Jak jedzenie wpływa na nasze samopoczucie?

Ciągle narzekasz na zły nastrój? Tłumaczysz to sobie zmęczeniem, przepracowaniem, migreną? Być może nie tędy kierunek. Badania mówią wyraźnie – na nasze samopoczucie wpływa też co, to jemy. A to oznacza, że lekką depresją możemy zwalczyć drobnymi przyjemnościami.


Ciekawe badania w tej sprawie przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu w Würzburgu w Niemczech. 80 kobiet i 80 mężczyzn zostało poproszonych o wypełnienie ankiety mierzącej poziom ich depresji (skala depresji wg Becka). Następnie każdy z nich oglądał 3 klipy filmowe: smutny, neutralny i szczęśliwy. Po obejrzeniu filmów uczestnicy zostali poproszeni o wypicie płynów i opis tego, jak im smakowało.


Okazuje się, że ci, którzy mieli więcej punktów na skali lęku i depresji byli bardziej wrażliwi na smaki słodkie i gorzkie po obejrzeniu radosnych i smutnych filmów.

Naukowcy nie są pewni, jaka jest dokładna zależność między nastrojem, a wpływem na wrażliwość i smak, ale podejrzewają, że jest to związane z naszym systemem neuroprzekaźników, czyli substancji chemicznych w naszych mózgach. Co więcej, sugerują, że ich odkrycie może oznaczać, że lekko przygnębieni ludzie są szczególnie zagrożone ryzykiem posiadania niezdrowych nawyków żywieniowych.


Jedno jest pewne - zmiany w diecie mogą doprowadzić do zmian w strukturze naszego mózgu (chemicznie i fizjologicznie), co może prowadzić do zmiany samopoczucia na lepsze. Aby tak się stało postaw na kwasy OMEGA 3, czyli jedz ryby lub na przykład orzechy włoskie. Nie zapominaj też o śniadaniu – badania pokazują, że to najważniejszy posiłek dnia wpływający na nasze zmęczenie i samopoczucie.


Rano jedz dużo błonnika i składników odżywczych, niektóre białka i pełnoziarniste węglowodany. Postaw na dietę śródziemnomorską i witaminę D. Dieta śródziemnomorska zawiera wiele owoców, orzechów, warzyw, zbóż, roślin strączkowych i ryb - z których wszystkie są ważnym źródłem składników odżywczych związanych zapobiegania depresji, witamina D zwiększa poziom serotoniny w mózgu. Staraj się też pić mniej kawy albo nawet na jakiś czas zaprzestaj jej picia – po kilku tygodniach (2 – 3) oceń, czy czujesz się lepiej.

Zdrowe jedzenie wpływa też na naszą koncentrację. Przekonały się o tym władze szkoły w Appleton (Wisconsin). Placówka postanowiła zmienić nawyki żywieniowe panujące w stołówce. Wycofano standardowe posiłki, takie jak frytki, czy hamburgery. Zlikwidowano również automaty z colą i słodyczami. W zamian zaczęto serwować sałatki, warzywa, pieczywo pełnoziarniste, świeżą wodę i mięso przyrządzane zgodnie z zdrowymi przepisami. Wyniki były oszałamiające: polepszyły się oceny, mniej uczniów chodziło na wagary, zaobserwowano mniej bójek i kłótni.

Warto postawić na zdrową dietę. Nastrój, ciało, zdrowie, libido, wygląd, zachowanie, myśli, sen, witalność, a nawet IQ są pod wpływem tego, co jemy. A nie warto poprzez dietę psuć sobie samopoczucia.