Dopadło Cię przesilenie jesienne? Podpowiadamy jak zapobiegać przemęczeniu i apatii

[url=http://tinyurl.com/m4zht9l] Nie daj się przesileniu [/url]
Nie daj się przesileniu shutterstock.com
Walczysz z ciągłym zmęczeniem? Nie masz na nic siły i najchętniej znowu masz ochotę iść spać lub leżeć leniwie na kanapie? Wyprzedź przesilenie jesienne – jest sposób na pokonanie przemęczenia i apatii.


Walczysz z ciągłym zmęczeniem? Nie masz na nic siły i najchętniej znowu masz ochotę iść spać lub leżeć leniwie na kanapie? Wyprzedź przesilenie jesienne – jest sposób na pokonanie przemęczenia i apatii.

Częściej chorują kobiety

- CSF, bo tak w skrócie określa się tę chorobą, występuje dwa razy częściej u kobiet niż u mężczyzn i dotyczy głównie osób od 25 do 45roku życia. Przypadki CFS rozpoznaje się w wielu krajach rozwiniętych. Przewlekłe zmęczenie jest samo w sobie częstą dolegliwością i pojawia się nawet u 20% pacjentów poradni ogólnych – opowiada lekarz neurolog Katarzyna Toruńska.


Objawy kliniczne CFS pojawiają się zwykle nagle u aktywnej wczesniej osoby. Infekcja grypopodobna, przewlekły niedobór witaminy D3 i niedobór magnezu mogą powodować zaburzenia snu, koncentracji uwagi, zmęczenie mięśni, kołatania serca, drętwienia , mrowienia kończyn. Wielu pacjentów zgłasza objawy CFS włącznie z zaburzeniami sfery poznawczej po intensywnym wysiłku fizycznym i innych czynnikach stresowych. Większość pacjentów pomimo objawów chorobowych, może nadal prowadzić życie rodzinne, pracować i wypełniać funkcje społeczne choć wymaga to od nich większego nakładu sił.

Jak zapobiegać zmęczeniu?

- Duże znaczenie ma tryb życia, czasem nawet niewielkie zmiany wystarczają, aby podnieść poziom energii i zapobiec nadmiernemu zmęczeniu – opowiada dr Katarzyna Toruńska.

Przede wszystkim należy postawić na zrównoważoną dietę z dużą ilością świeżych warzyw i owoców oraz na picie dostatecznej ilości wody. Istotne jest spożywanie zdrowych śniadań (najważniejszy posiłek w ciągu dnia), np. pełnoziarniste płatki z chudym mlekiem, garścią suszonych owoców, sokiem owocowym, dostarczanie produktów bogatych w witaminy z grupy B, które pomagają uwolnić energię z pokarmów, np. płatki śniadaniowe, chleb, rośliny strączkowe, mięso, nabiał i zielone warzywa. Cenne może okazać się również żelazo (czerwone chude mięso, drób, ryby, rośliny strączkowe, buraczki, orzechy, ziarna i zielone warzywa liściaste), a także chrom (brokuły, cebula, drożdże, grejpfruty, gruszki, jabłka, jogurt naturalny, miód, ogórki, pieczarki, pomarańcze, pietruszka, sałata, ser żółty, wołowina).


Równie ważną rolę odgrywa sen, który powinien być regularny i wystarczająco długi (w nocy powinno się spać około 6 - 8 godzin). Codziennie przed snem powinno się wykonywać ćwiczenia w celu poprawienia krążenia, złagodzenia napięcia i rozluźnienia mięśni. Umiarkowany wysiłek fizyczny i świadome, prawidłowe oddychanie, tj. wdychanie nosem i wydychanie ustami pomagają zredukować poziom stresu. Wskazane jest także przyjmowanie magnezu oraz supelmentacja witaminy D3 przy jej niedoborach.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
POLECAMY 0 0"Cały dom robi we wiadra". Sławojki i wychodki w środku polskiego miasta
0 0Przekop mierzei przyciąga turystów. Nie wszyscy się cieszą
0 0Będzie nowy serial w świecie "Star Wars". Jest mroczny zwiastun

TRAGEDIA W TATRACH

ANETA OLENDER 0 0"Ludzie mają to gdzieś". Demontaż krzyża na Giewoncie to absurd, problem tkwi gdzie indziej
0 0Dzieci, dwie kobiety i Czech. Wiadomo, kim były osoby, które zginęły w Tatrach

TYLKO W NATEMAT

ELIZA MICHALIK 0 0Przestańcie mówić o “farmie trolli”. Oto, czym naprawdę jest afera w resorcie Ziobry
NOWE INFORMACJE 0 0Tak małżeństwo Szmydt wspólnie mogło niszczyć sędziów na Twitterze

DZIEJE SIĘ

0 0"Lodowiec cofnął się o 2 kilometry". Polak na własne oczy widział, co w Arktyce zrobiła zmiana klimatu
0 0Widać dym z kosmosu. Tak płoną lasy w Amazonii i na Syberii. To NIE JEST lokalny problem