
Asystent kierowcy, platforma Internetu Rzeczy, nauka języka na życzenie, system do przesyłania faktur VAT, boty automatyzujące komunikację z klientem, zlecanie zadań w terenie, monitoring kart SIM w urządzeniach IoT, analiza znaczeniowa tekstów oraz analityka zużycia energii. Co wszystkie te rozwiązania mają ze sobą wspólnego? To pomysły kreatywnych firm, z których każda jest finalistą 4. edycji Orange Fab, programu akceleracyjnego dla start-upów prowadzonego pod szyldem globalnego operatora telekomunikacyjnego.
Dla pomarańczowego telekomu współpraca z młodymi innowatorami z zewnątrz to przede wszystkim świeże spojrzenie na rozwój technologii, a także bardzo cenne doświadczenie. Doświadczenie, które co najważniejsze może przynieść namacalne skutki. W jaki sposób? Chociażby w postaci bogatszej oferty cyfrowej dla klientów bądź ulepszeń istniejących już rozwiązań technologicznych operatora.
Miniwywiad z Marcinem Kowalskim, project managerem Dotsens.
Od jakiego czasu pracujecie nad Dotsens?
Od ponad już roku. Ten ostatni rok był czasem wytężonej pracy nad ulepszaniem naszego rozwiązania z naciskiem na jego wszechstronne zastosowanie w życiu codziennym czy biznesie.
Jak narodził się pomysł na Dotsens?
Koncepcja wyrosła z firmy Investcom, która zajmuje się stricte branżą motoryzacyjną, oferując zaawansowane technologie do samochodów ciężarowych i osobowych. My postanowiliśmy stworzyć prostsze rozwiązanie odpowiadające na potrzeby zwykłego klienta.
Jak najkrócej można opisać, czym jest Dotsens?
To osobisty asystent samochodu, który pomoże nam codziennie odnaleźć samochód na parkingu, a w przyszłości zaparkować bez potrzeby szukania parkometru. Został też zaprojektowany do wysyłania różnych ostrzeżeń dotyczących naszego auta.
Jakie komunikaty przesyła asystent?
O przekroczeniu prędkości, spadku napięcia w akumulatorze czy zbliżającym się terminie przeglądu, czy ubezpieczeniu OC, o czym często zdarza nam się zapomnieć. Dodatkowo posiada alarm, który powiadamia właściciela auta o tym, że pojazd zmienił pozycję bez jego zgody. Ostatnią funkcją jest system wykrywania wypadków. W przypadku stłuczki czy kolizji wskazane przez nas osoby zostaną poinformowane o wypadku wraz z lokalizacją, gdzie miał on miejsce.
W jaki sposób wprowadzamy Dotsens do naszego pojazdu?
W naszym samochodzie instalujemy urządzenie elektroniczne o nazwie DS1, na którym wgrano oprogramowanie, które monitoruje bezpieczeństwo pojazdu i jego użytkownika. Montując takie urządzenie w aucie, możemy sprawić, że nasz pojazd stanie się takim smart samochodem. Przykładowo wysłużoną Škodę Fabię z 2000 roku możemy przekształcić w Skodę Smart.
Rozumiem, że ten montowany gadżet sparowany jest z naszym telefonem?
Tak, urządzenie komunikuje się z bezpłatną aplikacją w telefonie. Użytkownik zakłada na niej konto, na którym dodaje swój pojazd.
Dlaczego zdecydowaliście się przystąpić do Orange Fab?
To ogromna szansa dla nas, żeby wyjść z tym produktem od klienta indywidualnego do szeroko rozumianego biznesu. Zależy nam na znalezieniu sieci dystrybucyjnej oraz wprowadzeniu rozwiązań strice korporacyjnych. Znamy się na projektowaniu aplikacji i wiemy, że jest na tyle użyteczna dla klienta, żeby jej nie odinstalował, dlatego teraz chcemy dotrzeć z nią do usługodawcy, które chciałby się pod nią podpiąć. W Orange Fab mamy nadzieję znaleźć mentorów, którzy wskażą nam ścieżkę do tego celu.
Jaka forma Dotsens przewidziana jest dla klienta biznesowego?
Przygotowaliśmy panel do wysyłania reklamy ogólnej lub celowanej. Panel pozwala zarządzać danymi. W przypadku dilera czy importera takimi danymi będą pojazdy składające się na flotę. Załączony stan licznika pozwoli przypomnieć klientowi o konieczności przeglądu a w przypadku stluczki posłać od razu na miejsce swój serwis assistance.
Dziękuję za rozmowę
Orange Fab to realizowany w 12 krajach program akceleracyjny dla najbardziej innowacyjnych małych i średnich firm, których autorskie technologie mogą unowocześnić rynek telekomunikacyjny. Udział w nim gwarantuje start-upom wszechstronne wsparcie: zastrzyk gotówki (w kwocie do 40 tys. zł), doradztwo biznesowe, kontakty z inwestorami oraz promocje na lokalnych i zagranicznych rynkach.