Wysypianie się pomoże ci zachować zdrowie

RelaxingMusic
Sen pozwala nie tylko zregenerować siły i wypocząć, ale również ma korzystny wpływ na nasz organizm. Ilość godzin, które poświęcamy na sen jest różna, przyjęło się jednak, że śpimy przynajmniej pięć godzin – ale czy to wystarczy? Okazuje się bowiem, że zbyt krótki wypoczynek negatywnie wpływa na nasze samopoczucie, kondycję i przede wszystkim zdrowie.


Czas, który warto poświęcić na sen
Ile czasu poświęcamy na sen, by normalnie funkcjonować w ciągu dnia? Jest to kwestia bardzo indywidualna, wiele zależy od tego, o której kładziemy się spać i o której musimy wstać. Większość osób śpi od siedmiu do dziewięciu godzin na dobę, innym wystarczy pięć godzin, a są też tacy, którzy do wyspania się potrzebują aż dziesięciu godzin. Zatem ile powinniśmy spać, by czuć się dobrze i nie stracić przy tym cennych chwil naszego życia? Według naukowców z University of Pittsburgh School of Medicine i Western Psychiatric Institute and Clinic należy przeznaczyć osiem godzin na sen, gdyż krótki odpoczynek po całym dniu może skutkować różnorodnymi chorobami. Zagrożenie takie jest bardziej prawdopodobne, gdy regularnie zarywamy nocki.


Negatywne skutki płynące z niedoboru snu
Bezsenność skutkuje zmęczeniem i złym samopoczuciem, a także może poważnie zaszkodzić naszemu zdrowiu, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Nieprzespana noc niesie za sobą ryzyko zawału serca i udaru, a także może wpływać na złe funkcjonowanie płuc czy nerek. Niedobór odpoczynku może również spowodować lub zaostrzyć cukrzycę. Wszystko wiąże się z zaburzeniem homeostazy glukozy, czyli insulinoopornością, która jest jedną z przyczyn rozwoju cukrzycy. Zaburzenie takie polega na zmniejszeniu wrażliwości na insulinę tkanki tłuszczowej, mięśni, a także innych tkanek naszego organizmu. Czas przeznaczony na sen ma bardzo duży wpływ na wydzielanie insuliny. Upośledzoną tolerancję glukozy powoduje zwykle długotrwały niedobór odpoczynku w nocy. Dlatego cierpiący na bezsenność diabetycy znacznie gorzej przechodzą chorobę. Zarwana noc oddziałuje również na tempo przemiany materii. Przez zbyt krótki sen ciężko jest zachować optymalną wagę – czujemy się bardziej głodni, organizm odkłada więcej tłuszczu i przybieramy na wadze.


Skutki bezsenności lub niedoboru odpoczynku mogą być o wiele poważniejsze. Sprawdź na serwisie abcZdrowie.pl, co może się wydarzyć, jeśli nie poświęcasz wystarczającej ilości czasu na sen. Udowodniono, że osoby, które krótko śpią mają większe prawdopodobieństwo, że zachorują na raka. Z badań przeprowadzonych w Japonii jasno wynika, że kobiety w wieku od czterdziestu do siedemdziesięciu dziewięciu lat, które przeznaczały na sen sześć godzin, miały zwiększone ryzyko zachorowalności na raka piersi.


Przez niedosypianie zmniejszamy odporność naszego organizmu, a co za tym idzie – częściej łapiemy kaszel, ból gardła i inne powszechne infekcje. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez uczonych z Carnegie Mellon University na 153 osobach dowiedziono, że ludzie, którzy poświęcają za mało czasu na odpoczynek w nocy częściej chorują na grypę. Zarwana noc jest dużym obciążeniem dla organizmu: budzimy się z bólem głowy, czujemy się zmęczeni i często mamy problemy z pamięcią i koncentracją. Nocne marki znacznie częściej narzekają na swój wygląd, a podkrążone oczy i poszarzała cera nie wpływają dobrze na samopoczucie. Z powodu niedoboru snu cierpi również nasza psychika, a nie tylko ciało. Stres, depresja, łatwe uleganie emocjom są bezpośrednio powiązane z bezsennością. Jedna nieprzespana noc sprawia, że organizm zaczyna prawidłowo funkcjonować dopiero po trzech kolejnych nocach. Dlatego bez najmniejszych wątpliwości wysypianie się jest niezwykle istotnym czynnikiem, który pomaga w zachowaniu zdrowia i dobrego samopoczucia.

W jaki sposób poprawić jakość snu?
W trosce o zdrowie, samopoczucie i urodę warto poświęcić więcej czasu na sen i zadbać o odpowiednie warunki podczas nocnego odpoczynku. Na jakość snu wpływa nie tylko ilość godzin, które prześpimy, ale również pora, o której kładziemy się do łóżka. Dlatego dobrze jest chodzić spać w podobnym czasie oraz unikać długiego siedzenia przed telewizorem, komputerem oraz innych elementów, które mogą rozpraszać naszą uwagę. Aby bezproblemowo i szybko chodzić spać, warto również zjeść lekką kolację, wieczorem zrezygnować z napojów z kofeiną, a także zadbać o to, by sypialnia była odpowiednio zaciemniona i wywietrzona.