Sport nie zawsze zdrowy dla serca

Ed Yourdon
Nie warto przemęczać się na siłowni, ponieważ zbyt intensywny wysiłek fizyczny może mieć katastrofalny wpływ na serce. Lekarze ostrzegają, że jedynie umiarkowana ilość sportu jest dla nas korzystna. Aktywność, która przez wielu uważana jest za receptę na długowieczność, w nadmiarze może przyczynić się do przedwczesnej śmierci.


Kiedy sport zaczyna szkodzić sercu?
Zdaniem lekarzy, chociaż regularne ćwiczenia o umiarkowanej intensywności, takie jak jogging, są korzystne dla organizmu ludzkiego, w sporcie łatwo o przesadę. Po analizie licznych badań, skupiających się na zdrowiu biegaczy, stwierdzili oni, że odpowiednio dawkowana aktywność fizyczna wpływa na zdrowie i długość życia w pozytywny sposób. Jednak biegając zbyt szybko, pokonując zbyt długie dystanse i pozostając aktywnym przez zbyt wiele lat, człowiek może nieumyślnie przyspieszyć własną śmierć.


Wyniki badania przeprowadzonego przez amerykańskich kardiologów i zapalonych biegaczy, Jamesa O’Keefe z ośrodka Saint Luke’s Mid America Heart Institute i Carla Lavie z John Ochsner Heart and Vascular Institute in New Orleans, ukazały się na łamach magazynu „Heart”. Tym, którzy preferują treningi o wysokiej intensywności, autorzy doradzają ograniczenie ich długości do 30-50 minut dziennie. Bieganie maratonów nie powinno być sposobem na budowanie kondycji – podobny dystans można pokonać raz na jakiś czas lub wręcz raz w życiu – zapewniają specjaliści. Wysoki wysiłek fizyczny utrzymujący się dłużej niż 1-2 godziny może skutkować uszkodzeniami serca, powodując rozciąganie, nadrywanie i zabliźnianie się jego tkanek, co zwiększa ryzyko niebezpiecznych zaburzeń rytmu serca.


Umiar sposobem na długowieczność
Inne badania dostarczają podobnych wyników. Ukazują one, że sport, podobnie jak wiele czynności w naszym życiu, powinien być uprawiany z umiarem. Pierwsze z owych badań przeanalizowało stan zdrowia ponad 50 000 osób nieprzekraczających 30 roku życia, w tym 14 000 biegaczy. Ukazało, że aktywni fizycznie uczestnicy obarczeni byli o 19% niższym ryzykiem śmierci niż pozostali badani. Jednak po dogłębnej analizie naukowcy zauważyli, że korzyści zdrowotne dotyczyły jedynie tych osób, które biegały od ok. 8 do 30 km tygodniowo. Młodzi ludzie preferujący dłuższe przebieżki nie byli w lepszej sytuacji niż osoby bierne fizycznie. Co więcej, okazało się, że najkorzystniejsza szybkość biegu to ok. 10 km/h. Pozytywnie na długość życia nie wpływa także sport uprawiany codziennie – biegać powinno się od 2 do 5 razy w tygodniu – zapewniają autorzy badania.


Tymczasem, jak podaje prof. Sanjay z Uniwersytetu w Londynie, sportowcy w średnim wieku, którzy uprawiali sport przez wiele dziesiątek lat, obarczeni są podwyższonym ryzykiem arytmii serca. Jak podaje, wystąpienie migotania przedsionków jest u nich pięciokrotnie bardziej prawdopodobne niż u osób, które stronią od wysiłku fizycznego. Z badania wynika, że na wspomnianą przypadłość cierpi aż 40% byłych sportowców. Szczególnie niebezpieczne jest migotanie komór, które skutkować może nagłą śmiercią sercową. Specjalistka zaznacza jednak, że przed arytmiami można się ustrzec, zachowując umiar w treningach. Z drugiej strony bowiem, aktywność fizyczna praktykowana 5 dni w tygodniu przez ok. 30 minut zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej o 50%, a do tego wydłuża życie.

Jak wynieść najwięcej korzyści ze sportu?
Jak podsumowują swoje badanie kardiolodzy O’Keefe i Lavie, aby uzyskać jak najlepsze efekty z ćwiczeń, należy uprawiać sport o umiarkowanej intensywności. Jeżeli ktoś zamierza pobiec w maratonie na igrzyskach w Rio w 2016 roku, będzie musiał poświęcić wiele czasu i wysiłku na przygotowania. Jeżeli natomiast czyimś celem jest utrzymać się przy życiu i zdrowiu pozwalającym na obejrzenie w 2052 roku olimpiady z trybun, powinien korzystać z mniej obciążających organizm form aktywności – podkreślają lekarze.

Ellen Mason, pielęgniarka z Brytyjskiej Fundacji Chorób Serca (British Heart Foundation), jest zdania, że umiarkowany wysiłek fizyczny może obniżyć ryzyko śmierci z powodu chorób serca nawet o połowę, dlatego też każda osoba dorosła powinna uprawiać sport 4 razy w tygodniu przez co najmniej 30 minut.