Kiedy jest najlepszy moment, żeby nauczyć dziecko oszczędzania? Zawsze! W końcu oszczędzanie to jeden ze sposobów na realizację marzeń, a przecież rodzicom powinno zależeć na tym, by ich pociechy mogły osiągać w życiu to, o czym marzą. Jednak wielu dorosłych nie wie (albo myśli, że nie potrafi), jak uczyć najmłodszych odpowiedzialności finansowej. Mogą to zmienić, bo z pomocą przychodzi im program "Misja Oszczędzanie", który jest częścią kampanii edukacyjnej "Misja Edukacja" Banku BNP Paribas.
Z badań przeprowadzonych w 2022 roku przez Bank BNP Paribas wyłania się obraz edukacji finansowej w polskich domach, w którym można dostrzec pewną sprzeczność. Jaką mianowicie? Otóż w Polsce z jednej strony aż 80 proc. rodziców daje swoim dzieciom kieszonkowe, z drugiej zaś aż 50 proc. z nich oczekuje, że to szkoła nauczy ich pociechy odpowiedzialnego gospodarowania przekazanymi przez nich środkami finansowymi. Połowa opiekunów myśli tak, ponieważ nie czuje się kompetentna, aby uczyć dzieci finansów.
Powody? Niektórzy dorośli mają trudności z oszczędzaniem, nie chcą więc edukować dzieci, skoro sami nie świecą przykładem na tym polu. Inni są zdania, że odpowiedzialność finansowa to temat, który zanudzi najmłodszych. Część uważa, że jest jeszcze za wcześnie na taką edukację z uwagi na wiek swoich pociech. Pozostali z kolei widzą w oszczędzaniu "zaciskanie pasa", czyli nieprzyjemną czynność, którą należałoby bliskim raczej "oszczędzić" w dzieciństwie. Niezależnie od motywów cedują na szkołę obowiązek edukacji dzieci w tym zakresie.
Tymczasem oszczędzanie może być inspirującym doświadczeniem dla rodziców i dzieci, wspólną przygodą w rodzinnym domu, a może i nawet świetną zabawą dla domowników, oczywiście pod warunkiem, że nauka gromadzenia oszczędności będzie prowadzona w ciekawy, przystępny i angażujący dla najmłodszych sposób. Z myślą o rodzicach, którzy chcą zostać finansowymi przewodnikami swoich dzieci, ale nie bardzo wiedzą, jak to zrobić, powstała akcja "
Misja Edukacja" organizowana i prowadzona przez Bank BNP Paribas.
Jeden z wiodących banków korporacyjnych w Polsce, chcąc wesprzeć edukacją finansową dzieci i młodzieży, stworzył autorski i innowacyjny program edukacyjny, który w rodzimej branży bankowości stanowi coś unikalnego. W jego ramach przeszkolono z finansów już ponad 110 000 dzieci! Sukces projektu sprawił, że jest on cały czas kontynuowany, przez co kolejni przedstawiciele i przedstawicielki najmłodszego pokolenia mogą zostać wyposażeni i wyposażone w bardzo przydatną w codziennym życiu wiedzę.
Od czasu swojej inauguracji, która miała miejsce w 2020 roku, kompleksowy program edukacji finansowej trzyma się swojego głównego celu, jakim jest przybliżanie dzieciom podstaw ekonomii poprzez kształtowanie w nich dobrych nawyków finansowych. Z każdą kolejną odsłoną jego twórcy rozszerzają go o kolejne zagadnienia istotne dla zarządzania finansami w młodym wieku. W tym roku skierowana do dzieci i rodziców oraz nauczycieli akcja edukacyjna Bank BNP Paribas została uzupełniona o temat oszczędzania.
Celem nowej kampanii pod nazwą "
Misja Oszczędzanie" jest edukowanie rodziców, jak wprowadzać dzieci w świat finansów i nauczyć je nawyku oszczędzania. Z pomocą doświadczonych ekspertów od finansów i psychologów "Bank Dobrych Decyzji", jak określa siebie bank z logo zielonej ikony z gwiazdami, przygotował i udostępnił szereg materiałów edukacyjnych, które pomogą dzieciom w skutecznej nauce oszczędzania.
Na odświeżonej stronie internetowej
www.misja-edukacja.pl w Strefie Rodzica można znaleźć artykuły i podcasty poruszające różne aspekty oszczędzania. Ich autorami są: dziennikarz ekonomiczny Maciej Samcik, socjolożka Natalia Tur, psycholożka Julia Izmałkowa, bloger finansowy Łukasz Grygiel, psycholożka Martyna Filipiak, pisarz Krzysztof Hanke, ekonomista Bartłomiej Biga oraz pisarz Tomasz Jaroszek. W autorskich materiałach przewodnicy po świecie finansów odpowiadają na najbardziej nurtujące rodziców pytania, które pojawiają się w ich głowach w sytuacjach, gdy chcą porozmawiać z dziećmi o oszczędzaniu pieniędzy.
Jak pisze w jednym z zamieszczonych na stronie tekstów poradnikowych psycholożka Martyna Filipiak, "edukacja finansowa to bardzo duży i istotny obszar nabywania wiedzy o otaczającym świecie i koniecznych do jej wykorzystania kompetencji. Od pieniędzy w dużym stopniu zależy też sporo aspektów naszego życia: komfort, opieka zdrowotna, rozwój, pasje i marzenia. Dlatego warto, abyśmy – podobnie jak uczymy nasze dzieci pisania, czytania, czy historii – dbali o rozwój ich kompetencji zarządzania finansami".
Z dostępnych na stronie "Misja Oszczędzanie" tekstów i audycji rodzice dowiedzą się, jak sprawić, by oszczędzanie kojarzyło się dobrze dzieciom. Uzyskają też wskazówki na temat tego, gdzie najmłodsi powinni trzymać swoje oszczędności. Poznają również sposoby zapanowania nad dziecięcą chęcią "chcę to teraz!", z którą często spotykają się, robiąc zakupy. Dodatkowo odkryją, jak uczyć oszczędzania dzieci rozpieszczane przez dziadków oraz rozwiążą dylemat, czy powinni kontrolować, jak ich pociechy wydają oszczędności.
Poświęcona oszczędzaniu edycja programu "Misja Edukacja" wyposaży też opiekunów w praktyczne i atrakcyjne z perspektywy dzieci narzędzia do kształtowania nawyków oszczędzania. Do dyspozycji oddano im kalkulator oszczędzania, aby razem z dziećmi policzyli, ile czasu potrzeba na spełnienie marzenia. Mogą też wydrukować i wypełnić wspólnie z pociechami plan oszczędzania na marzenia. Do rozwiązania mają zaś skarbonkowy quiz, dzięki któremu odkryją, jakim typem rodzica są, jeśli chodzi o swoją postawę wobec finansów dzieci.
Najnowsza kampania edukacji finansowej dla dzieci ma też wymiar szkolny. W zakładce Strefa Nauczyciela na stronie programu "Misja Edukacja" nauczyciele klas 1-6 szkół podstawowych znajdą dostęp do materiałów dydaktycznych zgodnych z podstawą programową i dopasowanych do wieku uczniów. Dzięki nim będą w stanie poprowadzić dla dzieci w szkołach interesujące i zrozumiałe lekcje o oszczędzaniu. Klasy, które dołączą do programu, mogą wziąć udział w dwóch konkursach plastycznych, by wygrać pieniądze i wycieczki.
"Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Dlatego pierwszy plan oszczędzania – do którego przekonamy swoje dziecko, by nauczyć je gromadzenia pieniędzy, bezpieczeństwa finansowego i odraczania przyjemności dla osiągnięcia jeszcze większej przyjemności – po prostu musi się udać". Niech te słowa, którymi zwraca się do rodziców dziennikarz finansowy Maciej Samcik w jednym z artykułów na stronie akcji "Misja Oszczędzanie", staną się zachętą dla opiekunów do wspólnej wyprawy z dziećmi w świecie kolejnej akcji Banku BNP Paribas.
Jeśli zatem chcecie sprawić, by oszczędzanie było prostsze i kojarzyło się ze spełnianiem marzeń, a także odnaleźć się w sytuacjach rodzicielskich, gdy dziecko mówi np. "To moje pieniądze, wydam je, na co chcę!" albo "Nigdy na to nie uzbieram…", to strona "
Misja Oszczędzanie" będzie jak najbardziej odpowiednim adresem do zdobycia pożądanej wiedzy. Grupami docelowymi programu edukacji finansowej Banku BNP Paribas są głównie rodzice dzieci w wieku 6-13 lata oraz nauczyciele szkół podstawowych. Powodzenia!
Materiał powstał we współpracy z Bankiem BNP Paribas