Jak wspomóc hormonalną terapię zastępczą?

Brandon Giesbrecht
Dyskusja na temat skuteczności suplementów wapnia i witaminy D w terapii kobiet dojrzałych trwa już od dłuższego czasu. Dopiero jednak najnowsze badania dostarczają rzeczywistych dowodów odnośnie do skutków uzupełniania zastępczej terapii hormonalnej podobnymi preparatami pomocniczymi. Okazuje się, że u kobiet stosujących suplementy diety ryzyko złamania szyjki kości udowej jest znacznie niższe niż u osób, które przyjmują jedynie hormony. Według dra Johna Robbinsa, prof. medycyny na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis, kobiety poddane hormonalnej terapii zastępczej rzadziej cierpią z powodu złamań, a suplementy wapnia i witaminy D dodatkowo poprawiają wytrzymałość ich kości.


Jak skutecznie wzmocnić kości po menopauzie?
Jak wskazują specjaliści, ok. połowa kobiet po 50 roku życia doświadczy złamania szyjki kości udowej w wyniku osteoporozy. Osteoporoza jest schorzeniem spowodowanym ubytkiem masy i gęstości kości, co sprawia, że stają się one delikatne i podatne na złamania. Jednym z kroków podejmowanych przez ginekologa stwierdzającego wystąpienie podobnego problemu jest zastosowanie zastępczej terapii hormonalnej. Korzystnie na stan kości wpływa również wapń, odpowiedzialny za ich wzrost, a także witamina D, pomagająca organizmowi w przyswajaniu wapnia.


Nie jest do końca jasne, czy suplementy tych składników odżywczych są równie pomocne w utrzymaniu mocnych kości, co ich naturalne źródła, np. dieta. Amerykańska instytucja U.S. Preventive Service Task Force przeprowadziła badanie nad efektami przyjmowania 1000 mg wapnia i 400 jednostek międzynarodowych (IU) witaminy D dziennie. W jego wyniku badacze doszli do wniosku, że kobiety nie powinny przyjmować suplementów tych związków, ponieważ dostępne dowody nie są wystarczająco silne, aby ukazać rzeczywistą korzyść płynącą z ich stosowania. Co więcej, specjaliści dodali, że nieznane są im skutki spożywania większych dawek suplementów.


W nowym badaniu poddano analizie dane dotyczące ok. 30 000 kobiet w wieku postmenopauzalnym (50-79 lat), wśród których wiele przyjmowało hormonalną terapię zastępczą – sam estrogen lub połączenie estrogenu i progesteronu. W testach mających na celu określenie wpływu witaminy D i wapnia na stan kości udział wzięło ponad 16 000 kobiet. Losowo przydzielono im terapie polegające na przyjmowaniu środków placebo lub 1000 mg wapnia i 400 IU witaminy D dziennie.


Czy suplementy wapnia i witaminy D są naprawdę skuteczne?
Według naukowców, w redukcji ryzyka złamań kości najskuteczniejsza okazała się terapia łącząca hormony z suplementami diety – zmalało ono prawie o 60%. Generalnie, w przypadku stosowania leczenia łączonego współczynnik złamań szyjki kości udowej wynosił 11/10 000, a u kobiet polegających jedynie na hormonalnej terapii zastępczej – 18/10 000. Badane spożywające wyłącznie suplementy diety obarczone były ryzykiem złamań wynoszącym 25/10 000. Gdy nie stosowały żadnej z tych terapii, prawdopodobieństwo komplikacji wynosiło 22/10 000.

Naukowcy nie dowiedzieli się jednak, czy stosowanie suplementów pojedynczo, czyli jedynie wapnia lub witaminy D, także przynosi korzyści. Wszystkie badane przyjmowały jednocześnie oba związki. Nie wiadomo też zbyt wiele o optymalnym dawkowaniu suplementów. Badacze zauważyli jedynie, że kobiety przyjmujące dziennie co najmniej 1200 mg wapnia pochodzącego z suplementów i diety uzyskały najlepsze efekty. Podobnie działo się w przypadku zwiększonego spożycia witaminy D.

Dr Robbins podkreśla, że w przypadku, gdy kobieta przyjmuje hormony i inne leki wzmacniające kości, powinna także stosować suplementy wapnia i witaminy D lub pomyśleć o diecie bogatej w te składniki. Dr Jill Rabin z Long Island Jewish Medical Center w Nowym Jorku również nie widzi przeciwwskazań do przyjmowania podobnych suplementów, chyba że u kobiety występują skutki uboczne, takie jak zaparcia. Podsumowuje jednak, że wystarczającą ilość wapnia i witaminy D możemy dostarczyć organizmowi wraz z pożywieniem, dodając, że jest to najbardziej bezpieczna oraz najskuteczniejsza droga do wzmocnienia kości. O naturalnych źródłach obu składników odżywczych przeczytasz na abcZdrowie.pl.