fot. PKP Intercity
Reklama.
- Wierzymy, że plany inwestycyjne PKP Intercity przełożą się na dalszy rozwój spółki. W 2012 r. postawiliśmy klienta w centrum uwagi – teraz widzimy pozytywny rezultat w postaci wyników przewozowych. Wrzesień był kolejnym świetnym miesiącem pod tym względem, kiedy wzrost sięgnął 30% rok do roku– mówi Piotr Ciżkowicz, przewodniczący rady nadzorczej PKP SA.
Aby utrzymać rosnący trend w przewozach spółka wyda 1,8 mld zł na modernizacje taboru. Na co spółka wyda te pieniądze?

Jacek Leonkiewicz
prezes zarządu PKP Intercity

Badania potrzeb klientów pozwoliły nam lepiej poznać oczekiwania dotyczące wyposażenia pociągów. Dzięki temu w procesie projektowania uwzględnimy rozwiązania dla rodzin, osób o ograniczonej mobilności, podróżnych z dużym bagażem czy rowerzystów


Większa część - 1,4 mld zł – zostanie przeznaczona na modernizację 400 wagonów i 60 lokomotyw. Te ostatnie zwiększą maksymalną prędkość do 160 km/godz. (z obecnych 125 km/godz.), co przełoży się na krótsze czasy przejazdu pociągów. Koszty utrzymania taboru spadną, a warunki pracy maszynistów będą lepsze dzięki m.in. instalacji klimatyzacji.
Pasażerowie wracają na kolej m.in. ze względu na rosnący komfort podróży, uzyskany dzięki inwestycjom. Wydaliśmy na ten cel już kilka miliardów złotych. Dzięki środkom przekazanym przez PKP S.A. zmodernizujemy blisko 400 wagonów, 60 lokomotyw i zaplecza do ich serwisowania – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity.
Dzięki planowanej modernizacji pasażerowie będą korzystali z nowoczesnych składów zestawionych z wagonów przedziałowe i bezprzedziałowe, restauracyjnych. Pojawi się też nowość: wagony wielofunkcyjne Combi. Te są projektowane z myślą o pasażerach podróżujących z dziećmi, osób z niepełnosprawnościami ruchowymi czy rowerzystach. Stąd w wagonach Combi znajdą się m.in. szersze drzwi, dedykowana przestrzeń na wózki, multimedialne ekrany, na których będzie można wyświetlać bajki, specjalne foteliki dla maluchów, tablice do rysowania, przewijaki i podgrzewacze jedzenia dla niemowląt. Będzie też miejsce dla rowerów oraz większa przestrzeń bagażowa, maszyny z przekąskami, wygodne toalety i mobilne stoliki z myślą o niepełnosprawnych pasażerach.

Odnowiony tabor będzie kursować w ramach kategorii Express InterCity (EIC) oraz InterCity (IC), zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych. Zmodernizowane wagony pojawią się m.in. na liniach: Wrocław – Katowice – Kielce – Lublin, Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn, Berlin – Poznań – Warszawa czy Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń.
logo
Projekt nowej stacji serwisowej PKP Intercity. Przewoźnik ma w planach dziewięć takich obiektów fot. PKP Intercity

Nowe stacje serwisowe będą nie tylko nowoczesne, ale i oszczędne. To zaś dzięki ekologicznym ogniwom solarnym, które ograniczą zużycie energii oraz kolektorom do zbierania i uzdatniania deszczówki. Nowoczesne obiekty pojawią się w Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Białymstoku, Szczecinie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu.
Wszystkie te inwestycje kolejowy przewoźnik planuje zrealizować w latach 2016-2018.

Artykuł powstał we współpracy z PKP Intercity.