Czekolada, herbata i jagody, czyli co jeść, aby pokonać cukrzycę

brx0
Badacze z dwóch uczelni – University of East Anglia i King’s College London – zauważyli, że spożywanie związków należących do rodziny flawonoidów powiązane jest z niższą insulinoopornością i lepszą kontrolą poziomu cukru we krwi diabetyków. Składniki te, zawarte przede wszystkim w owocach i warzywach, zawierają przeciwutleniacze, które chronią komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi tlenem i innymi procesami molekularnymi.


Wpływ flawonoidów na ryzyko cukrzycy
Wyniki opublikowane w magazynie „Journal of Nutrition” ukazują, że wysokie spożycie jagód, herbaty, czekolady i innych produktów bogatych we flawonoidy, prowadzi do złagodzenia stanu zapalnego w organizmie, który w postaci przewlekłej skutkować może cukrzycą, otyłością, chorobami układu sercowo-naczyniowego i nowotworami. Jak tłumaczy prof. Aedin Cassidy z UEA, główna autorka badania, w którym udział wzięło blisko 2 tys. osób, analiza ta skupiła się na korzyściach płynących z konsumpcji niektórych podgrup flawonoidów. Naukowcy poświęcili najwięcej uwagi flawonom znajdującym się w ziołach i warzywach, takich jak pietruszka, tymianek i seler, oraz antocyjanom, które zawarte są m.in. w jagodach, czerwonych winogronach oraz innych owocach i warzywach zabarwionych na czerwono i fioletowo.


Jest to jedno z pierwszych tak dużych badań, które przyjrzało się wpływowi tych potężnych związków bioaktywnych na ryzyko cukrzycy – podają autorzy analizy. Już wcześniejsze testy laboratoryjne ukazały, że pokarmy zawierające flawonoidy mogą regulować poziom glukozy we krwi, zmniejszając prawdopodobieństwo rozwinięcia cukrzycy typu 2. Dotychczas nie wiedziano jednak zbyt wiele na temat ich wpływu na insulinooporność i stany zapalne w organizmie człowieka.


Jakie korzyści przyniosą flawony, a jakie antocyjany?
Badacze poddali analizie dane dotyczące prawie 2 tys. zdrowych kobiet, które wypełniły ankietę na temat stosowanej diety. Pozwoliła ona na określenie ogólnego spożycia flawonoidów oraz konsumpcji 3 podgrup związku. Następnie przyjrzano się próbkom krwi uczestniczek w celu zidentyfikowania stężenia glukozy i stanów zapalnych. Insulinooporność, czyli cechę charakterystyczną cukrzycy typu 2, oceniono na podstawie równania, w którym uwzględniono poziom insuliny na czczo i cukru.


Okazało się, że uczestniczki, które spożywały znaczne ilości antocyjanów i flawonów wykazywały niższą insulinooporność. Tak więc osoby włączające do diety produkty bogate w te związki – np. jagody, zioła i wino – są mniej podatne na rozwój cukrzycy typu 2. Co więcej, kobiety spożywające największe ilości antocyjanów rzadziej doświadczały przewlekłych stanów zapalnych. Tymczasem badane zjadające najwięcej flawonów posiadały korzystniejszy poziom adiponektyny, czyli białka pomagającego regulować szereg procesów metabolicznych, w tym stężenie glukozy. Niestety wciąż nie wiadomo, jaka zawartość tych związków w diecie konieczna jest do zmniejszenia ryzyka cukrzycy – podsumowuje prof. Cassidy.

Czekolada znów zalecana
Prof. Tim Spector z King’s College London stwierdził, że jest to ekscytujące odkrycie, które dowodzi, że niektóre produkty uważane przez nas za niezdrowe, takie jak czekolada i wino, mogą zawierać korzystne składniki. Jeżeli badaczom uda się zidentyfikować i oddzielić te substancje, możliwa będzie znaczna poprawa naszych nawyków żywieniowych. Istnieje wiele powodów, także genetycznych, dla których ludzie preferują określone pokarmy. Dlatego też przed dokładnym zbadaniem tych związków i określeniem ich wpływu na osoby ze wczesną cukrzycą, należy zachować ostrożność.

Jeżeli chodzi o czekoladę, prof. Cassidy doradza spożywanie niewielkich ilości właściwych jej rodzajów. Jak zaznacza, w testach klinicznych udowodniono, że spożycie czekolady zawierającej 50 mg flawonoidów (która została sporządzona na potrzeby badania) doprowadziło do zmniejszenia ciśnienia tętniczego i poprawy krążenia krwi, a także pomogło zachować zdrowie i elastyczność naczyń krwionośnych. Generalnie, ciemna czekolada zawiera większą ilość składników bioaktywnych. Dodanie niewielkiej jej ilości do zdrowej diety, bogatej w owoce i warzywa, może w znaczący sposób wpłynąć na zmniejszenie ryzyka chorób serca i cukrzycy typu 2 – mówi prof. Cassidy.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
POLECAMY 0 0Polacy sprzątają Himalaje. Andrzej Bargiel wziął worki i poszedł na lodowiec. "Ilość śmieci szokuje"
MOTO 0 0Skoda Kodiaq, Karoq, Kamiq. Nazwy podobne, ale auta różne. Najlepiej wyjaśnia to… Krystyna Czubówna
Fundacja Citi Handlowy 0 0Organizacje pozarządowe otrzymały wsparcie. Pomoc ma trafić do m.in. migrantów
ASZdziennikMotorola 0 07 pomysłów na wieczór, które są tak fajne, że aż szkoda ich nie wrzucić na Insta
0 0Możesz się pozbyć boomboxa. Ten niezniszczalny głośnik stanie się sercem każdej imprezy
0 0Przebranie Tosi na szkolny konkurs na ustach wielu Polaków. Zareagowała sama Tokarczuk
FELIETON LIBERSKIEGO 0 0Co po Tusku? Jeśli opozycja nie wyłoni jednego kandydata, przegra po raz kolejny
0 0Orędzie Dudy jak z kampanii. Cytował Morawieckiego i.... naprawił gafę Macierewicza
dad:HERO 0 0"Trzeba mieć do kogo wracać..." płk Kruczyński z GROM o tym, jak być komandosem i ojcem
0 0Czy kobiecy sutek zgorszył Moneta? Wyprosili matkę, teraz się tłumaczą