W naTemat jak zawsze trzymamy rękę na pulsie i właśnie rozpoczęliśmy nasz pierwszy, autorski cykl podcastów. Specjalnie w tym celu zbudowaliśmy studio podcastowe, w którym powstają nasze audycje. Teraz chcemy Wam pokazać naszych autorów i naszą ofertę.
W Stanach Zjednoczonych słucha ich już ponad 70 milionów ludzi i ta liczba nadal ma szybko rosnąć. O prawa do ekranizacji tych najlepszych walczy już nawet Hollywood. Podcasty – bo o nich mowa – to najgorętszy trend w mediach, a ich rynek rośnie jak na drożdżach także w Polsce. Grupa naTemat wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Właśnie startujemy z kompleksową ofertą różnorodnych audycji, których za chwilę będzie słuchać każdy, kto w Polsce słucha podcastów.
Te porównania do amerykańskiego rynku nie są przypadkowe. Za oceanem podcasty to dobro kulturowe, które wiele osób stawia już na równi z serialem czy muzyką. I jednocześnie ze wszelkich analiz wynika, że polski rynek podcastów będzie rósł równie szybko. A to oznacza, że nie może tam zabraknąć nikogo, kto chce się liczyć w swojej branży.
A czym w ogóle jest ten cały podcast?
Wszystko zaczęło się wcale nie tak niedawno, bo już w 2001 roku. To właśnie wtedy to hasło zasugerował brytyjski dziennikarz technologiczny Ben Hammersley. Termin podcast to połączenie dwóch słów: iPoda, który wtedy był kompletną nowością i wielkim przełomem, oraz broadcastu, czyli transmisji.
Sama formuła podcastów to radiowa audycja na sterydach. Na sterydach, bo możemy ją odtworzyć w dowolnej chwili na praktycznie dowolnym urządzeniu – choćby na smartfonie czy komputerze w domu. I jednocześnie podcastów nie trzeba tylko słuchać. Można je też oglądać. W naTemat oczywiście dajemy te wszystkie opcje.
A po co to akurat mi?
Już dzisiaj w polskiej sieci są dostępne setki, jeśli nie tysiące audycji tematycznych. Trendy są u nas takie same jak na zachodzie.
Oznacza to, że słuchacze (bądź widzowie) szukają audycji newsowych, politycznych, lifestyle’owych, społecznych, coachingowych i wreszcie tematycznych: od motoryzacji przez piłkę nożną po religię. Swoistym światowym fenomenem są podcasty oparte na tematyce true crime. Ich autorzy zagłębiają się w detale rzeczywistych zbrodni i przybliżają je swoim słuchaczom. My oczywiście też taki mamy.
Mówiąc wprost: podcast to nowa forma dotarcia do klienta. I to forma, która nie zdążyła go jeszcze znudzić. To gigantyczna przewaga podcastów nad tradycyjnymi nośnikami reklamowymi.
Dlaczego podcast w naTemat?
Powodów, które wyróżniają nas na tle konkurencji, jest co najmniej kilka.
1. Podcastów w Polsce słuchają ci sami ludzie, którzy czytają serwisy grupy naTemat. Według ostatnich dostępnych badań Nielsena na zlecenie serwisu Storytel podcastów słuchają już teraz:
– co piąty internauta w grupie 19-49 lat,
– co czwarty internauta w grupie 19-29 lat,
– osoby raczej zamożne i wielkomiejskie.
Właściwie identycznie przedstawia się profil czytelnika serwisów grupy naTemat. Stawiając na nas, masz większe szanse, żeby dotrzeć do klienta.
2. Nie nagrywamy w piwnicy ani w niepotrzebnej salce. Stworzyliśmy na potrzeby podcastów profesjonalne studio podcastowe. Wyposażyliśmy je w nowoczesny sprzęt audio/video, a całe pomieszczenie zostało wygłuszone pod okiem profesjonalistów w tej materii.
Dlatego każdy może mieć pewność, że pożądany materiał zostanie zrealizowany pod kątem audiowizualnym z najwyższą pieczołowitością.
3. Trafiamy do każdego. I to dosłownie "jak nie drzwiami, to oknem". Nasze podcasty są dostępne na każdej platformie, z której korzystają słuchacze. Nadajemy na YouTube, naszym facebookowym fanpage’u, w Spotify, w Apple podcasts, w Google podcasts, wreszcie we własnym playerze na stronie naTemat.pl.
4. Nasze podcasty tworzy mieszanka doświadczonych dziennikarzy z radia i telewizji oraz nowe talenty. Tomasz Ławnicki, twórca jednego z naszych cykli, posiada wieloletnie doświadczenie z Polskiego Radia. Aneta Olender swoje dziennikarskie szlify zebrała w regionalnej TVP, a Bartosz Godziński trafił do naTemat wprost z radia ZET Gold.
Anna Dryjańska z kolei prowadziła w naTemat swoje autorskie programy, które transmitowaliśmy na YouTube. Wreszcie Michał Jośko, Aleksandra Gersz oraz Kamil Rakosza. Nawet nie będziemy ich chwalić – po prostu posłuchajcie.
To jakie macie te audycje?
Na początek wystartowaliśmy z sześcioma programami. Każdy z nich dotyczy zupełnie innej tematyki, a więc jest też kierowany do innej grupy odbiorców.
1. poliTYka – pytamy polityków, ekspertki i aktywistów, jak to, co się dzieje w parlamencie, wpłynie na twoje życie
To cykl piętnastominutowych wywiadów o polityce. Stawiamy na konkrety, a nie domniemania. Sprawdzamy, co piszczy na Wiejskiej, jakie projekty chowają się w sejmowej "zamrażarce" i dlaczego to takie istotne. Krótko i na temat.
2. Morderstwo (nie)doskonałe – opowiadamy o zbrodniach, które po latach wciąż budzą emocje
Podcast, w którym wracamy do przestępstw, jakimi przed laty żyła cała Polska. Zarówno tych doskonałych, jak i… nie do końca. Co dzieje się ze sprawcami? Jaki jest dalszy los ofiar i ich bliskich? Co po latach mówią osoby związane ze śledztwem. Dodatkowo gośćmi będą osoby zawodowo związane z morderstwami.
3. naTematyka – tutaj liczymy na szczerość
Seria autorskich rozmów o szeroko rozumianym lifestyle’u. Chcecie poznać jedynego w Polsce kulturystę wegetarianina? Zastanawia was, co dzieje się u Mandaryny? Jesteście świadkami gorącej premiery kinowej czy na rynku muzycznym? To tematy, których możecie się tutaj spodziewać.
4. Spokojna głowa – czyli jak nie zwariować w tym świecie
Szalone tempo życia, stres, rytm wielkiego miasta (i nie tylko!), potrzeba ciągłej dostępności, to codzienność każdego z nas. Jak w tym szaleństwie zadbać o siebie, swoje relacje, swoje zdrowie psychiczne? Odpowiedzi na to pytanie, jak żyć i nie zwariować, będzie poszukiwała wraz z gości – ekspertami, lekarzami, psychologami, pasjonatami – prowadząca podcast "Spokojna głowa".
5. Zdrowie bez cenzury – wszystko, co ważne w tej istotnej kwestii
Zaczęło się od pandemii i koronawirusa, teraz rozmawiamy już o każdym temacie. Z podcastu "Zdrowie bez cenzury" dowiesz się wszystkiego, co istotne w kwestiach zdrowotnych. Choroby cywilizacyjne, epidemie, profilaktyka – o tym wszystkim ze swoimi gośćmi rozmawia zazwyczaj Anna Kaczmarek, która aktualnie jest zastępowana przez Alicję Cembrowską.
Autorki: Anna Kaczmarek / Alicja Cembrowska
To już się dzieje
To nie jest tak, że mówimy o jakiejś abstrakcji. Nasze podcasty to żaden plan, one są już dostępne w sieci. Zachęcamy i do słuchania, i do oglądania!