Nieatrakcyjne opakowania papierosów w walce z nałogiem

Trostle
Specjaliści od lat próbują uprzykrzyć palaczom życie i uświadomić im, jak wielkie zagrożenie niosą sobie i otoczeniu. W wielu krajach zabroniono palenia tytoniu w miejscach publicznych, a na opakowaniach umieszczono slogany, ostrzegające przed konsekwencjami zdrowotnymi, wynikającymi z wdychania dymu papierosowego. Choć liczba osób uzależnionych od tytoniu stopniowo spada, władze australijskie postanowiły ułatwić swoim obywatelom rzucenie nałogu, wprowadzając nowe opakowania papierosów.


Nowa metoda walki z nałogiem papierosowym
Od 1 grudnia 2012 roku wszystkie papierosy w Australii sprzedawane są w brązowym, prostym opakowaniu, na którym widnieje graficzne ostrzeżenie przed skutkami palenia, zajmujące 3/4 jego powierzchni. Na produktach takich nie widnieje logo ani znak towarowy producenta. Nazwa zapisana jest małym drukiem w dolnej części opakowania. Jak na razie jest to jedyny kraj na świecie, który wprowadził podobną metodę walki z nałogiem tytoniowym. Australijskie władze pragną w ten sposób zniechęcić do palenia papierosów najmłodsze osoby. Specjaliści są bowiem zdania, że jeżeli człowiek nie popadnie w nałóg przed 26 rokiem życia, istnieje 99% szans, że nie nastąpi to już nigdy.

Jeszcze przed zupełnym wycofaniem ze sprzedaży papierosów z logo, czyli w czasie gdy na rynku dostępne były zarówno opakowania nowe, jak i tradycyjne, badacze australijscy postanowili sprawdzić, co o inicjatywie myślą sami palacze. Celem naukowców było określenie, czy wprowadzenie mniej atrakcyjnych opakowań wpłynie na zmniejszenie zainteresowania papierosami, zwiększenie świadomości społecznej w zakresie ich szkodliwości i zainspirowanie palaczy do rzucenia palenia.

W listopadzie 2012 roku, kiedy przeprowadzono analizę, 72% spośród 536 badanych paliło papierosy umieszczone w prostym opakowaniu, podczas gdy pozostali palacze (28%) nadal kupowali tytoń z logo producenta i niewielkim ostrzeżeniem zdrowotnym. Uczestnicy zostali zapytani o to, czy są zadowoleni ze swoich papierosów w równym stopniu jak rok wcześniej oraz czy uważają, że jakość tytoniu uległa zmianie. Następnie badani ujawnili, jak często myślą o szkodliwym wpływie palenia i o porzuceniu nałogu. Na koniec uczestnicy wyrazili swoje zdanie na temat zmiany wyglądu opakowań papierosów.


Walory estetyczne papierosów ważniejsze niż smak?
Badacze zauważyli, że odpowiedzi osób z obu grup (palących papierosy z nowych i tradycyjnych opakowań) nie różniły się zbytnio w kwestiach zagrożeń niesionych przez tytoń i częstości, z jaką o nich myśleli. Jednak osoby kupujące brązowe opakowania z dużym ostrzeżeniem popierały kampanię antynikotynową dużo częściej niż te, które wybierały papierosy oznaczone nazwą producenta. Co więcej, zwolennicy prostych opakowań byli znacznie mniej zadowoleni z jakości palonego tytoniu i częściej twierdzili, że palenie nie przynosi im takiej satysfakcji, jak rok wcześniej. Osoby te były bardziej skłonne rzucić nałóg tytoniowy (o czym myślały co najmniej raz dziennie przez ostatni tydzień) i określały ten cel swoim priorytetem częściej niż uczestnicy badania wybierający papierosy w tradycyjnym pudełku.

Im szybciej zbliżał się termin wprowadzenia przepisów dotyczących sprzedaży papierosów, tym bardziej zbliżone do siebie były odpowiedzi badanych w zakresie atrakcyjności palenia. Naukowcy podejrzewają, że sytuacja ta wynikała z ograniczonej możliwości nabycia papierosów oznaczonych logo producenta.

Jak podsumowują badacze, szczególnie ważnym odkryciem był fakt, że palacze wybierający proste opakowania częściej niż osoby kupujące opakowania tradycyjne myśleli o rzuceniu palenia, a pozbycie się nałogu uczynili swoim priorytetem. Tymczasem, im częściej pojawia się myśl o uwolnieniu się od uzależnienia nikotynowego, tym większe prawdopodobieństwo podjęcia rzeczywistej próby w tym kierunku. Specjaliści dodają, że jak dotąd, efekty wprowadzenia zakazu sprzedaży papierosów w opakowaniach z logo zgodne są z celami ustawodawców. W kolejnych badaniach naukowcy skupią się na długotrwałych skutkach ujednolicenia stylistyki papierosów oraz na jej wpływie na najmłodszych palaczy.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
PILNE! 0 0Jest wyrok TSUE ws. Polski! To w praktyce cofa całą pisowską reformę sądownictwa
POLECAMY 0 0Nigdy się nie poddawaj – tego uczy kino. 10 tytułów, które powinien zobaczyć każdy mężczyzna
Volvo 0 0W mieście Volvo ci więcej. Kompaktowy XC40 to SUV gotowy na (prawie) wszystko
dadHERO 0 0Prawie półtora miliona złotych na polską planszówkę. Skąd ten sukces gry "Beyond Humanity:Colonies"?
0 0Najmłodsza miliarderka się bogaci. Poruszenie w świecie mody
WYWIAD 0 0"Żenujące". Były sołtys Rytla nie ukrywa, co myśli o reportażu Superwizjera o Beacie Szydło
0 0Wyrok za niski? Wnuk Wałęsy do więzienia może trafić na dłużej