Piątkowo – filmowo. Specjalnie dla czytelników NaTemat filmy polecają: Agnieszka Grochowska - aktorka, Tomasz Raczek - krytyk filmowy, Adrian Panek - reżyser. Część propozycji już gościła w naszej rubryce. "Elenę" i "Nietykalnych" w zeszłym tygodniu polecała Grażyna Torbicka. Jeśli propozycje ponawiają Agnieszka Grochowska i Tomasz Raczek, oznacza to tylko jedno: te filmy trzeba zobaczyć!
Agnieszka Grochowska
Jedna z najlepszych polskich aktorek teatralnych i filmowych młodego pokolenia. Na małym ekranie debiutowała w spektaklu telewizyjnym "Beatryks Cenci". Uwagę krytyków i publiczności zwróciła na siebie rolą Uli Tokarskiej w serialu "Zaginiona".
"Nagroda", reż. Paula Markovitch "Polecam głównie ze względu na zdjęcia Wojtka Staronia, które zostały już docenione na festiwalu w Berlinie. Poza tym, mimo że jest to produkcja francuska, meksykańska, niemiecka i polska, akcja nie toczy się na naszym podwórku. Ameryka to dla nas wciąż egzotyczne miejsce, dlatego warto je odkryć."
"Elena", reż. Andriej Zwiagincew "Najlepsza produkcja Andrieja Zwiagincewa. A to nie lada sztuka i wielki progres, bo on kręci tylko dobre filmy. Ten jest niezwykłym obrazem Rosji z uniwersalnym przekazem. Warto też zwrócić uwagę na Nadezhdę Markinę, która gra główną rolę. I jest w niej naprawdę genialna."
"Lęk wysokości", reż. Bartosz Konopka "Fenomenalne kreacje Dorocińskiego i Stroińskiego na światowym poziomie. Premiera odbędzie się co prawda w przyszłym tygodniu, ale warto zarezerwować sobie czas już teraz i pójść na dobry, polski film. Choć muszę przyznać, że jest trudny."
Tomasz Raczek
Krytyk filmowy i publicysta, wydawca, autor programów telewizyjnych. Stworzył słynny duet z Zygmuntem Kałużyńskim, znany z zażartych sporów o filmy prowadzonych zarówno w telewizji, jak i drukowanych w prasie i książkach.
"Nietykalni", reż. Olivier Nakache, Eric Toledano "Widziałem wczoraj film, po obejrzeniu którego trudno mi przestać się uśmiechać. Film o tym, jak wiele może zależeć od niepoddawania się stereotypom, nie ulegania uprzedzeniom, niepraktykowania fałszywego współczucia i pozostawania otwartym - w każdej sytuacji i w każdym wieku - na przyjaźń, która może się pojawić z niespodziewanej strony."
"Titanic" w 3D, reż. James Cameron "Jeśli w ogóle warto było wymyślać technologię 3D do oglądania trójwymiarowych filmów, to przede wszystkim po to, żeby zobaczyć zrealizowanego w ten sposób "Titanica". Jako miłośnik marynistyki i historii żeglugi, a także były marynarz, zawsze chciałem wyobrazić sobie ze szczegółami jak wyglądała najbardziej spektakularna katastrofa w czasach walki o "Błękitną Wstęgę" Atlantyku. Teraz stało się to możliwe. Z bijącym sercem będę oglądał znowu i znowu jak pęka kadłub statku, jego rufa wędruje prawie pionowo do góry a potem w przerażającej ciszy wsuwa się pod wodę..."
"Róża", reż. Wojciech Smarzowski "Najlepszy polski film od dawna. Mocny, delikatny, bulwersujący, ujmujący, o śmierci, o miłości i o niejednoznaczności polskiej historii. A w nim prawdziwe objawienie aktorskie: Agata Kulesza jako Róża stanęła dzięki tej roli w jednym rzędzie z największymi heroinami polskiego kina: Krystyną Jandą, Aleksandrą Śląską, Ewa Błaszczyk, Magdą Teresą Wójcik, Anną Ciepielewską, Lucyną Winnicką..."
Adrian Panek
Reżyser filmowy. Jego przedostatni film jest humanistyczną pochwałą godności wobec cierpienia, a ostatni film, obsypany nagrodami "Daas" opowiadaja o pseudomesjaszu i mistyku Jakubie Franku.
"Idy marcowe", reż. George Clooney "Kino jakiego w Polsce brakuje: thriller, który sprowadza politykę do cynicznej gry o władzę. Być może zresztą w naszym kraju byłoby to po prostu nieciekawe. Amerykańskie kino w najlepszym tego słowa znaczeniu. Świetna reżyseria George'a Clooneya."
"Wszystkie odloty Cheyenne'a", reż. Paolo Sorrentino "Wybitny Sean Penn zmieniony nie do poznania. Zawsze mnie zastanawia dlaczego człowiek, na którego nie zwrócilibyśmy uwagi na ulicy, na ekranie staje się charyzmatycznym olbrzymem? A taki jest właśnie Sean Penn.
"Koń turyński", reż. Béla Tarr "Pełen czułości, nastroju i obrazów pokazuje, że kino to nie tylko to, co dzieje sie na ekranie, ale również to, co dzieje się w widzu.