
Pierwszy etap konsultacji społecznych przewoźnik przeprowadził za pośrednictwem mediów społecznościowych. W listopadzie na profilu PKP Intercity można było zgłaszać swoje propozycje odnośnie „idealnego wagonu”.
Znaczna liczba podróżnych optowała za rezygnacją z wagonów przedziałowych. – Przede wszystkim wagony bezprzedziałowe. Jest tam ciszej i bardziej komfortowo. Nie trzeba patrzeć przez kilka godzin na obcych ludzi i co chwilę trącać się nogami... – argumentowała jedna z użytkowniczek. Inni tłumaczyli jednak, że przedziały należy zachować ze względów... sentymentalnych: – Wagony z przedziałami to powrót do wspomnień z dzieciństwa, poza tym odrobina prywatności, swobody i poczucia własnego kąta na czas podróży – stwierdził internauta.
Wygodne, regulowane siedzenia z dużą ilością miejsca na nogi, gniazdka 230v, klimatyzacja, wi-fi, lampka do czytania przy każdym fotelu, monitory, na których można puścić jakiś film. Obowiązkowo w każdym przedziale działający zamek, aby nocna podróż była jeszcze bezpieczniejsza.
Niektórzy pasażerowie bardzo przyłożyli się do swojej roli jako konsultantów i zwracali uwagę na z pozoru nieistotne szczegóły:
Na siedzeniach przy oknie nie da się oprzeć o ścianę i zasnąć, bo akurat idealnie w tym miejscu jest haczyk od firanki. Można go zastąpić sznurkiem albo niczym, nie jest potrzebny.
Oprócz konsultacji prowadzonych na profilu „PKP Intercity. Pociąg do podróży” , organizowane były również panele fokusowe, dedykowane różnym grupom podróżnych, między innymi rowerzystom, osobom podróżującym z dziećmi, osobom niepełnosprawnym i konduktorom.
Wprowadzenie nowych rozwiązań zostanie poprzedzone etapem ich weryfikacji pod względem bezpieczeństwa, funkcjonalności czy komfortu. Wśród planowanych rozwiązań pojawiają się m.in. przedziały dla rodzin 2+2 czy przewijaki. O komfort podróży nie będą musiały również obawiać się mamy karmiące piersią – przewoźnik planuje aby przedziały można zasłonić od strony korytarza. Rowerzyści z kolei będą mogli spokojnie zająć miejsca w przedziałach i nie obawiać się o swój sprzęt – pomysł aby strefy dla rowerów były monitorowane jest rozważany do wdrożenia.
Artykuł powstał we współpracy z PKP Intercity.