Nowe Audi A8 to pierwszy seryjnie produkowany samochód, pozwalający na wysoce zautomatyzowaną jazdę w publicznym ruchu drogowym. Po raz pierwszy kierowca może w zdefiniowanych sytuacjach drogowych całkowicie oderwać się od zadania prowadzenia samochodu. To rewolucyjny krok w rozwoju techniki. Dodatkowo Audi pokazało niedawno dwa pojazdy koncepcyjne pokazujące, jak według nich, rozwijać się będzie w przyszłości jazda autonomiczna.
Audi Elaine to elektrycznie napędzany SUV-Coupé, który już za kilka lat umożliwi w pełni automatyczną jazdę – w określonych okolicznościach również bez kierowcy na pokładzie. Przykład: Kierowca parkuje swoje Audi w wydzielonym obszarze (w tzw. strefie przekazania). Stamtąd samochód samodzielnie i bez kierowcy wjeżdża na wielopoziomowy parking z ofertą różnorodnych usług, np. z myjnią, punktem odbioru paczek kurierskich, stacją benzynową czy stacją ładującą. Dzięki Audi AI, samochód wszystkie te sprawy załatwia samodzielnie.
Prezentując czterodrzwiową wizję stylistyczną, czyli Audi Aicon, koncern z Ingolstadt przedstawia w pełni autonomiczny samochód przyszłości – bez kierownicy i bez pedałów. Jako koncepcja stylistyczna, to czterodrzwiowe auto z układem siedzeń 2+2, jest ogromnym skokiem w przyszłość, ukazującym jak w nadchodzących dziesięcioleciach wyglądać może stylistyka zewnętrzna i wewnętrzna samochodu. Auto w wizjonerski sposób łączy innowacje w zakresie napędu, zawieszenia, cyfryzacji i równowagi środowiskowej. Aicon zaprojektowano jako pojazd napędzany wyłącznie elektrycznie, który ma być w stanie pokonać dystanse ponad 800 km na jednym ładowaniu akumulatora.
Audi AI – inteligencja i interakcja
Audi ElAIne i Audi AIcon – dwa samochody koncepcyjne, które już w nazwie zawierają dwuliterowy skrót, skupiający cały zestaw innowacyjnych motoryzacyjnych rozwiązań technicznych. Audi AI to nowy szyfr dla szeregu nowatorskich systemów, które odciążają kierowcę i równocześnie oferują mu nowe możliwości nowatorskiego zagospodarowania czasu, który spędza w pojeździe. By tego dokonać, Audi AI wykorzystuje strategie i techniki sztucznej inteligencji i uczenia się przez maszyny, tzw. machine learning.
Systemy Audi AI potrafią się uczyć i myśleć, są proaktywne i zindywidualizowane. Dzięki Audi AI, modele z czterema pierścieniami na masce będą poruszać się w inteligentny
i dosłownie empatyczny sposób. Mogą nieustannie komunikować się z otoczeniem i swoimi pasażerami, lepiej niż kiedykolwiek dotąd dopasowując się do ich potrzeb.
Wolność na drodze
Audi AI nawiązuje do wieloletniego doświadczenia marki w zakresie autonomicznych samochodów koncepcyjnych. Nowy produkt łączy innowacyjne i inteligentne systemy elektroniczne z rozwiązaniami technicznymi Audi. Audi AI kreuje nową wolność dla kierowcy i pasażerów, zmniejszając stopień komplikacji ich komunikowania się
z samochodem i z innymi uczestnikami ruchu drogowego. Kluczową rolę – zarówno
w procesie rozwoju nowych inteligentnych, empatycznych systemów, jak i podczas ich późniejszego wykorzystania, odgrywają tu różne elementy sztucznej inteligencji. W tym celu Audi rozwija różne podejścia i metody uczenia się przez maszyny.
Zautomatyzowana jazda – od funkcji wsparcia po jazdę autonomiczną
Zautomatyzowana jazda - to, co przyjęło się już dawno w ruchu kolejowym czy powietrznym, w zakresie ruchu kołowego znajduje się dopiero u progu możliwości realizacji. Audi jest czołowym, w ujęciu globalnym, przedsiębiorstwem rozwijającym tę technikę , a nowa generacja flagowego modelu koncernu - Audi A8, to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód, stworzony dla zautomatyzowanej jazdy na tzw. poziomie 3.
Co oznacza ta klasyfikacja? W międzynarodowym przemyśle motoryzacyjnym przyjęła się pięciostopniowa skala dla zdefiniowania zautomatyzowanej jazdy. Skalę opracowała amerykańska organizacja standaryzująca SAE.
Poziom 1
Jazda ze wsparciem: System wsparcia może przejąć kontrolę nad kontynuowanym, wzdłużnym i poprzecznym poruszaniem się pojazdu. Kierowca jest wspierany przez system, ale nadal jest odpowiedzialny. Musi być gotów do natychmiastowego przejęcia prowadzenia pojazdu w razie potrzeby. Systemem poziomu 1. jest np. korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami Audi adaptive cruise control (ACC).
Poziom 2
Jazda częściowo zautomatyzowana: Kierowca w określonych przypadkach umożliwiających zastosowanie systemu, może przekazać mu połączone, kontynuowane wzdłużne i poprzeczne poruszanie się pojazdu, przez cały czas sprawuje jednak funkcję nadzorowania i nadrzędnego sterowania. Dlatego przez cały czas ponosi odpowiedzialność. Przykładem tego jest asystent jazdy w korkach Audi: samodzielnie hamuje i przyspiesza w spowolnionym ruchu (prędkość max. 65 km/h) i na drogach wysokiej jakości przejmuje czasowo również kierowanie pojazdem.
Poziom 3
Jazda wysoce zautomatyzowana: Kierowca nie musi już stale nadzorować prowadzenia pojazdu oraz może wykonywać czynności proponowane przez systemy pokładowe. System samodzielnie rozpoznaje swoje granice, czyli punkt, w którym warunki otoczenia nie mieszczą się już w zakresie jego działania. W takim przypadku samochód, z kilkusekundowym wyprzedzeniem, nakazuje kierowcy przejęcia prowadzenia. Kryteria te spełnia nowy pilot jazdy w korkach Audi.
Poziom 4
Jazda w pełni zautomatyzowana: Systemy działające na poziomie 4. nie potrzebują wsparcia czy przejmowania prowadzenia przez kierowcę, są jednak ograniczone do określonego obszaru działania – przykładowo autostrady lub parkingu wielopoziomowego. Tutaj kierowca może przekazać systemowi całkowite prowadzenie pojazdu. Przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuści obszar zdefiniowany dla w pełni zautomatyzowanej jazdy. Przykładem takiego systemu są scenariusze przyszłości, np. taksówki-roboty w centrach miast. Przejmują one całkowite prowadzenie pojazdu w ograniczonym zakresie prędkości, na ograniczonym odcinku.
Poziom 5
Jazda autonomiczna: Pojazd przejmuje pełną kontrolę nad poruszaniem się wzdłużnym i poprzecznym. Systemy poziomu 5. w żadnej sytuacji nie potrzebują pomocy kierowcy. Kierownica i pedał stają się tu zbędne
Konstruktorom Audi zajmującym się zdalną i wysoce zautomatyzowaną jazdą chodzi w praktyce o to, by konsekwentnie i szybko poszerzać obszary stosowania i sytuacje adekwatne dla poziomu 3. i 4. Pragną dać klientom maksymalną swobodę i czas, który ci będą mogli dowolnie na pokładzie samochodu wykorzystać.