Wnętrze zmodernizowanego pociągu.
Wnętrze zmodernizowanego pociągu. fot. PKP Intercity
Reklama.
Cele, jakie postawiło przed sobą PKP Intercity w ostatnich latach były bardzo ambitne i nie ograniczały się jedynie do wprowadzenia na tory superszybkich pociągów Pendolino.
logo
Ergonomiczne fotele w pociągach Express InterCity Premium. fot. PKP Intercity
W grudniu na trasy wyjadą pierwsze z nowoczesnych składów EZT, wyposażone w udogodnienia dla opiekunów podróżujących z dziećmi, dla pasażerów z ograniczoną mobilnością czy usprawnienia dla najaktywniejszych m.in. stojaki na rowery. Ci, którym dane będzie podróżować składami starszymi, również nie będą mieli powodów do narzekań – dzięki kompleksowej modernizacji wagony nie odbiegają standardem od tych nowo zakupionych. Zmodernizowany tabor jeździ na linii Przemyśl – Szczecin, zatrzymując się w Rzeszowie, Krakowie, Katowicach czy Wrocławie. Wygląda na to, że polska rzeczywistość kolejowa naprawdę wchodzi w nową erę.
Udogodnienia, jakie zostały przygotowane przez PKP Intercity dla pasażerów to:
- ergonomiczne, rozkładane fotele,
- informacja pasażerska na monitorach,
- wyświetlacze rezerwacji miejsc,
- klimatyzacja i wentylacja, zwiększona powierzchnia okien oraz szersze drzwi wejściowe do wagonów,
- automatycznie otwieranych drzwi
- specjalne stelaże na bagaże i rowery.
logo
Przedział ze stojakami na rowery w zmodernizowanym pociągu. fot. PKP Intercity

Pan Marek

W zeszłym tygodniu miałem przyjemność podróżować pociągiem PKP Intercity, po ostatnich modernizacjach. Jechałem z Krakowa do Katowic. Muszę przyznać, że zostałem mile zaskoczony. Słyszałem, że szykują się jakieś zmiany ale nie wiedziałem, że te nowe wagony są już w ruchu. Podróż była bardzo komfortowa, wykończenie i schludność przedziałów to zupełnie nowy standard.

Z uwagi na krótsze czasy przejazdów i większą częstotliwość połączeń, ludzie biznesu coraz częściej porzucają samochody na rzecz pociągów. Oprócz wymienionych wyżej udogodnień, specjalnie dla tych, którzy w czasie podróży nie zamierzają odrywać się od pracy, wprowadzono:
- miejsca wyposażone w stoliki, oświetlenie oraz gniazdka elektryczne, dzięki czemu miejsce w pociągu może zamienić się w mini biuro,
- dla osób korzystających z laptopów i telefonów zamontowano urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej i WiFi.
Pan Paweł

Ostatnio jechałem Pendolino z Warszawy do Gdańska. Jestem bardzo zadowolony z tej propozycji PKP Intercity. Zawodowo zajmuję się biznesem, większość moich podróży to wyjazdy służbowe. Wygodne fotele ze stolikami i gniazdkami elektrycznymi to, to co przekonało mnie, żeby zrezygnować z samochodu. Przed ważnym spotkaniem mogłem jeszcze dopracować pewne kwestie i napić się aromatycznej kawy w wagonie restauracyjnym. W zasadzie moja rozmowa biznesowa mogłaby odbyć się w pociągu. Jestem na tak.

Podróż z niemowlęciem czy małym dzieckiem zawsze jest wyzwaniem, dlatego PKP Intercity zatroszczyło się również wprowadzenie ułatwień dla rodziców:
- nowoczesne toalety z przewijakami dla niemowląt,
- podłoga na równym poziomie, co ułatwia poruszanie się po pojeździe w trakcie podróży, np. do wagonu restauracyjnego,
- wysuwane stopnie zakrywające przestrzeń pomiędzy wagonem, a peronem, ułatwiające małym podróżnikom wejście i wyjście z pociągu.
Pomyślano również o osobach niepełnosprawnych, specjalnie dla nich przygotowano:
- oznaczenia miejsc alfabetem Braille'a i informacje o kolejnych stacjach podawane przez system nagłośnieniowy,
- podjazdy i windy dla wózków inwalidzkich,
- specjalnie dostosowane miejsca oraz większą toaletę.
logo
Toaleta dla niepełnosprawnych w pociągu EIP. fot. PKP Intercity

Artykuł powstał we współpracy z PKP Intercity.