Pozycję siedzącą możesz przypłacić życiem!

Fotolia
Spędzanie zbyt wielu godzin w pozycji siedzącej może okazać się śmiertelne dla starszych kobiet. Nawet jeżeli regularnie chodzą na siłownię. Badacze dowodzą bowiem, że ograniczona aktywność fizyczna może się wiązać ze zwiększonym ryzykiem chorób serca i nowotworów.


Siedzenie tak szkodliwe jak palenie?
W badaniu poddano analizie dane dotyczące niemalże 100 000 kobiet w wieku postmenopauzalnym, pochodzących z różnych części Stanów Zjednoczonych. Naukowcy z Uniwersytetu Cornell w stanie Nowy Jork ocenili, jak dużą część dnia spędzały one w pozycji siedzącej lub leżącej (co obejmowało m.in. jedzenie przy stole, jazdę samochodem, oglądanie telewizji, a także drzemki w ciągu dnia), a następnie po ok. 12 latach sprawdzili stan zdrowia uczestniczek. Okazało się, że im dłużej kobiety przebywały w pozycji siedzącej, tym bardziej narażone były na śmierć w okresie obserwacji. W ten sposób naukowcom udało się dostarczyć kolejnego dowodu na związek pomiędzy siedzącym trybem życia a chorobami chronicznymi.

Od dawna wiadomo, że brak aktywności fizycznej jest szkodliwy dla zdrowia. Niektórzy specjaliści twierdzą wręcz, że siedzenie jest równie niebezpieczne jak palenie. Chociaż teza ta może być nieco wyolbrzymiona, warto jak najwcześniej zacząć pielęgnować zdrowe zwyczaje. W ten sposób prawdopodobieństwo, że będą nam one towarzyszyły przez całe życie, wzrośnie. A im dłużej będziemy prowadzić zdrowy styl życia, tym więcej uzyskamy korzyści.

Siedzący tryb życia = choroby serca i nowotwory
Dane dotyczące kobiet zebrano na drodze wywiadów, kwestionariuszy oraz badań medycznych. Łączny czas braku aktywności obliczono, dodając liczbę godzin spędzaną na siedzeniu oraz leżeniu i odejmując od tej wartości czas snu. W ten sposób naukowcy wyszczególnili 4 grupy kobiet – te, które pozostawały nieaktywne poniżej 4 godzin, od 4 do 8 godzin, od 8 do 11 godzin i ponad 11 godzin. Następnie, aż do 2010 roku rejestrowali oni wszystkie przypadki śmierci uczestniczek badania.


W badaniu uwzględniono także wiele czynników, które mogły wpłynąć na siłę związku między siedzącym trybem życia i śmiertelnością, takich jak rasa, wykształcenie, wskaźnik BMI, spożywanie alkoholu, palenie tytoniu, stosowanie hormonów, mieszkanie w pojedynkę czy historia chorób przewlekłych. Okazało się, że najmniej aktywne były uczestniczki rasy innej niż biała, o niższym wykształceniu, wysokim BMI, palące i o słabym zdrowiu. W ciągu 12 lat obserwacji zmarło 13 316 kobiet, czyli ponad 14%. Generalnie siedzący tryb życia związany był z większym ryzykiem śmierci z dowolnej przyczyny, a w szczególności z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego (np. udaru mózgu) i raka.

Jak zwiększyć aktywność seniorek?
Ciekawego spojrzenia na styl życia starszych kobiet dostarczyli także bostońscy naukowcy. Udowodnili oni, że kobiety takie są nieaktywne fizycznie przez około 2/3 czasu po przebudzeniu. Jednak nie znaczy to, że cały czas siedzą w miejscu – podkreśla Eric Shiroma z ośrodka Brigham and Women's Hospital. Często, bo aż około 9 razy w ciągu godziny, wstają one i wykonują krótkie aktywności.

W badaniu przeprowadzonym przez Shiromę udział wzięło ponad 7000 kobiet o średniej wieku wynoszącej ok. 71 lat. Zostały one wyposażone w urządzenia mierzące ruch, nazywane akcelerometrami. Przez tydzień zakładały sprzęt tuż po przebudzeniu i zdejmowały przed snem. Okazało się, że kobiety były nieaktywne przez 65,5% dnia, czyli ok. 9,7 godzin. Naukowcy zauważyli, że uczestniczki doświadczały ok. 86 okresów braku aktywności dziennie, co oznacza, że wstawały średnio 9 razy w ciągu godziny. W przypadku kobiet starszych i cięższych, okresy nieaktywności były dłuższe, a przerwy rzadsze.

Jak podkreśla dr Yonette Davis, geriatra z nowojorskiego Brooklyn Hospital Center, starsze osoby powinny stworzyć nowy plan dnia. Wraz z zakończeniem aktywności zawodowej czy opieki nad dziećmi, powinny one znaleźć sobie inne zajęcia. Specjalistka sugeruje częstsze wyjścia z przyjaciółmi, wolontariat, zaangażowanie się w życie kościoła czy powrót do szkoły. Najgorsze, co może zrobić senior, jest bowiem całkowita rezygnacja z jakiejkolwiek aktywności.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
Reserved 0 0Reserved pokazuje inną twarz lat 80. Wieczorowa kolekcja bierze z nich to, co najlepsze
T-mobile 0 0Zachwyciła go postać epizodyczna. Tomasz Raczek zwraca uwagę na szczegóły kultowego już filmu

MOTO

0 0Gdzieś już to widziałeś. Seat Tarraco to dobre… niemieckie auto – nie licz na hiszpański temperament
0 0Ten dziwoląg da się lubić. Nowy C-HR ma przekonać tych, którzy do tej pory mówili mu "nie"
Renault 0 0Łatwiejsza jazda. W tym modelu kierowca poczuje, co to znaczy prawdziwe wsparcie
INNPoland 0 0Wielka awaria w popularnym banku. Niektórym klientom wyzerowało konta