
Wykorzystanie technologii silników elektrycznych znajduje zastosowanie zarówno w transporcie publicznym, jak i w systemie wspólnego użytkowania samochodów (car-sharing). Ma także swoich zwolenników wśród prywatnych użytkowników. Dlaczego? To przede wszystkim poprawa jakości powietrza, redukcja hałasu i zmniejszenie ruchu ulicznego. W systemie car-sharingu w miastach, jeden samochód elektryczny jest w stanie zastąpić od czterech do ośmiu samochodów spalinowych.
Projekt ten organizuje Ambasada Francji w Polsce, we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą EDF reprezentowaną przez EDF Polska, DK Energy oraz TIRU, Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz firmami Saint-Gobain, Schneider Electric i Krajową Agencją Poszanowania Energii.
Nowoczesne rozwiązania w dziedzinie zielonego transportu są dla miast okazją nie tylko do ograniczenia zanieczyszczenia powietrza, ale także redukcji poziomu hałasu i zmniejszenia ruchu ulicznego. Korzyści wprowadzenia e-mobilności jest wiele. Warto wykorzystać dostępne technologie, aby polskie gminy stawały się bardziej nowoczesne i przyjazne mieszkańcom.
Jakie inicjatywy w kwestii e-mobilności podejmuje się w Polsce?
Warszawa kupiła 10 autobusów elektrycznych, a Zielona Góra planuje nabyć ich aż 80 i w przyszłości stać się jednym z pierwszych miast, w których transport publiczny będzie całkowicie bezemisyjny. Kraków i Katowice opracowują systemy wsparcia dla użytkowników samochodów elektrycznych, a Rzeszów i Lublin chcą instalować odpowiednią infrastrukturę w postaci stacji ładowania, będącą ważnym krokiem w kierunku popularyzacji ekologicznej komunikacji w polskich miastach. Z kolei Piotrków Trybunalski i Bełchatów, w ramach podpisanego porozumienia, testowały samochody elektryczne Renault Kangoo ZE i zobowiązały się wspierać działania zmierzające do instalowania w miastach i powiatach punktów ładowania.
Współpracując z miastami, poszukujemy dla nich optymalnych rozwiązań. Badamy możliwość wprowadzenia służbowej floty samochodów elektrycznych we wszystkich miastach w Polsce, w których Grupa EDF ma swoje oddziały. Podpisaliśmy też umowy na rzecz zrównoważonego rozwoju z Krakowem, Gdańskiem i Gdynią.
W europejskich aglomeracjach, takich jak Nicea czy Lyon, e-mobilność funkcjonuje od lat i stale się rozwija. We Francji mobilność elektryczna jest jednak dofinansowywana przez państwo. Obywatele mogą otrzymać dotacje na zakup samochodów elektrycznych i nie ponoszą opłat parkingowych. Francuzi wprowadzili także w kilku miastach wypożyczalnie samochodów elektrycznych, które cieszą się coraz większą popularnością.
Wprowadzenie systemów wypożyczalni samochodów elektrycznych mogłoby być krokiem w rozwoju e-mobilności także w polskich miastach. Takie rozwiązanie odciążyłoby transport publiczny i indywidualny oraz, dzięki zastosowaniu technologii elektrycznej, mogłoby wpłynąć pozytywnie zarówno na poziom emisji, jak i redukcję hałasu. Oprócz systemu car-sharingu potrzebne są także inwestycje w odpowiednią infrastrukturę i rozmieszczenie w miastach większej ilości punktów ładowania. Bez wsparcia finansowego państwa, może okazać się to jednak trudne do zrealizowania.