
Batory trans, scenariusz i reżyseria: Martyna Majewska, scenografia i kostiumy: Anna Haudek, muzyka: Dawid Majewski we współpracy z Ju Ghan.
Premiera: 31 grudnia 2015
Podróż jako środek do celu, jako wielka emigracyjna wyprawa, porzucenie miejsca niechcianego w poszukiwaniu lepszego, stanowi wdzięczny materiał literacki. Samo podróżowanie, choćby bez wyraźnej konkluzji, także okazuje się jednak nie tylko opisywalne, lecz inspirujące. Martyna Majewska sięgnęła po książkę Bożeny Aksamit o transatlantyku „Batorym” i toczącym się na nim życiu, aby dać oryginalną pożywkę językowi pantomimy. W debiutanckim spektaklu pomogła aktorom stworzyć bardzo dynamiczne kreacje, wyeksponować gimnastyczną sprawność i kaskaderskie niemal zgranie w scenach zbiorowych. Znakomita oprawa muzyczna i niebanalne operowanie światłem sprawiły zaś, że pomimo dosyć oszczędnej scenografii, przedstawienie uzyskało artystyczną pełnię. Kwadratowa, niezbyt duża, otwarta scena zapowiadała pewną kondensację, zważywszy na obecność – jak się później okazało, niemal nieustanną – siedmiorga aktorów i kontrabasisty.