu był dniem kontrolnym, podczas drugiego natomiast wykonywali jeden z trzech rodzajów ćwiczeń – spacerowali przez 15 minut po każdym posiłku, przez 45 minut o godzinie 10:30 lub o godzinie 16:30. Oczywiście przez te 48 godzin nieustannie monitorowano poziom cukru w ich krwi. Jak stwierdziła autorka badania, pierwszy z programów ćwiczeniowych miał najlepszy wpływ na starsze osoby.

Gdy nie ma siły biegać
Wcześniejsze badania nad wpływem aktywności fizycznej na poziom glukozy we krwi potwierdzają, że ćwiczenia przynoszące pożądane korzyści wcale nie muszą być intensywne. Według „Medical News Today”, krótkie spacery nie tylko zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy, ale także pomagają obniżyć ciśnienie tętnicze krwi oraz poziom cholesterolu i nie są pod tym względem mniej skuteczne niż jogging. Jednak badania przeprowadzone przez DiPietro są pierwszymi, które skupiły się na efektach ćwiczeń wykonywanych po posiłkach, kiedy poziom cukru we krwi może gwałtownie wzrosnąć, powodując szkody w organizmie ludzkim.


Adekwatność swojej metody zapobiegania cukrzycy badaczka tłumaczy, mówiąc, że osobom starszym, prowadzącym siedzący tryb życia, łatwiej jest stosować krótsze, ale częstsze formy aktywności fizycznej. Ćwiczenia mogą one połączyć choćby z zakupami czy wyprowadzaniem psa. Krótkie spacery z łatwością wpasują się w typowy plan dnia starszej osoby. DiPietro przypomina jednak, że w celu uzyskania spodziewanych efektów spacerować należy codziennie. Tym samym przysłużyła się ona osobom po 70 roku życia, które pragną zapobiegać cukrzycy, lecz mogą praktykować jedynie mniej intensywne formy aktywności fizycznej. Należy jednak pamiętać, że badania zostały jak na razie przeprowadzone na niewielkiej grupie ludzi, a ich rezultaty zostaną ostatecznie potwierdzone dopiero po poddaniu testom większej liczby osób.

Więcej na temat wpływu aktywności fizycznej na zdrowie znajdziesz na abcZdrowie.pl.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
Reserved 0 0Reserved pokazuje inną twarz lat 80. Wieczorowa kolekcja bierze z nich to, co najlepsze
Cinergia 0 0Reżyser “Pokoju” i aktor z “Matriksa” przyjadą do Łodzi. Rusza festiwal Cinergia
Skoda Polska 0 0Nowe auto nie musi być kupione za gotówkę. Można je mieć jak telefon na abonament
T-mobile 0 0Zachwyciła go postać epizodyczna. Raczek o kultowym już filmie
0 0Michalkiewicz ujawnił dane ofiary księdza. Pytamy, czy mu nie wstyd
0 0Robią coś, czego bał się rząd PiS. Czesi wprowadzają podatek, który tak drażni Amerykanów
0 0Edycja genów to rynek wart miliardy. Opiera się na metodzie podejrzanej u bakterii
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Psy zagryzły kobietę w ciąży. Umarła w lesie, w którym trwało polowanie
0 0Dulkiewicz o kandydaturze Jaśkowiaka. Wymowna reakcja prezydent Gdańska
0 0Z domowym budżetem to by nie przeszło. Rząd zachowuje się jak nieodpowiedzialna gospodyni

MOTO

0 0Gdzieś już to widziałeś. Seat Tarraco to dobre… niemieckie auto – nie licz na hiszpański temperament
0 0Ten dziwoląg da się lubić. Nowy C-HR ma przekonać tych, którzy do tej pory mówili mu "nie"