• Prawo do błędu czy błądzenie wśród prawa?

    Media doniosły, że pani minister Emilewicz chciała dać początkującym przedsiębiorcom tzw. prawo do błędu. Mówiąc krótko, chodzi o abolicję dla tych przedsiębiorców, którzy wskutek niewiedzy, złej interpretacji przepisów, a nie z rozmysłem, złamali prawo. Organy państwa miałyby wówczas odstępować od przewidzianych prawem sankcji. Jej koledzy z rządu uznali ponoć, że pomysł jest bezzasadny. Zgadzam się – powinien być bezzasadny. I w należycie funkcjonującym państwie byłby zupełnie zbędny. CZYTAJ WIĘCEJ
  • Zacznijmy od akcyzowej równości

    Trzydzieści lat po upadku PRL Polacy piją, z grubsza rzecz biorąc, tyle samo. Co nie znaczy, że tak samo. Dlatego m.in., o czym już pisałem, pochodząca z 1982 roku ustawa o wychowaniu w trzeźwości jest dzisiaj w wielu punktach archaiczna i wręcz utrudnia skuteczną walkę z nieodpowiedzialnym piciem. Niestety, efekty dzielenia alkoholu na potencjalnie mniej i bardziej szkodliwy widać na każdym kroku. CZYTAJ WIĘCEJ
  • Test przedsiębiorcy, czyli podejrzany prywaciarz pod lupą

    Uszczelnienie systemu podatkowego, zwłaszcza w zakresie VAT, to jeden z największych sukcesów obecnie rządzącej ekipy. Im mniej nadużyć, tym większa stabilność budżetu. Nie trzeba tego szczegółowo wyjaśniać. W swoim zapale uszczelniania i usprawniania urzędnicy mogą zrobić jednak krok za daleko. Takim krokiem – nieobliczalnym w skutkach – byłoby wprowadzenie zapowiadanego „testu przedsiębiorcy”. Ów test ma wykrywać, czyje jednoosobowe firmy są firmami rzeczywistymi, a czyje tylko rozwiązaniem zastępującym etat. CZYTAJ WIĘCEJ
  • Polskę stać na wielkie projekty

    Jednym z największych sukcesów trzydziestu lat demokracji i wolnego rynku jest przywrócenie Polakom wiary w siebie. Pozbyliśmy się wielu kompleksów, odzyskaliśmy ufność we własne siły, a patriotyzm konsumencki zaczęliśmy traktować na serio. Ciągle jednak widać brak wiary w to, że potrafimy sobie poradzić z naprawdę dużymi i śmiałymi projektami. CZYTAJ WIĘCEJ
  • Wolność – kocham i rozumiem

    Nasza codzienność przynosi inflację wzniosłych słów. Takich, jak patriotyzm, poświęcenie, wolność. Wolność na ustach i na sztandarach mają wszystkie stronnictwa polityczne, a w jej imię dokonywane są i czyny pożyteczne, i także te budzące sprzeciw. Cena demokracji. Ale o wolności należy rozmawiać. I rozmawiamy, między innymi na zeszłotygodniowym seminarium, zorganizowanym przez Fundację „Teraz Polska”, Katedrę Bankowości, Finansów i Rachunkowości Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Koło Naukowe Negocjacji UW. CZYTAJ WIĘCEJ
  • Port czy pas transmisyjny?

    Bezrobocie – na szczęście – w ostatnich czterech latach przestało być problemem. Problemem stał się za to brak rąk do pracy. Otworzyliśmy swój rynek dla pracowników ze Wschodu, ale też i z państw azjatyckich. Jednak brak pracowników to nie tylko polski problem. Jeśli nie zmienimy prawa i przede wszystkim podejścia administracji, możemy stać się jedynie pasem tranzytowym w drodze na Zachód. CZYTAJ WIĘCEJ
  • Kierunek: akcyza

    Przygotowana przez Ministerstwo Finansów matryca VAT, która miała uporządkować chaotyczne stawki podatkowe, wzbudziła ostatecznie kontrowersje nie mniejsze, niż same stawki. Najbardziej przebiła się do opinii publicznej sprawa napojów z dodatkiem soku, dla których VAT miał wzrosnąć z 5% do 23%. VAT jednak w końcu trzeba będzie uporządkować, chociaż bez wątpienia w sposób bardziej przyjazny polskim producentom i konsumentom. Lecz jest jeszcze jeden obszar, w którym warto zabrać się za porządki. CZYTAJ WIĘCEJ
  • Wojna z samozatrudnieniem – więcej szkód, niż korzyści

    Czytam, Drodzy Państwo, że rząd wypowiada wojnę fikcyjnemu samozatrudnieniu. Cóż, temat nie jest nowy, ani wojna nie jest nowa. Toczył ją również poprzedni rząd. Teraz sito ma być jeszcze gęstsze i, wedle zapowiedzi urzędników Ministerstwa Finansów, nie prześlizgnie się przez nie żaden fałszywy przedsiębiorca. A może by tak, zamiast kombinować nad sitem, zastanowić się, co leży u źródła problemu? CZYTAJ WIĘCEJ
  • Relacje budowane z problemami – media i przedsiębiorcy

    Budowanie zaufania między światem mediów i światem biznesu to jedna sprawa – a umiejętność przekazywania dziennikarzom informacji przez przedsiębiorców to druga. Wcale nie mniej fundamentalna. I do tego wymagająca umiejętności z obu stron. O tym właśnie miałem przyjemność dyskutować tydzień temu podczas toruńskiego forum WELCONOMY, podczas panelu zorganizowanego przez Instytut Staszica. CZYTAJ WIĘCEJ
  • Pomoc potrzebującym nie zna granic

    Społeczne zaangażowanie biznesu to nie tylko przekazywanie środków na ważne społecznie cele, to przede wszystkim, co zawsze staram się podkreślać, partnerstwo przy ciekawych projektach. Zwłaszcza tych, które stawiają sobie ambitny cel pobudzenia naszej wrażliwości. Dlatego cykl filmów dokumentalnych, realizowanych przez Dominikę Kulczyk, Kulczyk Foundation i CNN zasługuje na zainteresowanie i uznanie. CZYTAJ WIĘCEJ