Które owoce obniżą ryzyko cukrzycy typu 2?

tribp
Zjadanie owoców w całości, w szczególności borówek, winogron i jabłek, przyczynia się do obniżenia ryzyka cukrzycy typu 2 – donoszą naukowcy z Harwardzkiej Szkoły Zdrowia Publicznego (HSPH). Z drugiej strony, wypijanie dużych ilości soków owocowych związane jest z podwyższonym ryzykiem zachorowania. Jest to pierwsze badanie, które skupiło się na wpływie poszczególnych rodzajów owoców na prawdopodobieństwo wykształcenia cukrzycy.


Owoce najkorzystniejsze dla naszej krwi
Podczas gdy spożywanie owoców uważane jest za jedną z najskuteczniejszych metod zapobiegania cukrzycy, poprzednie badania ukazały rozbieżne wyniki w odniesieniu do konsumpcji różnych ich rodzajów. Wskutek nowego eksperymentu naukowcom udało się określić, które owoce obniżają ryzyko wystąpienia choroby – podkreśla starszy autor badania Qi Sun, adiunkt na Wydziale Żywienia Harwardzkiej Szkoły Zdrowia Publicznego.

Naukowcy poddali analizie dane zebrane w latach 1984–2008 od 187 382 uczestników na drodze 3 długoterminowych badań („Nurses' Health Study”, „Nurses' Health Study II” oraz „Health Professionals Follow-up Study”). Od razu wykluczono osoby, które w momencie rejestracji posiadały cukrzycę, choroby układu krążenia lub nowotwór. Okazało się, że w czasie trwania badania cukrzyca wykształciła się u 12 198 uczestników (6,5%). W jego trakcie naukowcy śledzili ogólną konsumpcję owoców oraz spożycie poszczególnych ich rodzajów – winogron, brzoskwiń, śliwek, morel, melonów, bananów, jabłek, gruszek, pomarańczy, grejpfrutów, truskawek i borówek. Co więcej, skupili się oni na ilości wypijanych soków owocowych, przede wszystkim z pomarańczy, jabłek i grejpfrutów.

Stwierdzono, że osoby, które jadły co najmniej 2 porcje poszczególnych owoców tygodniowo (w szczególności borówek, winogron i jabłek) obniżyły ryzyko wykształcenia cukrzycy typu 2 o 23% w porównaniu z uczestnikami, którzy spożywali mniej niż jedną porcję tych produktów miesięcznie. Z drugiej strony, badani, którzy wypijali co najmniej jedną porcję soków owocowych dziennie, zwiększyli ryzyko zachorowania o 21%. Naukowcy dowodzą, że zamieniając 3 porcje napojów owocowych tygodniowo na całe owoce, można ograniczyć ryzyko cukrzycy o 7%.


W wyniku badania okazało się także, że indeks glikemiczny owoców (określający, jak szybko zawarte w nich węglowodany zwiększają poziom cukru we krwi) nie wpływał w znaczący sposób na ryzyko cukrzycy typu 2. Z drugiej strony jednak, wysoki indeks glikemiczny soków owocowych, które transportowane są wzdłuż przewodu pokarmowego szybciej niż bogate w błonnik owoce, tłumaczy, dlaczego w wielu przypadkach zwiększają one ryzyko zachorowania.

Owoce a soki owocowe
Przypuszcza się, że korzystne działanie poszczególnych owoców na organizm ludzki może wynikać z zawartych w nich składników. Dla przykładu, na drodze wcześniejszych badań udowodniono, że antocyjany znajdujące się w jagodach i winogronach obniżają ryzyko zawału serca. Jednak w celu określenia, które składniki owoców najskuteczniej obniżają prawdopodobieństwo cukrzycy, konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych testów.

Zdaniem głównego autora badania, Isao Muraki z Wydziału Żywienia Harwardzkiej Szkoły Zdrowia Publicznego, wyniki badania potwierdzają trafność zaleceń lekarzy i dietetyków, chwalących zalety spożywania całych owoców, jednak odradzających picie soków owocowych przez osoby szczególnie narażone na cukrzycę. Odkrycie naukowców może pomóc w ulepszeniu podobnych rekomendacji, ułatwiając zapobieganie schorzeniu.

Naukowcy spostrzegli, że różne owoce w odmienny sposób wpływają na ryzyko cukrzycy. Z eksperymentu wynika, że czarne jagody redukują je o 26%, winogrona i rodzynki o 12%, suszone śliwki o 11%, jabłka i gruszki o 7%, banany i grejpfruty o 5%, brzoskwinie, morele i śliwki o 3%, a pomarańcze o 1%. Okazało się także, że spożywanie truskawek i melonów powoduje niewielki wzrost prawdopodobieństwa zachorowania – odpowiednio o 3 i 10%. Autorzy badania przypominają jednocześnie, że oprócz diety istnieją także inne metody zapobiegania cukrzycy typu 2, takie jak kontrolowanie wagi i uprawianie sportu.

Szczegółowe informacje na temat znaczenia diety w profilaktyce cukrzycy znajdziesz na abcZdrowie.pl.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
WYWIAD 0 0Wyślij kartkę do 5-letniej Natalki! Mama przekłada święta i prosi internet o pomoc
0 0Mamy najgorszych szefów w Europie. To, co fundują rodzicom, woła o pomstę do nieba
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Te nieszczęsne mapy są w każdym odcinku. "Iwan Groźny z Treblinki" to i tak świetny serial
DADHERO.PL 0 0Co się dzieje, gdy wrzucasz do sieci zdjęcia swoich dzieci? Zanim to zrobisz, przeczytaj ten tekst
O TYM SIĘ MÓWI 0 0"Czekamy na zarzuty". Księgowy, emerytka, gospodyni – to oni tworzą Lotne Brygady Opozycji
0 0Dwóch podejrzanych o terroryzm w rękach ABW. Wzorem dla nich był Breivik
Actina Pact 0 0Dzisiaj tworzą zaplecze polskiego e-sportu. Wcześniej Actina celowała w nieco inny target
POLECAMY 0 0"Watchmen" to telewizyjne wydarzenie na miarę "Czarnobyla". Ale serial HBO wkurzył Amerykę
0 0"Skończyła się władza totalna". Senacka większość anty-PiS potwierdzona
0 0Koszmarny sen PiS w Senacie trwa. Wicemarszałkiem wybrano Michała Kamińskiego
0 0Wiemy, ile Polacy zamierzają wydać na tegoroczne Święta. To mało czy dużo?
0 07-latek zostawił na zajezdni ważny list. Zainteresował się tym wiceprezydent Poznania
POLECAMY 0 0Polacy sprzątają Himalaje. Andrzej Bargiel wziął worki i poszedł na lodowiec. "Ilość śmieci szokuje"
0 0Jak zaplanować urlop w święta? W prosty sposób można dostać kilkanaście dni wolnego