Co to za badanie i dlaczego je robimy?
Internet otworzył przed mediami kosmos
możliwości, ale przy okazji postawił przed
nimi równie dużo wyzwań. Dziś twórcą
informacji, którą podchwyci „cały internet” może być każdy, choć nie każdy powinien. Bariera wejścia stała się bardzo niska, a momentami wręcz nawet zniknęła.
Wystarczy telefon w ręku i profil społecznościowy.
Największymi wydawcami na świecie są
dwie firmy, które z dziennikarstwem de
facto nie mają wiele wspólnego. Google
i Facebook – bo o nich mowa – mają po
prostu najwięcej czytelników i gigantyczny wpływ na media oraz rzeczywistość,
którą mogą kształtować. Wystarczy spojrzeć chociażby na ostatnie wybory w Stanach Zjednoczonych. Media i dziennikarze muszą działać w tym egzotycznym
i uzależniającym trójkącie.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak w tej rzeczywistości odnajdują się polscy internauci. Przy współpracy z Incredible Inspirations, platformą mentoringową Sebastiana Kulczyka, a także badaczami z Publicis Groupe, przygotowaliśmy raport pt. „Polak w internecie" o tym, jak naprawdę Polacy zachowują się i pozyskują informacje w internecie.
Badanie było podzielone na dwa etapy:
ilościowe i jakościowe, gdzie przez kilka tygodni badacze kontaktowali się
z internautami. Chcieliśmy zbadać, jak
dokładnie Polacy korzystają z mediów
internetowych, jak podchodzą do portali informacyjnych i kwestii wiarygodności treści. Czy w ogóle zdają sobie sprawę
z funkcjonowania fake newsów i baniek
informacyjnych? A jeśli tak, to czy ma to
dla nich znaczenie. Jaki portal jest dla
nich wiarygodny i czego tak naprawdę
od niego oczekują? Sprawdziliśmy też, co
właściwie jest w stanie przekonać Polaka
do zapłacenia za treść w internecie.
- Jakie cztery typy czytelników wyróżniamy?
- O czym najchętniej w internecie czytają Polacy?
- Czy ma dla nich znaczenie, kto jest autorem materiału?
- Dlaczego media tradycyjne tracą na wiarygodności względem internetu?
- Co przekona Polaka do płacenia za dostęp do artykułów i dlaczego mało kto chce to robić?
- Czy Polacy zdają sobie sprawę z istnienia baniek informacyjnych oraz profilowania treści?
- Czy weryfikują informacje, które do nich docierają?
- Które portale są najbardziej znane i wiarygodne, a które najmniej? I dlaczego?
- Jakich portali unikają i dlaczego?
- Jaka forma treści w internecie jest najlepsza, a jaka najmniej wiarygodna?
- Czy reklamy faktycznie wpływają na postrzeganie portalu?
- Jak właściwie konsumują portale internetowe?
- W jaki dokładnie sposób trafiają na portale internetowe?
Zobacz przykładowe slajdy z wynikami: