nt_logo

"Przed użyciem zapoznaj się...". Oklepana formułka zniknie z reklam leków. Co w zamian?

Beata Pieniążek-Osińska

13 kwietnia 2022, 09:36 · 3 minuty czytania
Nie usłyszysz już podczas reklamy leków oklepanej formułki: "przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki...". Zastąpią ją trzy inne nowe ostrzeżenia. Resort zdrowia doszedł bowiem do wniosku, że po kilkunastu latach dotychczasowa formuła nie spełnia już swojej roli, a wręcz tak się osłuchała, że jest ignorowana.


"Przed użyciem zapoznaj się...". Oklepana formułka zniknie z reklam leków. Co w zamian?

Beata Pieniążek-Osińska
13 kwietnia 2022, 09:36 • 1 minuta czytania
Nie usłyszysz już podczas reklamy leków oklepanej formułki: "przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki...". Zastąpią ją trzy inne nowe ostrzeżenia. Resort zdrowia doszedł bowiem do wniosku, że po kilkunastu latach dotychczasowa formuła nie spełnia już swojej roli, a wręcz tak się osłuchała, że jest ignorowana.
Już nie usłyszymy oklepanego ostrzeżenia w reklamach leków. Zastąpią go trzy nowe komunikaty. GARO/PHANIE/ East News

Przepisy dotyczące tego komunikatu, który pojawia się przy okazji reklamy leków, nie były bowiem zmieniane od 14 lat.

W tym czasie rynek reklamy produktów leczniczych rozwinął się i reklamy przeróżnych medykamentów słyszymy i oglądamy bardzo często. W nich pojawia się zaś ta sama, dobrze już każdemu znana, formułka: "Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu".


Wielu z nas zna ją już na pamięć, ale co bardziej istotne, przestał zwracać uwagę na jej treść, a niekiedy wręcz negatywnie ją odbiera, gdy w bloku reklamowym pojawi się kilka razy.

Dodatkowo firmy podając komunikaty o przeciwskazaniach próbowały "obejść" przekazywanie komunikatu o przeciwskazaniach przyspieszając tempo, w jakim był on recytowany.

Trzy nowe komunikaty

Minister zdrowia postanowił więc wprowadzić zmiany. Dotyczą one treści ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa stosowania produktu leczniczego we wszystkich trzech formach reklamy kierowanej do wiadomości publicznej - audiowizualnej, dźwiękowej i wizualnej.

Reklama produktu leczniczego ma - w myśl projektu noweli rozporządzenia - zawierać ostrzeżenie o następującej treści:

  • "To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą” albo
  • "To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”, albo
  • "To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Zwróć uwagę na przeciwwskazania. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”.

Jak podkreśla Ministerstwo Zdrowia w uzasadnieniu do projektu, obecne ostrzeżenie nie wykazuje "potencjału do budowania pożądanych postaw u odbiorców służących bezpieczeństwu stosowania produktów leczniczych zgodnie z ulotką".

Odbiorca reklamy - według MZ - ignorował ostrzeżenie ze względu na wielokrotne usłyszenie lub przeczytanie tej samej treści.

Nowe trzy wersje ostrzeżeń mają więc pomóc skoncentrować uwagę odbiorców reklamy na treści komunikatów. Zróżnicowanie wersji ostrzeżenia, jednak z zachowaniem głównego przekazu, ma zwracać naszą uwagę na nowy element reklamy oraz zawarty w nim przekaz.

Bez listy przeciwskazań

Dodatkową zmianą jest odejście od konieczności informowania w reklamie produktu leczniczego o przeciwwskazaniach do jego stosowania.

Wysłuchanie w reklamie takiej listy, często liczącej wiele pozycji, dodaktowo w przyspieszonym tempie, powodowało, że informacje były dla większości niezrozumiałe, a na pewno trudne do zapamiętaniania.

Nowe komunikaty zachęcają do przeczytania ulotki dołączonej do opakowana leku i to właśnie tam mamy podane wszelkie informacje dotyczące stosowania leku, jego działania, jak też przeciwskazań.

Co najmniej za rok

Ministerstwo Zdrowia przewidziało też okres przejściowy dla tych reklam, które już są na rynku.

Reklamy, których rozpowszechnianie rozpoczęto przed dniem wejścia w życie projektowanego rozporządzenia, niespełniające zawartych w nim wymogów, będą mogły być rozpowszechniane nie dłużej niż przez sześć miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Z kolei rozporządzenie ma wejść w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia.

Oznacza to, że reklam produktów leczniczych w starej wersji będziemy słuchać jeszcze co najmniej przez rok.

Czytaj także: https://natemat.pl/zdrowie/399945,polacy-siegaja-po-leki-przeciwbolowe-coraz-chetniej-skutki-moga-byc-grozne